خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سکولاریزه کردن مدارس در ایرلند به کجا رسید؟

نوددرصد مدارس ایرلند کاتولیک هستند. چنین غلبه‌ای مذهبی بر سیستم آموزشی در کشورهای پیشرفته بی‌سابقه است. در سال ۲۰۱۲ حکومت ایرلند اعلام کرد تصمیم دارد اصلاحاتی در سیستم مذهبی مدارس انجام دهد و آن را با تنوع مذهبی موجود در جامعه تطابق دهد. اگرچه کلیسا اجرای برخی تغییرات را لازم دانسته در حوزه منطقه‌ای از واگذار کردن قدرت رضایت ندارد.

بنابر یک نظرسنجی که در دوبلین انجام شد، بیش از یک‌چهارم والدین کودکان پیش‌دبستانی، مدارسی به‌لحاظ مذهبی چندگانه را ترجیح داده‌اند. در نتیجه حکومت اعلام کرد که از هر هشت مدرسه محلی کاتولیک یک مدرسه باید از قیمومیت کاتولیک‌ها خارج شود. نتیجه این امر پخش اعلامیه‌هایی توسط سه مدرسه کاتولیک دیگر با این مفاهیم بود: حذف قیمومیت کاتولیک‌ها بر مدارس یعنی پایان اجرای مراسم سنتی چون کریسمس و هالووین، پایان برنامه غذای سالم و باشگاه‌های کتابخوانی، کم‌ارزش‌کردن سالمندان در خانواده، سانسور کردن زبان ایرلندی، عدم امنیت در تورهای مدرسه، کاهش استانداردهای آموزش و در یک کلمه یعنی یک دردسر شبیه برگزیت.

وزیر آموزش و پرورش ایرلند این اقدام مدارس کاتولیک را محکوم کرد و از آنها خواست از پخش اطلاعات نادرست خودداری کنند. همچنین نتیجه سپردن وظیفه واگذاری قدرت به خود مدارس کاتولیک این شد که این مدارس از دادن داده‌های عینی به والدین خودداری کنند و به آنها گفتند که در صورت رأی دادن به چندمذهبی‌شدن برخی مدارس، امکان تجدیدنظر برای آنها وجود نخواهد داشت. چنین امری مثلاً در مناطق حومه دوبلین باعث شد طرح تغییر مدارس کاتولیک به چندمذهبی نتواند رأی کسب کند.
 
موافقان این طرح معتقدند این وظیفه حکومت است که به مردم توضیح دهد که تغییر مدارس از کاتولیک به چندمذهبی موجب هرج و مرج نخواهد شد و فقط معیارهای اخلاقی و دینی که مدرسه بر اساس آن اداره می‌شود از کاتولیک به چندمذهبی تغییر خواهد یافت.

علاوه بر این، برخی مراسم خاص کاتولیک که هر روزه وقت فراوانی از زمان مدرسه را می‌گیرد به ساعات خارج از مدرسه منتقل خواهد شد. اجرای چنین طرحی باعث می‌شود حقوق کودکان غیرکاتولیک که از آموزش‌های مذهبی محروم هستند و معلمان غیرکاتولیک که معمولاً در روند استخدام مورد تبعیض قرار می‌گیرند مورد توجه قرار بگیرد، چنانکه این طرح به فرایند جداسازی دین از حکومت در ایرلند نیز یاری خواهد رساند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.