خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تفسیر “کنشگری عاشورایی” به آشکار شدن ناپیداهای این نهضت می‌انجامد

ادیان نیوز/ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت انجام “تفسیر اجتماعی از ماهیت و ابعاد کنشگری در قیام عاشورا”، به تبیین فواید مترتب بر این نوع تفسیر از قیام عاشورا پرداخت و گفت: فایده تفسیر اجتماعی از کنشگری عاشورایی، انداختن نگاه دانشی به قیام حسینی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع ایرانیان مقیم یونان در محل رایزنی جمهوری اسلامی به مناسبت دهه عاشورا با اشاره به ضرورت انجام “تفسیر اجتماعی از ماهیت و ابعاد کنشگری در قیام عاشورا”، به تبیین فواید مترتب بر این نوع تفسیر از قیام عاشورا پرداخت و گفت: فایده تفسیر اجتماعی از کنشگری عاشورایی،  انداختن نگاه دانشی به قیام حسینی است.
وی خاطرنشان کرد: این نگاه می‌تواند به تبیین بسیاری از زوایای ناپیدای این نهضت برای نسل های امروزی  بیانجامد که که این نسل ها حامل  نگاه های جدید و  واجد  نیازهای نو هستند.
* ارکان سه گانه کنشگری در عاشورا
وی با اشاره  به محوری بودن “عنصر آگاهی” در شکل گیری  کنشگری، گفت: کنشگری  برخاسته از آگاهی در روز عاشورا به سه بخش “تمرکز بسیار آگاهانه امام بر جایگاه خود”،” تمرکز آگاهانه بر جایگاه طرف مقابل، و “تمرکز آگاهانه بر موقعیت های در حال پدید آمدن در روز عاشورا” قابل تقسیم است.
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در ارتباط با محور کنشگری آگاهانه امام حسین از خاستگاه منزلت خود، گفت:  آن حضرت در روز عاشورا  بر دو منزلت دینی و انتسابی خود تمرکز نمود.
وی گفت: امام علیه السلام در روز عاشورا بر دو جایگاه سید بودن برای جوانان اهل بهشت،  و فرزندی برای رسول خدا تمرکز جدی نمود و کنشگری الهی خود را با تمرکز بر منزلت های خود (که برای آن مجموعه قابل درک بود) به انجام رسانید.
* اهداف تمرکز امام بر منزلت اجتماعی در عاشورا
او با اشاره به اینکه  دست کم چند هدف اساسی در ورای این کنشگری فعال در روز عاشورا قرار داشت، گفت: این اهداف  عبارت از تبیین فلسفه عمیق “فعل ذلت پذیری”  (که اساس قیام را تشکیل می داد)، تحریک وجدان انسانی و اسلامی  از رهگذر توجه دادن به عمق فاجعه در حال انجام، پاسداری از اهل بیت به عنوان خط قرمز پیامبر اسلام و دین، و “جامعه سازی اسلامی بر اساس منزلت های درست” و نه تحریف منزلت ها، می باشند.
*  تبیین خاستگاه ذلت ناپذیری:
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: آنچه آن روز سکه رایج شده بود ذلت پذیری و زبونی بود، و امام می‌خواست در شرایطی که همه به سمت  ذلت می روند، اساس یک نهضت ذلت ناپذیر را شکل بدهد.
وی ادامه داد: از این رو امام (ع) می کوشید تا این فعل خود ( یعنی ذلت ناپذیری) را به عنوان فعل متناسب با این منزلت توجیه و تبیین منطقی نماید.
وی افزود: به بیان دیگر امام بر اساس این قاعده اجتماعی که می گوید ” فعل از خاستگاه منزلت صادر می شود”، فعل عظیم، تاریخی و سازنده خود (یعنی ذلت ناپذیری) را به منزلت خود پیوند داد.
* هشدار نسبت به  عمق خطر شکسته شدن خط قرمز
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: بر اساس قرآن، خط قرمز پیامبر(ص)  اهل بیت آن حضرت است، امام حسین علیه السلام که شاهد شکسته شدن این خط قرمز بود که تا سرحد قتل آن حضرت به عنوان فرزند پیامبر داشت، به پیش می رفت.
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: لذا امام علیه السلام تمرکز خود را بر برجسته کردن این خط قرمز و پررنگ کردن آن نهاد، تا از تداوم روند آن، در تاریخ جلوگیری کند و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد ضمن آنکه خط قرمز پیامبر برای همیشه شکسته می شد نام و یاد خود پیامبر عالیقدر اسلام هم بعد از مدتی کمرنگ می شد.
* جامعه سازی بر اساس منزلت درست و توجه درست به منزلت
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی یادآورشد: مشکلی که آن روز وجود داشت این بود که از یک طرف منزلت های کاذب شکل گرفته بود، و از طرف دیگر، نظام توقع انسان ها از منزلت ها مخدوش شده بود و امام با تمرکز  محوری بر منزلت اجتماعی – دینی خود و نفی “منزلت های کاذب  ابن زیاد و یزید” می خواست جامعه را در  سه مسیر”تصحیح و تقویت توجه درست به منزلت ها و ارایه چارچوب این توجه”، “تقویت فعالیت از خاستگاه منزلت ها.” و  “تصحیح نظام توقع از منزلت ها” قرار دهد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.