خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آغاز رسمی سال تحصیلی جدیددانشگاه ادیان و مذاهب

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ آئین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب در پیام دکتر ظریف به این مراسم که توسط حجت الاسلام ربانی رئیس نمایندگی وزارت خارجه در قم قرائت شد آمده در حوزه سیاست خارجی استفاده درست از سازوکارهای فرهنگی یک الزام اجتناب ناپذیراست و در کنار دیپلماسی متعارف، استفاده از دیپلماسی فرهنگی و عمومی امری ضروری برای گفتگو میان ملتها و دولتهاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در پیام خود فرهنگ را ابزاری مهم برای نفوذ و تسخیر دل سایر ملت ها در جهت ایجاد امنیت پایدار دانسته و گفت: انقلاب اسلامی اساسا شالوده ای فرهنگی دارد که این موضوع موجب هراس دشمنان شده و تمام توان خود را برای مخدوش کردن چهره نظام به کاربرده اند.

وی در ادامه پیام خود نقش علما و ادیبان را در تبیین و پاسخگویی به مسائل روز برجسته ارزیابی میکند و میگوید در شرایطی که عده ای با جنگ و افراط گرایی چهره اسلام را مشوش نموده اند باید برای مقابله با آنها کاری عمیق و فرهنگی کرد چراکه نبرد با داعش فقط در میدان نبرد سوریه و عراق خلاصه نمیشود.

ظریف در ادامه تفرقه میان کشورهای اسلامی را عامل اصلی تنش در منطقه دانست و گفت در شرایطی که چشم اندازی برای بهبود امور وجود ندارد باید بر طرد تفرقه افکنان همت کنیم و در این شرایط است که نقش دانشگاه ادیان و مذاهب پررنگ میشود.

وی در این پیام یکی از عوامل عزت اسلام و مسلمین را تقریب مذاهب اسلامی می داند و یادآور میشود با وجود تضاد منافع و دیدگاههای کشورهای اسلامی میتوان امیدوار بود اشتراکات دینی و متفکران جریانی از گفتگو را پبش برند و این همان چیزی است که از دیپلماسی فرهنگی انتظار میرود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به ابتکار طرح موسوم به هرمز اشاره میکند و آن را زمینه ای برای گفتگو میان کشورهای منطقه میداند.

آقای ظریف مینویسد دولت انتظار دارد طرح صلح هرمز راه خود را میان کشورها بازکند اما زمینه به بار نشستن این طرح توسط دیپلماسی فراهم میشود.

وی آماده سازی مردم منطقه را یکی از وظایف اصلی دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان میکند و میگوید همگی میوه تلخ تکفیر و داعش را دیده ایم که نتیجه ای جز تحلیل رفتن دین و دینداری نداشته است اما اکنون زمان آن فرارسیده که تمام مسلمانان اعم از شیعیان و برادران اهل سنت در مسیر احترام به یکدیگر گام بردارند.

ظریف در پایان شیوه و روش دستگاه دیپلماسی کشور را شیوه ای اعتدالی میداند و مینویسد شیوه ما اعتدال است همانطور که قرآن امت اسلام را امت وسط میداند و امیدواریم با آشنایی مناسب با محیط بین الملل بتوانیم در راستای اعتلای جمهوری اسلامی حرکت کنیم.

در ادامه موسس و سرپرست دانشگاه ادیان و مذاهب،این دانشگاه را تکمیل کننده فعالیت های جامعه المصطفی دانست و گفت :پیام قرآن برای همه بشریت است و این دانشگاه به دنبال گفتگو با همه انسان هاست.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه از سال گذشته دانشجویان خارجی نیز در این دانشگاه پذیرش میشوند اکنون ۳۹۰ دانشجوی غیر ایرانی از بیست ملیت با هدف تقویت ارتباطات حوزه علمیه در سطح بین الملل در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیزدر این مراسم علم و ایمان را معیاری برای سنجش فضیلت انسان ها دانست و گفت: همواره در طول تاریخ مراکز علمی و دانشگاهی از مراکز مهم پیشبرد تمدن ها بوده اند و این مراکز در دنیای جدید ارتباط میان انسان ها را تشکیل داده اند و نقش خود را به خوبی در فرایند دیپلماسی بازی کرده اند.

حجت الاسلام عباسی به جایگاه کنونی حوزه علمیه در سطح بین الملل اشاره کرد و گفت: امروز جامعه المصطفی به عنوان بخش بین الملل حوزه علمیه با طلابی از ۱۳۶ ملیت نقش خود را در فرایند آموزش معارف اسلامی به خوبی ایفا میکند .

وی همچنین به نقش انقلاب اسلامی در شکوفایی علم و دانش در کشور اشاره کرد و گفت: پس از گذشت چهل سال،انقلاب اسلامی پرونده در خشانی در عرصه علمی و دانشگاهی به ثبت رسانده و اکنون طبق برخی برآوردها در جایگاه چهارم یا پنجم تولید علم در دنیا قرار داریم.

گفتنی است در پایان این مراسم دانشنامه برخی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه به صورت نمادین اعطا و از دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی نیز قدردانی شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.