خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی وحدت الهی از دیدگاه همه ادیان ابراهیمی در کنیا

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛  دانشکده مطالعات ادیان و فلسفه مذاهب دانشگاه تانگازا به مدیریت پدر اینوسنت با همکاری مؤسسه مطالعات بین‌المللی گفت‌وگوهای بین المذاهب به مدیریت حجت‌الاسلام محمدعلی شمالیف مستقر در لندن، بر اساس کتاب تازه تألیف شده توسط وی، کنفرانس یک روزه‌ دینی با موضوع «وحدت برای خدا، وحدت در خدا» در محل سالن اجتماعات این دانشگاه، برگزار کرد.

در این کنفرانس که شخصیت‌های مذهبی، اسلامی و مسیحی، اساتید دانشگاه‌های اسلامی و مسیحی حضور داشتند، محمود مجلسین، رایزن فرهنگی کشورمان در نایروبی در سخنرانی خود با استناد به آیاتی از قرآن کریم، فلسفه وحدت در توحید و ضرورت فلسفه یگانگی اصل واجب الوجود را اثبات و تبیین کرد.

وی همچنین اختلاف اقوام بشری در خلقت از قبیل نوع رنگ و نژاد و اعتقادات مذهبی را از نشانه‌های خلقت برشمرد و گفت: ادیان و مذاهب الهی به ویژه مذهب‌هایی که صاحب کتاب هستند، همگی به خدای یگانه اعتقاد داشته و دارند و تنوع مذاهب و قبایل دلیلی بر چند خدایی نیست. مسیحیت نیز به خدای یگانه اعتقاد دارند. آنچه در بین ادیان ابراهیمی و الهی مهم است اینکه محتوای مفاهیم و درک همگی از خدا یکی است، لکن اختلاف در بیان و نوع تفسیر و تبیین از وحدانیت خداوند وشیوه رسالت و بعثت انبیاست که با همدیگر تفاوت دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: آنچه به عنوان ثمره ادیان الهی است، می‌توان گفت همزیستی مسالمت‌آمیز همه پیروان ادیان الهی با همدیگر است. اگر این اتفاق در رفتار و عبادات همه پیروان ادیان الهی تجلی و تبلور پیدا کند، می‌توان ادعا کرد وحدت برای خدا و وحدت در خدای واحد داشته‌ایم.

وی در ادامه سخنانش، به روابط و همکاری‌های بین دانشگاه تانگازا و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی اشاره کرد و گفت: این همکاری‌های فرهنگی و مذهبی به زودی منجر به امضای یک تفاهمنامه مشترک خواهد شد تا در آینده شاهد همکاری‌های بیشتری در زیر چتر همزیستی ادیان ابراهیمی باشیم.

محمدعلی شمالی هم در این مراسم، در خصوص وحدت الهی از دیدگاه همه ادیان ابراهیمی با استناد به آیاتی از قرآن به ایراد سخنرانی پرداخت.

پس از آن، پدر اینوسنت نیز از دیدگاه پیروان مذهب کاتولیک مسیحی با تفسیر کلمات پدر، پسر و روح القدس تشریح کرد که این مفاهیم عینا اشاره به خدای واحد دارد.

در بخش دوم این کنفرانس، سلام العطار تبعه کانادا با موضوع «حضرت مهدی(عج) و حضرت عیسی(ع)» و آلویس اوجوره، از اساتید دانشگاه تانگازا با موضوع «سنت‌های مذهبی آفریقا در وحدت الله» به بیان سخنانی پرداختند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.