خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روز وحدت آلمان؛ فرصت معرفی فرهنگ اسلامی به غیرمسلمانان

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان، در گفت‌وگو با رادیو کلیسا کُلن روز وحدت آلمان شرقی و غربی را فرصتی مناسب برای آشنایی غیرمسلمانان با فرهنگ اسلامی دانست. در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه او را می‌خوانید:

شعار امسال روز درهای باز مساجد، «شهروندان میهن خود را می‌سازند» بود. میهن از نگاه شما به چه معنایی است؟

برای من میهن یادآور خانواده، دوران کودکی، جوانی و تحصیل است. من با شنیدن این کلمه، احساس امنیت می‌کنم. بنابراین وطن برای من به معنای همه زندگی و خاطراتم است.

از نگاه شما افراد می‌توانند بیش از یک میهن داشته باشند؟

بله، طبیعی است که شهروندان در هر جامعه‌ای پیشینه‌ای دارند و ممکن است از کشورها یا شهرهای دیگر مهاجرت کرده باشند. بنابراین اینکه کسی به دو مکان احساس تعلق داشته باشد، غیرطبیعی نیست.

در حال حاضر، کلمه وطن بیشتر برای مرز گذاشتن میان فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در آلمان استفاده می‌شود. آیا شعار امسال روز درهای باز مقابله با این مسئله است؟

متأسفانه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از گروه‌های افراطی با سوء استفاده از کلمه میهن، رفتار تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه خود را با مهاجران توجیه می‌کنند. با این حال، بیشتر آلمانی‌ها در روز وحدت آلمان می‌خواهند اعلام کنند که انسجام و یکپارچگی در بخش‌های زیادی از جامعه ایجاد شده است و باید این امر گسترش یابد. این در حالی است که گروه‌های افراطی می‌خواهند در جامعه شکاف ایجاد کنند. به همین دلیل، امسال بر روی مفهوم وطن متمرکز شده‌ایم. وطن برای ما مکانی برای انسجام و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

شما چند هفته پیش خواستار محافظت بیشتر از مساجد در آلمان شدید و گفتید که مؤسسات اسلامی در شرایط خطرناکی قرار دارند. به نظر شما حمله به مساجد به چه دلایلی اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

متأسفانه حمله به پیروان ادیان در جهان در حال گسترش است و تنها به آلمان محدود نمی‌شود. در هر جامعه‌ای گروه‌هایی خاص وجود دارند که تنوع در جامعه را نمی‌پذیرند. به نظر می‌رسد این گروه‌ها در سال‌های اخیر در آلمان قدرت بیشتری گرفته‌اند. تعداد پیام‌های توهین‌آمیز و حملات کلامی نیز افزایش یافته است و این نوع خشونت همیشه به حملات جسمی ختم می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که در حمله به مسلمانان و یهودیان در جامعه آلمان می‌بینیم. به همین دلیل خواستار حمایت بیشتر پلیس هستیم. البته ما مسلمانان نیز باید بیشتر برای معرفی فرهنگ اسلامی تلاش کنیم و مقابل تبعیض و نژادپرستی بایستیم. یکی از کارهایی که در این راستا انجام می‌دهیم، برگزاری روز درهای باز مساجد است که هر سال در روز وحدت آلمان برگزار می‌شود.

حدود ۲۲ سال است که این مراسم برگزار می‌شود. چرا هنوز هم برای مسلمانان اهمیت دارد؟

در این روز مسلمانان به عنوان بخشی از جامعه آلمان فرصت دارند تا فرهنگ اسلامی را به شیوه‌ای درست به جامعه آلمان معرفی کنند. بدین ترتیب، شهروندان آلمانی نیز می‌توانند با مسلمانانی که در این کشور زندگی می‌کنند آشنا شوند. در این روز اعلام می‌کنیم که زندگی در آلمان بدون پذیرش فرهنگ‌ها و گروه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.