خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آداب و رسوم مسلمانان جهان در عید قربان

مسلمانان کشورهای مختلف جهان برای برپایی مراسم عید قربان مراسم و آداب و رسوم ویژه ای دارند.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از سیناء نیوز، عادات و رسوم و سنت های  مسلمانان در عید قربان در کشورهای مختلف جهان متفاوت است، به طوری که تونس عید قربان را «عید بزرگ» می نامند و ملت تونس برای برپایی این آداب و رسوم این روز آماده می شود.

تونس:

خانواده های تونسی نزدیک به ۱۰ روز قبل از حلول عید آماده می شوند و بازار فروش گوسفند در سراسر این کشور رواج دارد. صبح روز عید، تونسی ها به خصوص ساکنان مناطق العتیقه در شهر تونس به مساجد روی می آورند تا نماز عید قربان را ادا کنند.

بانوان تونسی به آماده کردن نان های مخصوص به نام «الطابونه» و نان «الملاوی» اقدام می کنند. از غذاهای معروف در این روز«الکمونیه» است. ازحرفه هایی که به این مناسبت در تونس رواج دارد، فروش مواد ذبح و پخت گوشت است که در خیابان های سراسر تونس وجود دارد.

یکی از عادات معروف در روز عید قربان در میان خانواده ها، گرفتن یک قطره خون در ظرف است و آنها تا زمان خشک شدن حفظ می کنند، آنها معتقدند که این مسئله چشم بد و سحر را دور می کند.

آمریکا:

گردهمایی خانوادگی یکی از مهمترین پدیده های مراسم در عید قربان در آمریکا به شمار می آید. به طوری که افراد یک خانواده که در ایالت های مختلف هستند، در منزل بزرگ خانواده جمع می شوند. دوستان و آشنایان از هر مکانی گردهم می آید و با یکدیگر در مراکز اسلامی یا مساجد نماز عید را ادا می کنند. سپس به قربانی کردن و پخت آن اقدام می کنند و بر سر یک سفر غذا تناول می کنند.

فرانسه:

در فرانسه بزرگترین اقلیت اسلامی در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می کنند، دومین اقلیت اسلامی در جهان پس از آمریکا به شمار می آید. به همین دلیل دولت فرانسه، روز عید قربان را تعطیلی رسمی اعلام کرده است.

این مسئله فرصتی برای اقلیت اسلامی است که از این عید لذت ببرند و شعایر و سنن خود از جمله قربانی کردن در روز عید را در کشتارگاه های مخصوص برای این روز ادا کنند.

تزیین مساجد، منازل و ایجاد فضای روحانی در منازل از جمله آداب و رسوم قبل از عید است، به طوری که والدین، فرزندان خود را جمع می کنند و برآنها داستان حضرت ابراهیم(ع) و ذبح فرزندش حضرت اسماعیل(ع) را روایت می کنند.

همچنین در برخی از مناطق روستایی عملیات قربانی کردن زنده است و مسلمانان استقبال گسترده ای از آن می کنند.

انگلیس:

مسلمانان برای ادای نماز عید در مرکز اسلامی در لندن که از مشهورترین و قدیمی ترین مساجد این شهر است، تمایل دارند و نماز عید را در راس ساعت آن ادا می کنند.

مرکز اسلامی و نماز های متعدد شاهد فعالییت هایی مانند توزیع شرینی، بادکنک است که هدف آن افزایش شادی نمازگزاران و کودکان کوچک است، همچنین مکان های بازی در تفریحگاهها عمومی که نماز در آن اقامه می شود، به منظور جذب بیشتر تعداد مسلمانان و کودکانشان فراهم می شود.

سخت ترین مسئله ای که مسلمانان در عید قربان در انگلیس با آن مواجه اند، نبود عید قربان در فهرست اعیاد رسمی انگلیس است. به طوری که شماری زیادی از مسلمانان بین زمان کار و برپایی نماز با مشکل مواجه اند و حتی برخی از آنها نمی تواند برای حضور در نماز اجازه یا مرخصی بگیرند.

آلمان:

آلمان دومین کشور در اروپاست که اقلیت مسلمان زیادی در آن زندگی می کنند. دولت آلمان مجوزی برای عید قربان نداده است، به طوری که بیشتر آنها در روز عید مجبورند که کارهای عادی خود را به دلیل شرایط سخت کاری انجام دهند و نمی تواند مرخصی بگیرند.

بزرگترین مشکل مسلمانان در عید قربان، ممنوعیت قربانی کردن است که آن را امر غیر قانونی می دانند.

 اتریش:

مقامات اتریشی، به اقلیت مسلمانان توجه می کنند و در شادی فطر و عید قربان مشارکت دارند. از مهمترین مسایل مورد توجه اتریش به اقلیت های مسلمان، حضور مسئولان داخلی و مردمی در این مراسم است.

رئیس جمهوری اتریش اخیرا به برپایی مراسمی اقدام کرده است که از نمایندگان مسلمان استقبال کرده است. این مسئله شادی و شور اقلیت اسلامی را بیشتر کرده است.

چین:

نزدیک به ۲۰ میلیون مسلمان در چین زندگی می کنند، پوشیدن لباس سفید و روی آوردن به مساجد برای نماز و شنیدن خطبه عید از جمله مهمترین آداب در روز عید قربان است. سپس کسانی که می توانند به قربانی کردن و توزیع گوشت قربانی اقدام می کنند، به طوری که دولت در این روز مجوز قربانی کردن را می دهد.

 

ژاپن:

در ژاپن مسلمان به ادای نماز عید در مساجد اقدام می کنند، اما اخیراً دولت ژاپن به نمازگزاران برای ادای نماز در ورزشگاهها و بوستان ها اجازه داده است و این مسئله شادی آنها در عید را که وسیله مهمی برای تبلیغ اسلام است، افزایش داده است.

در توکیو، مسجد جامعی در منطقه یویوگی وجود دارد که همه مسلمانان در این شهر و نزدیک آنها با خانواده های خود برای ادای نماز عید قربان به آن روی می آورند. به طوری که مردم ورودی های منازل خود را با شاخه های صنوبر تزیین می کنند تا از ورود روح بد و شرور جلوگیری کند.

همچنین به زیارت معابد برای نماز به منظور خوش شانسی و تحقق آرزوهایشان برای سال آینده می روند.

پایان پیام/۴۴

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.