خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گردشگری باید بخشی از الهیات شود

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، حمیده امیریزدانی؛ دکترای مطالعات تطبیقی ادیان و‌ کارشناس مدیریت جهانگردی، در سی‌ویکمین شماره از سلسله یادداشت‌هایش با نام «یادداشت‌ چمدانی» چنین نوشت:

در مسیحیت، به ویژه در کاتولیک، به سفر دسته‌جمعی سفارش شده است. به گفته پاپ پل ششم تأثیر معنوی سفر در این شکل چند برابر می‌شود و در واقع سفر ِگروهی فرصتی است تا افراد پذیرشِ مسئولیتِ اجتماعی را تمرین کنند. ژان‌پل بیست‌وسوم نیز سفر گروهی را موقعیتی برای برقرارى یک تعامل اجتماعی اصیل دانسته است.

در واقع چنین سفرهایی، از منظر آیین کاتولیک، به مثابه «ابزاری آموزشی» و «راهی برای تعالی روحانی» عمل می‌کند و با ایجاد فرصتی برای «ملاقات با خدا» نقش خارق‌العاده‌ای در پرورش فرد و جامعه مسیحی دارد. از آن سو و علی رغم این نگاه مثبت به سفر و حتی سفر دسته‌جمعی، کلیسا به آنچه به نام گردشگری رواج یافته است نقدهایی دارد و معتقد است گردشگریِ تجاری سبب بی‌عدالتی می‌شود و با موازین کتاب مقدس سازگاری ندارد.

با این حال، کنشگریِ فعالانه کلیسای کاتولیک در این حوزه، امری بسیار متأخر است و تنها در همین دهه‌های اخیر بود که الهیدانان مسیحی برای حل معضل گردشگری گرد هم آمدند و نشست‌هایی در خصوص سفر و مسائل ناشى از آن برگزار کردند. نمونه‌ای از این نشست‌ها برگزاری کمیسیونی با حضور الهیدانان مسیحی در سال ٢٠١١، در بنگلادش است.

این الاهیدانان امروزه هشدار می‌دهند که کلیسا تاکنون موضوع گردشگری را در چارچوب الهیات و اخلاق بررسى نکرده، و لازم است این پدیده از منظرِ الهیاتی مورد تأمل قرار گیرد تا از این راه بتوان تبیینی مسیحی در مقابل مسائلی که گردشگری پدید آورده ارائه کرد و به تدریج جامعه را از پیامدهای جبران‌ناپذیر گردشگری آگاه ساخت.

از این رو، «نگاه الهیاتی و اخلاقی» به «گردشگری» برای مبارزه و نقد الگوی کنونیِ حاکم بر این صنعت امری ضروری است. دستاورد این کمیسیون را می‌توان در یکی از جملاتِ بیانیه این نشست خلاصه کرد: «گردشگری باید بخشی از الهیات شود».

بی‌گمان اسلام و دیگر ادیان نیز ظرفیت‌های فراوانی برای مواجهه فعالانه با گردشگری و مسائل ناشی از آن دارند. حال که گردشگری باید بخشی از الاهیات شود، رصد مواجهه الهیات مسیحى با گردشگرى می‌تواند راهی میانبر برای الهیات‌هاى دیگر از جمله اسلام، یهودیت و ادیان شرق باشد و مطالعه در این زمینه پتانسیل این را دارد که پنجره‌هاى نویى به روى پژوهشگرانِ الهیات، مطالعات گردشگرى و نیز انسان‌شناسى بگشاید.

انتهای پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.