خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سینمای فعلی، ظرفیت تصویرسازی از حضرت رسول(ص) را ندارد

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباران، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گویی درباره کم‌کاری سینما در پرداختن به شخصیت حضرت رسول(ص) در سینما اظهار کرد: زمانی می‌توانیم به این صراحت درباره موضوعات قضاوت کنیم که در تمامی حوزه‌ها به کیفیت لازم دست یافته باشیم و تنها مشکلمان همین موضوع باشد، درصورتی‌که ما در حوزه‌های بسیاری دچار مشکلیم، که هنوز بر طرف نشده است به همین جهت نمی‌توانیم انتظار داشت در این زمینه هم در اوج باشیم.

وی افزود: درحال حاضر سینمای ایران حفره‌های بسیاری دارد که باید پر شود. برای مثال باید بررسی کرد که فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران به چه موضوعاتی می‌پردازند و چقدر دغدغه‌های دینی در‌ آن‌ها مطرح است و البته معضل فیلم‌های طنز هم در سینمای ایران بسیار جدی است و عمده این آثار هیچ قرابت ذهنی و معنایی با مخاطب ایرانی ندارد و در چنین شرایطی شما انتظار دارید تولید فاخری در زمینه حضرت رسول(ص) صورت گیرد.
این کارشناس رسانه ادامه داد: فرض کنید شرایط تولید در سینما فراهم باشد، آیا باز هم می‌توان اثری در زمینه پیامبر(ص) تولید کرد، پاسخ این سؤال تابع شرایط خاص خود است، ابتدا باید متن خوبی برای تولید اثر داشت. این مسئله هم به لحاظ سینمایی و معنایی اهمیت فراوان دارد. در بحث معنایی لازم است که مشاوران خبره که از نظر دینی و فقهی وجاهت لازم را داشته باشند برای نگارش اثر در کنار نویسنده حضور داشته باشند.

تعهد با تخصص معنا می‌یابد

جباران تأکید کرد: گام بعدی تولید یک اثر فاخر کارگردان است و کارگردان باید در این زمینه اعتقاد راسخ داشته باشد و این اعتقاد تنها به بیان نیست، بلکه این باور باید در زندگی فرد نهادینه شده باشد و ساخت آثار دینی نیازمند امکانات و تجهیزات کامل است و انتخاب‌های کارگردان در مراحل بعدی قرار می‌گیرند.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: بازیگران ویترین آثار سینمایی‌ا‌ند، حتی در مواقعی ممکن است بازیگر به واسطه ایفای نقشی در ذهن تماشاگران ماندگار شود. برای مثال وقتی داریوش ارجمند نقش مالک اشتر را بازی کرد تا سال‌ها او را با این نقش می‌شناختند به همین جهت انتخاب بازیگران در این زمینه اهمیت فراوان دارد مخصوصاً با شرایطی که در فضای مجازی حاکم شده است و مخاطبان اطلاعات فراوانی در زمینه زندگی شخصی افراد دارند باید بر این امر دقت فراوان داشت.

جباران تأکید کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد کیفیت ساختاری آثار دینی و تاریخی است زیرا فیلم یا سریالی که در این زمینه تولید می‌شود نباید مهجور و در سایه قرار گیرد و پرداخت مناسب به این موضوعات قطعاً در جذب مخاطب مؤثر است. برای مثال «مختارنامه» به دلیل فرم زیبا توانست مخاطبان فراوانی را نسبت به سریال «امام علی(ع)» جذب کند، این درحالیست که شاید به لحاظ مفهومی مجموعه امام علی(ع) کییفیت بیشتری داشت، ولی ظاهراً فرم برای مخاطبان در میان این دو اثر جذابیت بیشتری داشت.

فیلم‌هایی با محوریت قرآن باید بهترین امکانات را داشته باشد

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: تبلیغات هم تأثیر فراوانی بر روی استقبال مخاطبان از آثار دارند، مخصوصاً در حال حاضرت که رسانه‌های غربی درصدد ترسیم چهره‌ نادرستی از اسلام و پیامبر(ص) هستند، ضرورت ورود به این امر اهمیت بیشتری می‌یابد. حتی این تحریف در زمینه حضرت عیسی(ع) هم صورت گرفته است زیرا آ‌ن‌ها درصدد تفسیر به‌ رأی از پیامبران و ادیان الهی هستند. به همین جهت مسیحی که در هالیوود نمایش داده می‌شود با چهره واقعی او بسیار متفاوت است و چهره واقعی ایشان را باید از تصاویر قرآنی جست‌وجو کرد. باید اذعان کرد که سینما تأثیر شگرفی در اشاعه آموز‌های دینی دارد و ما در این عرصه هنوز عملکرد خوبی نداریم.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: برای اینکه در این زمینه منفعل نبود، می‌توان آثاری چون «محمد رسول‌الله» ساخته مجیدی مجیدی را تولید کرد. این اثر یک تجربه نسبتاً مناسب در این حوزه است و البته نیازمند آنیم تا نهادهای مرتبط از این آثار حمایت کنند زیرا بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند در این عرصه ورود کند و گام مؤثری در این زمینه بردارد.

وی در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: این دغدغه وجود دارد که تولیدات غرب ممکن است ذهن جوانان را به بیراهه بکشاند، حوزه فرهنگی نسبت به حوزه مذهبی در این زمینه آسیب‌پذیرتر است زیرا نوع نگاه در جامعه ایرانی به مسائل مذهبی ریشه‌‌دار‌تر و عمیق‌تر است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.