خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبلور هنر در میان جامعه مندایی برگ زرینی برای جامعه فرهنگی خوزستان است

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، رضا کیانی در آئین تشکر از میناکاران صابئین مندایی اهواز که همزمان با آخرین روز از هفته گردشگری در مندی افشونکار اهواز برگزار شد، با اشاره به جلسه اخیری که با ایوبی دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران داشت گفت: دراین جلسه بیشترین صحبت و تأکید ما بر هنر میناکاری جامعه صابئین مندایی بود.

او ادامه داد: در دل جامعه شریف مندایی، علاوه بر تبلور هنر، آئین‎های زیبایی رخ می‎دهد که این فعالیت‎ها و تبلور خلاقیت و تبادل داشته‎ها به عنوان برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری استان محسوب می‎شود.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان ضمن تبریک به شهروندان به ویژه جامعه صابئین مندایی به دلیل ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی افزود: بی‎تردید کسب این موفقیت ماحصل درایت، پیگیری و کنشگری فعالان اجتماعی، جامعه صابئین مندایی و مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود و باید آن را به فال نیک گرفت.

وی با بیان این‎که مطرح شدن این موفقیت در دل هفته گردشگری باید نقطه عطف و عزیمتی در ذهن و ضمیر ما باشد افزود: اعتقاد من این است که کسب این موفقیت، در مسیر توسعه فرهنگی و بالندگی استان خوزستان موضوعی لازم است اما شرط کافی نیست و ما باید دامنه پژوهش را پیرامون هنر میناکاری در شهرستان اهواز تقویت کنیم.

کیانی با تأکید بر این‎که به موازات فعالیت‎های تولیدی باید فعالیت‎های پژوهشی و علمی نیز صورت گیرد عنوان کرد: جلسات تحلیلی و آموزشی پیرامون هنر میناکاری باید د شهرستان اهواز برگزار شود و اهواز نه به عنوان شهر تولید میناکاری بلکه به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری باید بتواند حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد.

او مقوله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را موضوعاتی درهم‎تنیده شد دانست و افزود: آن چیزی که به عنوان تمدن از آن یاد می‎کنیم بخشی از میراثی است که قابل لمس است؛ موضوعاتی مثل میناکاری و یا بافت تاریخی اهواز بخشی از تمدن ما است، اما آن روحی که بر کالبد این تمدن‎ها می‎دمد، فرهنگ ما است و هفته گردشگری و مقوله گردشگری موجبات تبلور این ارزش‎ها است.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با تأکید بر این‎که ما باید در راستای ثبت مواریث معنوی نیز گام برداریم تصریح کرد: در تهران پیشنهاد ثبت آئین عید سال نوی مندائیان را نیز مطرح کردیم چرا که معتقدیم این آئین‎ها باید مکتوب شوند.

وی اظهار کرد: دولت در مسیر توسعه بسترسازی می‎کند اما بازیگران اصلی بحث توسعه، سازمان‎های مردم‎نهاد هستند؛ کنش‎گری و مطالبه‎گری باید در میان سازمانها ی مردم‎نهاد و فعالان فرهنگی تقویت شود تا دولت در کنار سازمان‎های مردم نهاد قرار گیرد.

کیانی بیان کرد: اهالی رسانه نیز با کنش‎گری، نقد و اطلاع‎رسانی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‎کنند و شخصیت‎های منتفذ و دانشگاهی نیز باید دست اندر دست هم دهند تا در بستر ایجادشده توسط دولت، نقش خود را در راستای توسعه فرهنگی و هنری ایفا کنند.

او خاطرنشان کرد: آن چیزی که مدنظر تمام ادیان توحیدی است، برداشتن قدم‎هایی در مسیر رسیدن به قله‎های والای عزت و انسانیت است.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.