خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادیان ابراهیمی ظرفیت‌های بی‌نظیری برای برقراری صلح دارند

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ پروفسور «کورت آندرز ریچاردسون»، استاد دانشگاه دالاس و بنیانگذار مؤسسه مطالعات ادیان ابراهیمی است که در زمینه مطالعه ارتباطات متقابل اسلام، مسیحیت و یهودیت فعالیت می‌کند. فعالیت این مؤسسه همچنین شامل گسترش روابط بین جوامع مختلف پیروی ادیان ابراهیمی در سراسر جهان می‎شود.

گفتگویی با پرفسور ریچاردسون انجام داده ایم که درپی می‌آید:

تعامل میان ادیان ابراهیمی به خصوص بین مسیحیت و اسلام چه تاثیری بر روند صلح جهانی دارد؟

بزرگترین دستاورد ادیان ابراهیمی و کتابهای مقدس آنها (قرآن و انجیل) آشتی بشر با خداوند و دیگر انسانهاست. ماهیت ایمان شامل به رسمیت شناختن شأن و مقام هر انسان و حقوق برابر آنها نزد خداوند است که تنها داور و نجات‌دهنده آدمی است. فواید ایمان به خداوند با رسیدن به صلح به ویژه در مناطق درگیر جنگ و لزوم حل و فصل مناقشات بهتر حاصل می‌شود.

دلیل وقوع اسلام‌هراسی در کشورهای غربی چیست؟

متأسفانه روابط میان سه دین ابراهیمی (مسیحیت، یهودیت و اسلام) چندین قرن است که با خشونت و درگیری همراه بوده است. این خشونت‌ها همیشه در تضاد با دین بوده است. برخی پیروان ادیان ابراهیمی در مقابله با یکدیگر به ترو‌ر و خشونت متوسل شده‌اند. ترس آنها از همدیگر، باعث واکنش افراطی و تحریک نفرت‌های متقابل می‌شود. متأسفانه، تاکنون اقدامات بسیار اندکی در زمینه پیشرفت روابط مثبت میان ادیان ابراهیمی و تفاهم متقابل آنها انجام شده است. همچنین، برخی از روحانیون این ادیان به سنتهایی متکی هستند که در مقابل اصلاحات، نوآوری و همکاری متقابل مقاومت می‌کند.

علاوه براین این ها، در دهه‌های اخیر خشونت‌های افراطی گاه و بیگاه در غرب موجب تشدید اسلام‌هراسی شده است.

آیا دین در دنیای معاصر می‌تواند با توجه به پیشرفت‌ها و تحولات اخیر، جوابگوی نیازها و دغدغه‌های بشری باشد؟

بله، دین به طور قطعی می‌تواند به این دغدغه ها پاسخ دهد. ادیان ابراهیمی می توانند بهترین شرایط را برای انسان رقم بزنند. وقتی این ادیان بتوانند به گسترش صلح و تفاهم کمک کنند، نشانگر آن است که در جایگاه واقعی خود قرار گرفته‌اند.

ادیان ابراهیمی ظرفیت‌های بی‌نظیری برای ترویج مهربانی، دوستی و آشتی ابتدا در جوامع خود و سپس در سراسر جهان دارند.

آیا دین با حقوق بشر و دمکراسی در دنیای معاصر همخوانی دارد؟

دیدگاه ادیان ابراهیمی در مورد انسان، این است که باید حقوق و آزادی‌هایی را که خداوند به بشر اعطا کرده است، محترم شمرده شوند. پیروان ادیان ابراهیمی با آگاهی از حقیقت آفرینش می‌دانند یکی از لوازم رسیدن به رستگاری احترام به حقوق بشر و پیشبرد اصول دموکراتیک تحت حاکمیت قانون است.

دین چه نقشی در کاهش ناآرامی‌ها و خشونت‌ها و کمک به صلح بشریت ایفا کرده است؟

ادیان غالباً در زمینه برقراری صلح و کمک‌های بشردوستانه تأثیرگذار بوده‌اند. پیروان ادیان بارها ثابت کرده اند که در زمینه حل تعارضات و اصلاح روابط و سرشت آسیب دیده انسانی پیشقدم هستند. البته متأسفانه دین گاهی به وسیله دولت‌های قدرتمند و در عین حال دارای اشتباه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

پایان مطلب/ت

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.