خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کانون پژوهشگران دین و رسانه در قم راه‌اندازی شد

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ محمدحسین ظریفیان با اشاره به راه‌اندازی کانون پژوهشگران دین و رسانه اظهار داشت: این کانون زیر نظر خانه دین و رسانه مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما به منظور شناسایی و آموزش پژوهشگران در حوزه دین و رسانه تشکیل‌شده است.

وی با بیان اینکه هدف از برپایی این کانون تربیت نسل جدیدی از پژوهشگران حوزه دین و رسانه است، ابراز کرد: دوره‌هایی در حوزه دین و رسانه در این کانون پیش‌بینی‌شده است که افراد بعد از سپری دوره‌ها می‌توانند پروژه‌های پژوهشی در این زمینه داشته باشند تا شاهد رویش‌های جدیدی در حوزه دین و رسانه در کشور باشیم.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه یکی دیگر از اهداف این کانون را ارتقای سطح علمی پژوهشگران حوزه دین و رسانه دانست و افزود: پایه مطالعات نظری و کاربردی در این حوزه مربوط به غرب و مسیحیت است که در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی و گذر از دهه نخست انقلاب موضوع حوزه دین و رسانه مورد توجه و دغدغه قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۷۰ سال از توجه غرب به حوزه دین و رسانه گذشته و آنان آثار علمی فراوانی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در حوزه دین داشته‌اند، گفت: در دو دهه اخیر شاهد رشد حوزه پژوهشی در کشور و ارتقای روش‌های پژوهشی هستیم که رویش‌های فراوانی در این زمینه رخ داده است.

ظریفیان دغدغه رسانه ملی در زمینه دینی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: نخستین نهادی که توسط صداوسیما در سال ۷۳ در زمینه دین و رسانه تأسیس شد اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه بود که توانسته دران ۲۵ سال خدمات فراوانی در حوزه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در نشریات و تولیدات الگویی در رادیو و تلویزیون داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما توانسته بیش از ۸۸۰ عنوان کتاب، بیش از ۱۲۵۰ نشریه و تولیدات قابل‌توجهی در رادیو و تلویزیون در حوزه آثار دینی داشته باشد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه با اشاره به رشد و ارتقای تولیدات پژوهشی در کشور یادآور شد: پژوهشگران قدیمی در حوزه دین و رسانه دیگر مانند گذشته نمی‌توانند کمک‌کنندگان خوبی باشند که نیاز به تربیت نسل جدیدی از پژوهشگران در حوزه دین و رسانه داریم.

وی با بیان اینکه فعالان در عرصه پژوهشی در حوزه دینی باید مورد شناسایی و تقویت بنیه رسانه‌ای قرار گیرند، اظهار داشت: ما به دنبال به فعل در آوردن افراد فعال در حوزه پژوهش‌های دین و رسانه هستیم که بتوانند پروژه‌های پژوهشی در این زمینه تولید و منتشر کنند.

ظریفیان پژوهش در حوزه‌های دینی رسانه را شامل سه حوزه دانشی و مهارتی ذکر کرد و افزود: حوزه مطالعات دینی و تسلط پژوهشگر به مبانی دینی، حوزه مطالعات دینی با پیوست رسانه‌ای و حوزه تکنیکی و روش‌های پژوهشی بسیار با اهمیت است

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.