خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جاده ابریشم جایی برای گفت‌وگو بین مذاهب است

به گزارش ادیان نیوز(رنا)، رییس کمیته علمی مذهب و معنویت یونسکو در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با بیان اینکه تورفان یکی از  دروترین نقاط تمدنی در جاده ابریشم محسوب می‌شود، عنوان کرد: نقطه مرکزی تلاقی آسیای غربی و شرقی بود.

وی با اشاره به آیین بوداییست در تویوق در واهه تورفان ، اظهار داشت: غار در تمام ادیان مقدس شمارده می‌شد.

زرکن با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از غارها وجود داشت که نقاشی دیواری داشت و در تورفان نیز یک معبد وجود داشت، اظهار کرد: این معبد مرکز مهمی برای فعالیت نستوریان بود و سپس مسلمانان مساجد مختلفی ساختند که در آن عبادت می‌کردند.

وی با بیان اینکه داستان اصحاب کهف بسیار پرطرفدار است و غار آن مقدس است، گفت: تمام اینها از قرن‌های قبل وجود داشت و نقاشی‌های روی غار تحت تاثیر مفهوم ایرانی اصحاب کهف بود.

زرکن گفت: افسانه‌های محلی که در مورد هفت زائر بودیسم بیان شده است نشان می‌دهد که افسانه‌های ایرانی در آنجا طرفدار داشته است.

وی افزود: تلفیق مذاهب در واهه تورفان شبیه به رویکردهای است که در نقاط دیگر از آیین‌های بودیستی گرفته شده است و در ایران و ترکیه وجود دارد و تلفیق اسلام و بوداییسم است.

رییس کمیته علمی مذهب و معنویت یونسکو اظهار داشت: علاوه بر این در تحقیقاتی که در تویوق انجام داده که به استفاده از عود رسیدم که مسلمان‌های چین نیز استفاده می‌‌کردند.

وی تصریح کرد: به طور کلی جاده ابریشم جایی برای گفت‌وگو بین مذاهب بوده و برای شش مذهب نقطه مهمی است و مفاهیم و اقلام مختلف مذهبی توسط مذهب‌های مختلف که در این جاده حاکم بود و اخذ شدند و مذاهب در سطح مردمی دوام آوردند و منجر به تلفیق آیین‌ها و مذاهب شدند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.