خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا گردشگری مدرن، کارکرد دینی سفرهای کلاسیک را ندارد؟

به گزارش ادیان نیوز، حمیده امیریزدانی، کارشناس مدیریت جهانگردی، کارشناس ارشد ادیان و عرفان تطبیقی و دانشجوی دکتری الهیات مسیحی در یادداشتی درباره گردشگری مدرن نوشت:

کلیسای کاتولیک بر این باور بود که سفر از اواخر قرن نوزدهم، با تمرکز بر جنبه‌های مادی و دنیوی، کارکرد دینی خود را از دست داده است و صنعت گردشگری با ایجاد گونه‌های مختلف گردشگری، انسان‌ها را از تمرکز بر امور قدسی منصرف کرده و حواسش را معطوف به گونه‌های دیگری از گردشگری کرده که کمتر الاهی و مقدّس است.

با سرک کشیدن به آمار جهانی گردشگری و آگاهی از متداول ترین گونه‌های گردشگری در عمر دویست‌ساله این صنعت جهانی، به راحتی می‌توان فهمید که نگرانی کلیسا چندان هم نامعقول به نظر نمی‌رسد.

گردشگری ساحلی، گردشگری کروز، گردشگری حمام آفتاب، گردشگری ورزش‌های آبی و گردشگری لذّت طلبی جنسی محبوب‌ترین گونه‌های گردشگری در جهان‌اند که هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران را از مبدأ اصلی خود به سوی سرزمین‌های مدیترانه‌ای می‌کشانند.

در این انواعِ رنگارنگ گردشگری کمتر خبری از پایبندی به اصول و ارزش‌های دینی، معنوی و اخلاقی مسیحی است و وجه غالب آن داشتن تفریح‌های زمینی و لذّت‌های مادی و جسمانی است.

در حالی که یکی از انگیزه های اصلی سفر در دوران پیشامدرن، آشتی دادن فرد با امر قدسی و برقراری پیوندی آشکار میان زائر با عیسی مسیح بود.

پی نوشت:

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به کتاب Catholic Church & Tourism رجوع کنید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.