خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پویش«کاشتن به جای کشتن» ترفندی شیطانی است/ قربانی‌کردن خانوادگی

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید قربان گفت: یکی از اعیاد مهم اسلامی و مذهبی ما، عید قربان است و در شب و روز عید قربان سفارش به نماز و دعا شده‌ است زیرا زمان استجابت دعاست.
وی افزود: امام باقر(ع) می‌فرماید: «از مهمترین اعمال عید قربان، قربانی کردن است.» بنابراین مسلمانان از این امر غفلت نکنند همچنین کسانی که مکه نرفته‌اند نیز مستحب مؤکد است که قربانی کنند، حتی در برخی از روایات آمده‌ است: «کسانی که توان مالی ندارند در صورت لزوم از دیگران قرض کنند و قربانی را انجام دهند.»
قربانی کردن گروهی
فرحزاد با تأکید بر اینکه عید قربان نماد از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری در راه خداوند متعال است، بیان کرد: اگر افرادی استطاعت مالی ندارند که به صورت فردی قربانی کنند، می‌توانند خانوادگی و گروهی قربانی را انجام دهند زیرا اصل عید قربان این است که جان و مال خویش را در راه خدا قربانی کنیم و لذا قربانی کردن گوسفند نماد از خودگذشتگی است.
وی در خصوص راه‌اندازی کمپین #کاشتن_ به_ جای_ کشتن در فضای مجازی گفت: این کمپین توهم باطل کسانی است که از گوشت حیوانات برای مصرف شخصی استفاده می‌کنند اما در مسائل دین و شرع به دنبال حاشیه و تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند، در همه دنیا ذبح حیوان برای استفاده انسان انجام می‌شود و این افراد به اصطلاح حامی حیوانات، مسائل حقوق حیوانات را مطرح نمی‌کنند.
ترفندی شیطانی
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در همه دنیا از ذبح حیوانات مانند خوک، شتر، گوسفند و پرندگان برای تهیه خوراک و پوشاک انسان‌ها استفاده می‌کنند و مشکلی نیست و لذا راه‌اندازی این کمپین و مطرح کردن مسائل حقوق حیوانات در این مورد یک ترفند شیطانی، توهم و خیالی باطل است.
وی افزود: خداوند متعال حیوانات را برای انسان که اشرف مخلوقات است خلق کرد و در علوم فلسفه و حکمت نیز آمده‌است: «دانی باید فدای عالی شود»، همان‌گونه که انسان فدای خداوند و اهل بیت(ع) می‌شود حیوان نیز فدای انسان می‌شود و این امر با عقل، شرع و عرف سازگار است.
فرحزاد با اشاره به اینکه بالاترین راه تبلیغ، فضای مجازی است، اظهار کرد: فضای مجازی امروزه حرف اول را در زندگی مردم می‌زند و متأسفانه از رسانه و خبرگزاری‌ها نیز مخاطب بیشتری دارد و از طریق این فضای مجازی امکان مخابره اطلاعات به همه دنیا وجود دارد اما مسئولین امور فرهنگی از فضای مجازی غافل شدند و هنوز نتوانستند آن‌گونه که شایسته است اعیاد و رسومات مذهبی و اسلامی را در فضای مجازی گسترش دهند.
وی از راه‌اندازی سایت http://ghadiriam.ir/ خبر داد و افزود: این سایت با هدف ترویج مناسبت‌های مذهبی از جمله عید غدیر طراحی شده و در دسترس مردم قرار دارد که کلیه اطلاعات مربوط به غدیرخم و مناسک و اعمال مرتبط با آن در سایت بارگذاری شده‌است.
کوتاهی فعالان فرهنگی
فرحزاد در پاسخ به این سؤال که چرا مراسم‌های مذهبی مربوط عزاداری‌های ائمه اطهار(ع) بیشتر از ایام شادی و ولادت‌های معصومین(ع) است؟ اظهار کرد: مسئولین کارهای فرهنگی و مذهبی در این امر مقصر اصلی هستند زیرا در طول سال برخی از حسینیه‌ها و تکایا فقط برای ایام شهادت و وفات‌ها مراسم دارند در شرایطی که برای ولادت‌ها یک مراسم برگزار نمی‌کنند.
وی تأکید کرد: مسئولین و هیئت‌داران در برگزاری مراسم‌های شادی ویژه ایام ولادت ائمه اطهار(ع) کوتاهی کردند، لذا لازم است مبلغ و متولیان امور فرهنگی درخصوص این موضوع به درستی فرهنگ‌سازی کنند.
فرحزاد اظهار کرد: برای برگزاری مراسم‌های عزاداری، موقوفات بسیاری داریم اما کمتر کسی برای ایام شادی وقف می‌کند بنابراین باید برای مردم فرهنگسازی شود که اگر کسی برای اعیاد شعبانیه، غدیر، قربان و ولادت ائمه معصوم(ع) وقف می‌کند و امر خیر انجام می‌دهد، ثوابی کمتر از موقوفات عزاداری ندارد.
انتهای پیام
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.