خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رویدادهای آذربایجان‌غربی در هفته‌ای که گذشت

ارومیه- ایرنا- آذربایجان‌غربی طی هفته گذشته روزهای پرخبری را پشت سر گذاشت که رویدادهایی نظیر حضور پرمدال ورزشکاران استان در المپیاد استعدادهای برتر کشور، آغاز فعالیت نخستین سایت پرواز تفریحی منطقه آزاد ماکو، بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلوواتی دانشگاه ارومیه، آغاز پذیرش بدون‌آزمون مقطع کارشناسی دانشگاه علمی‌کاربردی، رونمایی از سامانه ملی پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی کشور در ارومیه و بازگشت نخستین کاروان حجاج استان از جمله آنها بود.

سرزمین موسوم به رنگین کمان اقوام و ادیان در طول هفته گذشته میزبان رویدادهای مهم استانی و ملی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی بود؛ روز شنبه هفته گذشته همزمان با نخستین روز از هفته دولت با افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی، کشاورزی و اقتصادی در ۱۱ شهرستان آذربایجان‌غربی همراه بود که برای اجرای آنها در مجموع نزدیک به ۲۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و هزینه از سوی دولت و بخش خصوصی انجام شده بود.

یکشنبه هفته گذشته نیز ۷۲ طرح عمرانی و خدماتی همزمان با دومین روز از هفته دولت امسال در هفت شهرستان محروم آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید که نویدبخش توسعه و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف استان بود.

طرح‌های افتتاحی روز دوم در حوزه‌های آبخیزداری، کشاورزی، ساخت مدرسه، سایت گردشگری، طرح هادی روستایی، آبیاری تحت‌فشار، طرح مخابراتی، آب روستایی، احداث بوستان کودک و آسفالت راه روستایی بود.

همچنین در این روز «علی عالی‌پور» ورزشکار اهل شهرستان شوط، مدال نقره دسته ۶۷ کیلوگرم دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور را بر گردن آویخت؛ دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر پسران کشور در رشته وزنه‌برداری با حضور ۲۱۰ ورزشکار از اول تا ششم شهریورماه جاری در سالن ورزشی آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهرستان شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری برگزارشد.

به گفته مسوولان در این رقابت‌ها تیم شمشیربازی سابر نونهالان پسر استان بر سکوی سوم دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور جای گرفت؛ «آروین عزیزیان» رزمی‌کار نونهال استان، مدال نقره وزن ۵۵ کیلوگرم رشته پنجاک سیلات دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور را بر گردن آویخت.

«یاسین نوری و محمد برزگر» ۲ اپه‌ایست‌ نوجوان استان به ترتیب مدال‌های طلا و برنز بخش انفرادی دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور را بر گردن آویختند؛ «فاطمه احمدی و زهرا مرد» ۲ اپه ایست نوجوانان استان به ترتیب مدال‌های طلا و نقره دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور را بر گردن آویختند.

«امیرحسین حمیدی» پرتابگر چکش ارومیه‌ای مدال نقره دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور را بر گردن آویخت؛  ورزشکاران نونهال و نوجوان دختر و پسر استان سه مدال برنز دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر و سه مدال نقره مسابقات قهرمانی نونهالان کشور را بر گردن آویختند.

همچنین در این روز به مناسبت روز پزشک، ۱۳۰ نفر از اهالی روستاهای مناطق کم‌برخوردار این شهرستان خدمات پزشکی رایگان دریافت کردند؛ این گروه پزشکی شامل ۲ پزشک عمومی، ماما، دارویار و روانشناس بودند که در مجموع به بیش از ۱۳۰ نفر از اهالی روستای «حاجی‌علی‌کند» و روستاهای اطراف آن خدمات مختلف ارائه دادند.

روز دوشنبه این هفته، سومین روز از هفته دولت امسال با نگاه ویژه به توسعه روستایی در آذربایجان‌غربی همراه بود و یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال طرح از جمله پروژه‌های توسعه زیرساختی در ۳۴۳ روستا با دستور رییس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس در این روز به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این روز فعالیت نخستین سایت پرواز تفریحی منطقه آزاد ماکو به‌عنوان پایلوت ورزش‌های هوایی و تفریحی کشور آغاز شد، تیک آف این سایت در منطقه ترکان (توریان) به ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا و یک‌هزار و ۱۰۰ متر ارتفاع از سطح زمین راه اندازی شده است.

