خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رونمایی از نشان «ادنا زینلیان» و آیین نکوداشت در تالار وحدت

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، به نقل از شورای خلیفه گری ارامنه تهران، رونمایی از اولین نشان طراحی لباس صحنه ایران، با عنوان «نشان استاد ادنا زینلیان» و آیین نکوداشت این استاد، هنرمند پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر، شامگاه چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه، در تالار وحدت تهران برگزار شد.

«نشان ادنا زینلیان» جایزه هنری است که در قالب همکاری مشترک «انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر» و «موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش» بر اساس ضوابطی از سال آینده به صورت دوره‌ای به فعالان برتر حوزه طراحی لباس صحنه اهدا خواهد شد.

در این برنامه، ارکستر سازهای زهی، به رهبری افتخاری استاد لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر صاحب‌نام موسیقی کشورمان، ۶ قطعه از ساخته های آهنگساز نامی ارمنی “کومیتاس”، به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد وی، اجرا کردند. دکتر بردیا صدرنوری نیز با نواختن پیانوگروه را همراهی کرد.

ادنا زینلیان از جمله هنرمندان پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر است که او را به عنوان یکی از اولین هنرمندان دانش‌آموخته حوزه طراحی لباس در ایران می‌شناسند. او از سال ۱۳۶۳ تا کنون به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و طی این سال‌ها با دانشگاه‌های الزهرا، تهران، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، سوره و هنر همکاری داشته است که تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد. زینلیان در سال ۱۳۷۶ مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) را در رشته طراحی لباس از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

او که سال ۹۲ در جریان برگزاری جشن سالانه انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر نیز مورد قدردانی قرار گرفته بود، علاوه بر تدریس، تالیفات و سخنرانی های متعددی در حوزه طراحی لباس داشته و در بسیاری از رویدادهای فرهنگی هنری موفق به دریافت جوایز و نشان شده است. این هنرمند همچنین در رویدادهای متعدد هنری به عنوان عضو هیئت داوران حضور پیدا کرده است.

سرپرستی اداره طراحی و کارگاه‌های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۷۰ و عضویت در هیئت مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر ایران نیز از جمله سمت‌های ادنا زینلیان طی این سال‌ها بوده است.

این هنرمند طی سال‌های متمادی در عرصه‌های مختلف تئاتر، تلویزیون و سینما به عنوان طراح لباس فعالیت داشته است.

در جریان مراسم، پیام تقدیر و نکوداشت مؤسسه ترجمه و تحقیق “هور” از استاد زینلیان قرائت گردید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.