خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام موسی صدر؛ اندیشه همیشه زنده در گفتمان سید حسن نصرالله

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، روزهای پیش رو (۹ شهریور) سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر است؛ مرد بزرگی که در روزهای سختی که شیعیان لبنان با آن دست و پنجه نرم می کردند، برای یاری آنان ایران را ترک و با مهاجرت به لبنان تلاش کرد تا هویت، انسجام و عزت تاریخی شیعیان را بازگرداند.

رهبری که در عین دلسوزی برای شیعیان، لحظه ای از وحدت بین مسلمانان تلاش برای گفت و گوی ادیان و تقریب مذاهب غفلت کرد.

این ایام بهانه ای شد تا «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی دو روز گذشته خود (یکشنبه) به مناسبت دومین سالگرد آزادسازی “جرود عرسال و رأس بعلبک در مرز این کشور با سوریه” بار دیگر یاد امام موسی صدر را زنده کند.

نصرالله با اشاره به اینکه در روزهای آینده سالروز ربوده شدن امام موسی صدر است، افزود: ۳۱ اوت (۹ شهریور) یادآور ناپدید شدن امام موسی صدر (در لیبی) است. باید گفت پیروزی ها، شکوفایی، دستاوردها و اعتماد به نفسی که امروز داریم از نتایج حضور امام موسی صدر در لبنان است و همه در کنار جنبش امل این موضوع را پیگیری می کنیم.

سید حسن نصرالله همچنین برای سلامتی امام موسی صدر دعا کرد و آرزو کرد تا امام با بازگشتش شاهد پیروزی های مقاومت باشد.

امام موسی صدر بنیانگذار و رئیس وقت مجلس اعلای اسلامی شیعیان و رهبر وقت جنبش امل لبنان، در روز نهم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ (۳۱ اوت ۱۹۷۸) به همراه شیخ «محمد یعقوب» از علمای لبنان و «عباس بدرالدین» روزنامه نگار در جریان دیداری رسمی از لیبی که به دعوت «معمر قذافی» رهبر وقت آن کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

امام موسی صدر در لبنان بیش از هر چیز به دلیل نقش آفرینی در شکل دادن به هسته های اصلی مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان شناخته می شود.

پس از ربوده شدن او، «الیاس سرکیس» رئیس جمهوری وقت لبنان و «سلیم الحص» نخست وزیر وقت این کشور یک هیات رسمی و امنیتی برای پیگیری این موضوع به طرابلس (پایتخت لیبی) اعزام کردند تا از مقامات لیبی بخواهند این مساله و ابعاد آن روشن شود.

رژیم لیبی در روز ۲۶ شهریور همان سال یعنی ۱۷ روز بعد، مدعی شد که امام موسی صدر شامگاه ۹ شهریور با یک پرواز ایتالیایی، عازم آن کشور شده است.

به نظر می رسد این ادعای لیبی بیش از هر چیز با هدف به بن بست کشاندن پیگیری ها و شانه خالی کردن از مسئولیت این ربایش بود.

چندی پس از آن ایتالیا به طور رسمی ورود امام صدر به این کشور را تکذیب کرد.

دادگاه عالی لبنان در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) قرار اتهامی به جرم مشارکت و تحریک در ربودن امام موسی صدر و دو همراهش علیه معمر قذافی و ۱۷ تن از مقام های لیبی صادر کرد و آن را به شورای قضایی لبنان ارجاع داد.

کمیته پیگیری رسمی پرونده امام موسی صدر و دو همراهش تازه تشکیل شده بود که در زمستان ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) دومینوی انقلاب های موسوم به «بهار عربی» به لیبی رسید و رژیم آن کشور سرنگون شد و در مهر ماه سال ۱۳۹۰ قذافی دیکتاتور لیبی به قتل رسید.

کمیته پیگیری طی چندین سفر به لیبی با مسئولان مختلف و شاهدان و مظنونان این پرونده، دیدار و ساعت ها گفت و گو کرد. همچنین این کمیته از طریق برخی سرویس های اطلاعاتی کشورهای مختلف با برخی سران لیبی که پس از انقلاب به خارج از آن کشور فرار کرده بودند، ملاقات هایی داشت.

در جریان تحقیقات و پیگیری ها، اخبار ضد و نقیضی از امام صدر به این کمیته می رسید که برخی از زنده بودن و برخی از مرگ او حکایت داشت. حتی یک بار بقایای جسدی را یافتند که زندانبان لیبیایی می گفتند از نظر ظاهری و قد و قواره به «سید» بسیار شباهت داشته است که با انجام آزمایش ژنتیک این مساله رد شد.

با همه این اوصاف و گذشت ۴۱ سال از ناپدید شدن امام موسی صدر، شیعیان همچنان منتظر شنیدن خبری دقیق از امام و بازگشت او هستند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.