خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

موزه الهام از شرق، فرهنگ اسلامی مسلمانان جهان را به نمایش می گذارد

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ موزه بریتانیایی نمایشگاهی از آثار فرهنگی تاریخی فرهنگ مسلمانان شرق و غرب را برای مبارزه با اسلام هراسی به نمایش می گذارد.

نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان مسلمان در موزه بریتانیایی با نام «الهام از شرق» به راه افتادکه هدف آن بررسی تأثیر قابل توجه – اما غالباً ناشناخته – فرهنگ شرقی بر غرب می پردازد. این نمایشگاه با همکاری موزه هنرهای اسلامی مالزی راه اندازی شده است.

موزه به بازدیدکنندگان دیدار از آثار «هنر با الهام از جهان اسلام» را وعده می دهد.

جولیا توگول سرپرست موزه گفت که پس از سالها بی توجهی و سهل انگاری، علاقه دوباره به کار شرق شناسان ظهور پیدا کرده است و او امیدوار است که این نمایشگاه بتواند موانعی را که سیاستمداران پیش پا گذاشته اند برطرف سازد.

وی افزود: ممکن است مردم فراموش کنند که قرن هاست که مبادله ای میان شرق و غرب وجود داشته است ، بسیار طولانی تر از آنچه فکر می کنیم و در حالی که البته برخی از این موارد جنگ بوده است ، بخش اعظم آن روابط دیپلماتیک و تبادل هنری بوده است. نگاه به این موضوع از طریق یک رسانه هنری و نشان دادن این که چگونه این علاقه به دیگری از هر دو جهت در طی سالها وجود داشته است ، نشان می دهد که گفتگو در جریان بوده است.”

به عنوان مثال ، در سال ۱۴۷۹ ، جمهوری ونیزی نقاش جنت بلینی را به قسطنطنیه (استانبول) فرستاد تا سلطان مفتح دوم را در یک عمل دیپلماسی نقاشی کند.

بازارهایی که برای کالاهای عثمانی متقاضی بودند در اروپا رشد کرد و پس از سال ۱۷۰۰ ، حضور یک قشر دیپلماتیک در قسطنطنیه ، حامیان جدیدی را برای هنرمندان فراهم کرد.

نقش جهان اسلام در هنر، فرهنگ و علم و فناوری

کاترین فاتر از موزه هنر نلسون-اتکینز در کانزاس سیتی ، که در کاتالوگ این نمایشگاه نقش داشته است ، گفت: نفوذ اسلامی در طراحی اروپا پایدار است.

وی افزود: ما هنوز طاق ها و الگوهای اسلامی گنجانیده شده در معماری را داریم و شاید آنها را اغلب ببینیم و تصور می کنیم که بخشی از فرهنگ خودمان هستند و منابع آن ها را فراموش کرده ایم – در حالی که در قرن ۱۹ به نظر می رسید آنها بسیار غیر معمول هستند. یکی از موارد هیجان انگیز در این نمایشگاه سهم زیادی است که جهان اسلام در ایجاد هنر، فرهنگ و علم و فناوری داشته است. وقتی چنین نمایشگاهی برپا می شود از مزایای آن تحمل و مدارای میان ادیانی خواهد بود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.