خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیانیه علمای اروپا درباره جایگاه حجاب در مذاهب اسلامی

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ علمای اسلامی و مراکز اسلامی مختلف اروپا با انتشار بیانیه ای در مورد حجاب در شریعت اسلام و مذاهب اسلامی، ضمن بیان سن تکلیف شرعی دختران بر اساس مذاهب مختلف اسلامی، از قانونگذاران آلمان خواستند پیش از تصویب هر حکمی در مورد پیروان ادیان با کارشناسان و علمای آن ادیان مشورت کنند.

در مقدمه این بیانیه آمده است:

در سال های اخیر بارها سخنانی از برخی سیاسیون و اصحاب رسانه آلمان درباره حجاب دختران و بانوان در آلمان شنیده شده که در سخنان خود به برخی مطالب سست و گمانه زنی ها نیز استناد کرده اند و مدعی شده اند که

– پوشیدن حجاب برای دختران زیر ۱۴ سال به ویژه در سن مدارس ابتدایی هیچ جنبه دینی در اسلام ندارد.

– حجاب اسلامی با تعمید مسیحیان یا کلاه(عرقچین) در دین یهود قابل مقایسه نیست.

– تعدادی از علما و کارشناسان دین اسلام تاکید کرده اند که حجاب دختران زیر ۱۴ سال واجب نیست.

با توجه به این حدس و گمان ها که به اطلاعات اشتباه تکیه دارد و بر خلاف قانون اساسی آلمان مبنی بر آزادی دینی و اعتقادی و آزادی انجام واجبات دینی ادیان صادر شده است، تصمیم گرفتیم حقیقت حجاب در اسلام را توضیح دهیم.

ترجمه متن بیانیه علمای اروپا:

حجاب زن در اسلام تکلیفی دینی است که حکم آن در قرآن کریم و احادیث پیامبر(ص) آمده است و در تمام مذاهب اسلامی یعنی شیعیان امامیه و مذاهب شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی اختلافی در مورد این حکم وجود ندارد و این حکم در مورد زنان مسلمانی که به سن تکلیف شرعی می رسند واجب است. در اینجا سن تکلیف شرعی دختران در مذاهب اسلامی تفاوت اندکی دارد؛ در مذهب شیعه امامیه هنگام تمام شدن ۹ سال قمری دختر بالغ می شود و این مقدار تقریبا مساوی است با ۸ سال و ۹ ماه در تقویم شمسی. و در مذاهب اهل سنت نیز سن بلوغ از روی علامت های جسمی و بدنی بلوغ به ویژه بر اساس عادت ماهیانه تشخیص داده می شود و حتی اگر این علامت ها تا سن ۱۴ سالگی در بدن دختر ظاهر نشود، بلوغ او بر اساس سن است به اینکه او به سن ۱۵ سالگی برسد.

بنا بر آنچه گفته شد، روشن می شود که سن بلوغ شرعی بنا بر شریعت اسلامی و تکالیفی مانند حجاب که بر آن مترتب می شود ممکن است در ۹ سالگی به فعلیت برسد.

پیروی از قوانین رسمی آلمان از تکالیف تمام مردمی است که آن را پذیرفته اند و در مورد مسلمانان نیز التزام آنها از قوانین کشوری که در آن زندگی می کنند یکی از احکام دین آنها است و در نتیجه تمام بخش های قانونگذار مسئولیت بزرگی بر عهده دارند تا قوانینی را وضع کنند که همزیستی را هرچه بیشتر امکان پذیر و تقویت سازد تا تمام شهروندان در رفاه باشند. از این رو لازم است پیش از تصویب و الزام قوانین از کارشناسان در آن موضوع نظرخواهی شود مانند کاری که مسئولان سیاسی همواره انجام می دهند و مرسوم است.

بر این اساس مناسب است پیش از آنکه قوانینی در مورد جوامع دینی آلمان وضع شود، با علما و کارشناسان آن ادیان مشورت شود زیرا آنان کسانی هستند که از شایستگی علمی و توانایی لازم در این زمینه برخوردارند و در مورد مسئله کنوین یعنی حجاب نیز لازم است با علمای مذاهب که در آلمان حضور دارند مشورت شود.

این بیانیه توسط علمای مسلمان و نمایندگان مراکز اسلامی زیر با مشورت نمایندگان مراجع تقلید شیعه در آلمان و حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمدهادی مفتح و استاد فاضل سید محمد عامر تنظیم شده است.

اسامی نمایندگان علما و مراکز و مؤسسات اسلامی امضا کننده بیانیه:

مرکز اسلامی هامبورگ

مؤسسه تراث در برلین

اتحادیه اروپایی علما و روحانیون شیعه اروپا

شورای شیعی مؤسسات و مراکز شیعه آلمان

مجلس شورای اهل بیت ویژه علمای ترک در اروپا

این بیانیه برای شخصیت ها و نهادهای زیر ارسال شده است:

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان

کابینه آلمان

پارلمان آلمان

دفاتر نخست وزیران ایالت های مختلف آلمان

دفاتر احزاب شرکت کننده در دولت آلمان و پارلمان

وزارت کشور

دایره اتحادیه پناهندگان و مهاجران

کنفرانس اسلام در آلمان.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.