خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارشی از سی و سومین اجلاس جمعیت سنت اجیدیو

به گزارش ادیان نیوز( ردنا)، سی و سومین اجلاس جمیعت سنت اجیدیو ۲۶ تا ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۸ در مادرید اسپانیا برگزار شد. در این اجلاس جهانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

آن‌چه می‌خوانید گزارش مختصری است از سی و سومین اجلاس جمعیت سنت اجیدیو.

تاریخچه مختصر:
سنت اجیدیو جمعیتی مسیحی است که ۵۱ سال قبل در سال ۱۹۶۸ میلادی و بلافاصله پس از برگزاری شورای دوم واتیکان تشکیل شد. این جمعیت اولین بار در سطح یک مدرسه راهنمایی به نام ویرجیل به ابتکار آندریا ریکاردی که در آن موقع فقط نوجوانی ۱۲ ساله بود در مرکز رم شکل گرفت. او جمعی از دانش آموزان را در گروهی به نام «فرانسیس قدیس آسیسی و قوانین رسولان» گرد آورد تا به کمک و تعلیم کودکان یتیم و فقیر زاغه‌های حاشیه شهر رم بشتابند. این اقدام به شکل‌گیری «مدرسه مردم» منتهی شد که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به نام «مدارس صلح» مستقر هستند. در سال ۱۹۷۳ این جمعیت توسعه یافت و در کلیسای سنت اجیدیوی رم مکانی به آن تعلق گرفت که وجه‌تسمیه این جمعیت نیز شد. در سال ۱۹۸۶ این جمعیت از سوی واتیکان به رسمیت شناخته شد و به‌عنوان انجمنی بین‌المللی از مؤمنان آغاز به کار کرد. اکنون پس از گذشت سال‌ها این جمعیت به شبکه‌ای گسترده در ۷۳ کشور دنیا بدل شده و دارای حداقل ۵۰ هزار عضو فعال است.

رئیس این جمعیت هر چهار سال یک‌بار از سوی اعضای شورای اصلی آن‌که شامل ۴۰ نفر است انتخاب می‌شود. این جمعیت یک رهبر جهانی و یک رئیس در سطح هر کشور دارد. رئیس جهانی فعلی این جمعیت مارکو ایمپالیاتزو است که در سال ۲۰۰۳ انتخاب‌شده و تابه‌حال در سمت خود ابقا شده است.

رئیس نمایندگی این جمعیت در هر کشور، هر پنج سال یک‌بار با رأی اعضای مجمع عمومی در آن کشور انتخاب می‌شود.

این جمعیت با گرد آوردن مردان و زنان متدین داوطلب با هر سن و موقعیتی که تنها بر اساس اصل برادری و بر اساس تعالیم کتاب مقدس و تعهد بدون چشم‌داشت به فقرا و صلح جهانی فعالیت می‌کنند، تمرکز خود را بر روی افرادی که در جهان در حاشیه مانده‌اند قرار داده است.

دعا، کمک فقرا و صلح سه شعار اصلی این جمعیت است. بنابر کلام خدا دعا نخستین وظیفه این جمعیت است که همراه و راهنمای حیات در رم و تمام جهان است. این جمعیت همچنین سالانه نشستی را برگزار می‌کند تا محل گردهمایی همه کسانی شود که می‌خواهند کلام خدا را بشنوند و صدای خود را به گوش پروردگار و جهانیان برسانند.

دیدگاه این جمعیت آن است که فقرا خواهران و برادران و دوستان ما هستند. دوستی و همیاری با هرکسی که در مقطعی از زندگی پیر،‌ بی‌خانمان، مهاجر، معلول، زندانی، یا کودک خیابانی می‌شوند، از مهم‌ترین وظایف افراد عضو سنت اجیدیو در قاره‌های مختلف است.