همچنین ظهر این روز نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلو واتی دانشگاه ارومیه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره برداری‌ رسید، این نیروگاه خورشیدی سالانه ۸۰۰ مگاوات ساعت انرژی تولید و از انتشار ۵۰۳ تن آلاینده زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

روز سه‌شنبه این هفته همزمان با چهارمین روز هفته دولت ۶۵ طرح خدماتی، کشاورزی، ورزشی، گردشگری و بهداشتی با ۴۵۳ میلیارد و ۱۴ میلیون ریال در شهرستان‌های خوی، میاندوآب، شاهین‌دژ، شوط، مهاباد و اشنویه به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این روز طرح گازرسانی به ۱۳ روستای بخش مرکزی بوکان به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و با حضور مسوولان محلی در این شهرستان آغاز شد، این طرح در روستاهای محور «شهریکند» شامل شهریکند، قزل‌گنبد، درویشان، کوکه، قره‌داغ، حمزه‌آباد، لاسه‌گلان، دولت‌آباد، قاجر، تپی، قرالی، حاشی‌آباد و بوغداداغی اجرا می‌شود.

به گفته مسوولان برای اجرای این طرح در مجموع ۱۵۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته و پیش بینی می‌شود ظرف ۱۰ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

چهارشنبه هفته گذشته همزمان با پنجمین روز از هفته دولت امسال سه هزار میلیارد ریال طرح عمرانی، خدماتی، زیربنایی و تولیدی از جمله طرح‌های محرومیت‌زدایی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید.

طرح‌های افتتاحی روز پنجم در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، هادی روستایی، بنگاه‌های کوچک تولیدی، گازرسانی، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، راه بین شهری و روستایی، ورزشی، برق‌رسانی و آبرسانی به مناطق محروم و روستایی بود.

همچنین در این روز سامانه ملی پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی کشور روز چهارشنبه / ۶ شهریور/ با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از مدیران کل دامپزشکی استان‌های مختلف در ارومیه رونمایی شد.

با راه‌اندازی این سامانه هر محصولی که در گمرک ترخیص و وارد کشور می‌شود در این سامانه ثبت و اطلاعات دقیق واکسن نیز در آن مشخص می‌شود.

همچنین ظهر این روز چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با معرفی برترین‌ها به‌کارخود پایان داد.

در این جشنواره،   بر اساس رای هیات داوران در بخش داخلی “رویا شاه‌حسین‌زاده” از ارومیه مقام نخست را کسب کرد و مهدی میرزا رسول‌زاده، وحید طلعت، حسین میانجی و زهرا اسماعیل‌پور در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

روز پنج‌شنبه گذشته همزمان با ششمین روز از هفته دولت ۳۶ طرح تولیدی، عمرانی، خدماتی، گردشگری، آموزشی، ورزشی، مخابراتی، بهداشتی و گازرسانی با ۶۴۶ میلیارد و ۵۲۸ میلیون ریال هزینه در شهرستان‌های میاندوآب، اشنوبه، بوکان، ماکو و پلدشت به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این روز مرحله نخست جشن عاطفه‌ها همزمان با سراسر کشور در استان آغاز و پایگاه‌های مربوط به این جشن در سراسر استان برپا شد.

شامگاه این روز یادواره ۳۶ شهید کارمند شهرستان خوی به مناسبت هفته دولت با حضور جمعی از مدیران و مسوولان ادارات این شهرستان برگزار شد.

جمعه هفته گذشته ۱۸ طرح عمرنی و خدماتی با ۴۲ میلیارد ریال هزینه در شهرستان‌های سردشت، ماکو و بازرگان همزمان با هفتمین روز هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این روز دومین دوره مسابقات پرورش اندام شمال غرب کشور با عنوان «جام سرداران شهید آذربایجان» به میزبانی شهرستان نقده آغاز شد؛ این رقابت‌ها با حضور ۶ استان طی‌ روزهای هفتم و هشتم شهریورماه جاری در این شهرستان برگزار می‌شود.

به گفته مسوولان تیم‌ها در سه گروه پرورش اندام، بادی کلاسیک و فیزیک در سه رده‌ سنی در ورزشگاه دو هزار نفری این شهرستان باهم به رقابت می‌پردازند؛ در این دوره از مسابقات که در نوع خود بزرگترین رقابت‌ ورزشی این رشته در کشور محسوب می‌شود بیش از ۱۰۰ ورزشکار با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

ظهر این روز نخستین کاروان حجاج این استان در قالب پرواز ظهر روز /جمعه/ وارد فرودگاه ارومیه شد، این پرواز حوالی ساعت ١٣ در فرودگاه ارومیه به زمین نشست.

به گفته مسوولان این کاروان ۲۵۲ نفر از حجاج شهرستان‌های سردشت و بوکان بودند که طبق برنامه در این روز به استان برگشتند، زائران آذربایجان‌غربی از هشتم تا سیزدهم ماه جاری در قالب ۱۳ پرواز به ارومیه بازمی‌گردند.

رویدادهای خبری این هفته آذربایجان‌غربی را شنبه هفته بعد از طریق سایت ایرنا دنبال کنید.

۹۹۱۸/۲۰۹۳

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.