خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چه کسانی مغضوب درگاه الهی هستند؟

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) حجت الاسلام و المسلمین کفیل کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، درباره خطبه غدیر به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کلام نبی خاتم (ص) در خطبه غدیر با مردم این است: «فَضِّلُوا عَلِیاً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدی مِنْ ذَکرٍ و أُنْثی» ترجیح بدهید علی را بر دیگران چرا که علی بر همه مردم بعد از من برتر است. این ترجیح دادن فقط به این معنا نیست که بگوییم، علی (ع) شما را دوست داریم؛ شما امام ما هستید. باید در نظام زندگی امام را بر همه ترجیح دهید.
وی افزود: رضایت امام بر همه چیز رجحان دارد؛ وقتی انسان امام را به دیگران ترجیح می‌دهد، امام را می‌پذیرد. در ادامه خطبه غدیر رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «مَلْعُونٌمَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَیَّ قَوْلِی هَذَا وَ لَمْ یُوَافِقْه» ملعون مغضوب است کسی که علی را بر دیگران برتر نداند و موافق او نباشد. ایشان در ادامه گفتند: «جبرئیل از طرف خدا پیش من آمد، خبری برایم آورد و گفت هر کسی با علی (ع) دشمنی کند و ولایت علی (ع) را نپذیرد، غضب و لعنت من برای اوست. »
این کارشناس مذهبی ادامه داد: لعنت خدا برای کیست؟ علی لعنت الله علی القوم الظالمین. حالا ظالمان چه کسانی هستند؟ ظالمان کسانی هستند که ولایت امیر المومنین (ع) را نپذیرند. کسی که سفره نشین سفره مولی متقیان نباشد، مشمول غضب مولاست. اگر ما در آن دنیا بدون ولایت وارد شویم، حسرت می‌خوریم. پیامبر اکرم (ص) گفتند بارتان را با پیوند با امیر المومنین (ع) جمع کنید. بعضی‌ها در محشر می‌گویند «یَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ» کوتاهی کردیم و بهره نبردیم. این‌ها کسانی هستند که با ولایت علی (ع) پیوند برقرار نکردند. پس نکته مهم در خطبه غدیر این است که ترجیح و رجحان دادن و برتر دانستن مولا در نظام زندگی بر همه امور و افراد واجب است.

انتهای پیام/

تفسیر فرازهایی از خطبه غدیر خم

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.