آگاهی به این حقیقت که جنگ مادر همه فقرها است این جمعیت را وادار به این کرده که بسیار برای صلح تلاش کند، تا از آن هر جا که تهدید می‌شود حفاظت کند و هر آنجا که نیست با شکل دادن گفتگو میان طرف‌های متخاصم در هر منطقه برای ایجاد صلح تلاش کند، تلاش برای توسعه صلح مسئولیتی مسیحی و بخشی از خدمت عظیم آشتی و همزیستی است. صلح همچنین بخشی از عزم ایجاد برادری و تقریب بین مذاهب مسیحیت و گفتگوی بین ادیان است که در روح آسیسی جاری است.

گزارش اجلاسیه سی و سوم:
سی و سومین اجلاسیه دعا برای صلح موسوم به «سنت اجیدیو» با حضور اسقف اعظم اسپانیا کاردینال کارلوس اسورو سی یرا و رهبران ادیان جهان از ۱۵ الی ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ با شعار «صلح بدون مرز» در مادرید اسپانیا با قرائت پیام پاپ فرانسیس افتتاح شد.

پاپ در این پیام با اشاره به جنگ‌های ویرانگر دو قرن اخیر و برهه حساس کنونی در جهان صلح را مهم‌ترین لازمه جامعه بشری در حال حاضر خواند و دعا را یکی از مهم‌ترین راه‌های نیل به آن دانست.

وی در پیام خود خطاب به شرکت‌کنندگان در این اجلاس همراهی خود را در تلاش برای صلح با ایشان ابراز داشت.

روز ۱۵ سپتامبر به افتتاحیه این اجلاسیه اختصاص داشت که در سالن همایش‌های پارلمان شهرداری مادرید برگزار شد و طی آن اسقف اعظم اسپانیا،‌ رئیس جمعیت سنت اجیدیوی اسپانیا، ریکاردی مؤسس جمعیت و نماینده سازمان ملل در امور پناهندگان به سخنرانی پرداختند و پیام پاپ نیز قرائت شد.

دو روز بعدی شامل ۲۷ پنل تخصصی بود که طی آن حاضران به ارائه بحث و سخنرانی در خصوص راه‌های کاهش تنش در جهان و صلح همگانی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

هجده مورد از این پنل ها در روز دوم این اجلاسیه برگزار شدند که عناوین آنها عبارت بود از:

مردم در حرکت به‌سوی هزاره‌ای جدید
اقتصاد و عدالت اجتماعی
خلع سلاح و عدم خشونت
نیاز به اروپا
رسانه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و منازعات
کودکان صلح می‌خواهند
مدیترانه، همزیستی باهم ممکن است
توسعه نام صلح است
تقریب مذاهب مسیحی آیا هنوز ادامه دارد؟
آیا نژادپرستی دوباره در حال رشد است
منازعات آشکار، دلیلی بر لزوم ایجاد صلح
شرق و غرب در گفتگو
مهاجرت امروز، داستان ها و پیشنهادها
زندگی باهم در شهر
پیشگیری از نسل‌کشی‌ها
زنان و صلح
دعا به‌مثابه سرچشمه صلح
قرنی آسیایی؟ نقش ادیان

مابقی پنل ها در روز سوم برگزار شد که عناوین آنها عبارت بود از:

سند برادری بشری
(اکولوژی) بوم‌شناسی و سرنوشت مشترک
زندگی باهم در اروپا
امریکای لاتین،نابرابری‌ها و بحران دموکراسی
حفاظت از عبادتگاه‌ها
انسان‌گرایی معنوی و جهانی‌شدن
انسان‌گرایی، عوام و مؤمنین در گفتگو
هیچ‌کس هرگز نباید حذف شود
میان ضعف و قدرت، شهدای مسیحی عصر ما و صلح
پایان‌بخش این اجلاسیه شامل مراسم دعا در مکان‌های مختلف و بر اساس آداب ادیان مختلف، راهپیمایی تمامی شرکت‌کنندگان در این مراسم‌های دعا از محل دعا به سمت میدان آلمودنا، دعای مشترک مذاهب مسیحی، و اختتامیه رسمی بود. هم‌چنین در پایان بیانیه درخواست صلح جهانی ۲۰۱۹ قرائت شد. علاوه بر این در آیینی شمع‌هایی به نشانه صلح افروخته شد و شرکت‌کنندگان بیانیه درخواست صلح را امضا کردند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.