خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تقویت کرامت انسانی رسالت مشترک مسلمانان و مسیحیان است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو، در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان که (۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه) در محل این سازمان برگزار می‌شود، گفت: ما یک تاریخ طولانی با هم داریم که امروز احساس می‌کنم مجدد به آغوش دوستانم برگشتم تا دوباره گفت‌وگوها را آغاز کنیم.

رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان تأکید کرد: قدمت گفت‌وگوهای ایران و شورای پاپی گفت‌و‌گوی ادیان واتیکان بیش از دو دهه است و چنین گفت‌و‌گوهایی برای درک بیشتر یکدیگر و آگاهی بیشتر نسبت به هم برگزار می‌شود. بار دیگر باید خداوند متعال را شاکر باشیم که ما را دورهم جمع کرده و فرصت داده تا جهان زخمی خود را درمان کنیم.

کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو ادامه داد: در گفت‌و‌گوهای سال ۲۰۰۸ دیدگاه‌های یکدیگر را درباره عقل و ایمان بررسی کردیم و متوجه شدیم باید تفاوت‌ها را بپذیریم و به سمت مشترکات برویم. در ۲۰۱۶ میلادی هم صحبت از خشونت و افراطی‌گری از دیدگاه ادیان بود و ما این مسئله را از نگاه ادیان و مذاهب مختلف به ویژه مذهب شیعه بررسی کردیم.

وی افزود: اکنون در ۲۰۱۹ گردهم آمده‌ایم تا مأموریت خود برای خدمت به جامعه را بررسی کنیم و جهان امروز و چنین گفت‌و‌گوهایی منعکس کننده تکثر در دین است و از ما می خواهد هویت خود را داشته باشیم و در عین حال با یکدیگر تعامل کنیم.

رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان ادامه داد: این گفت‌وگوها زمینه لازم را مهیا می‌کند تا با تفکر و دیدگاه یکدیگر آشنا شویم و تفاوت‌ها را بشناسیم. این تفاوت‌ها نشانگر آن است که با هم برادریم.

وی با اشاره به امضای سند برادری انسانی در ابوظبی از سوی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان و علمای مسلمان(شیخ الازهر) گفت: این سند با هدف برادری انسانی برای تحقق صلح امضا شد و جامعه را به بازگشت به برادری دعوت می‌کند. بخشی از این سند به گفت‌وگو و همکاری با افراد برای تحقق خیر و مصلحت در جامعه اشاره دارد.

کاردینال آیوسو گیسو با بیان این که در جهان امروز به خدا توجه نمی‌شود و برخی از نام خدا سوء استفاده می‌کنند، گفت: معتقدین و مؤمنان تعهدی مشترک برای صلح، عدالت، کرامت انسانی و حفظ محیط زیست دارند و معتقدین واقعی گواه و شاهدی بر فضیلت‌ها هستند و همین می‌تواند به تحقق جامعه عادلانه کمک کند.

وی تأکید کرد: ما مسلمانان و مسیحیان باید به جامعه خدمت کرده و بدانیم چگونه با ادیان به جامعه کمک و تلاش کنیم همان طور که پاپ گفته است خود را بشناسیم. ما هم اکنون می‌گوییم چگونه دیگران را بشناسیم و این به ما کمک می‌کند که به جامعه خدمت کنیم.

رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان بر دستاوردهای ده دور گفت‌وگوی قبلی ایران و واتیکان تأکید کرد و یادآور شد: محتوای این گفت‌وگوها می‌تواند شفابخش درد‌های بشر باشد.

مونسینیور خالد عکاشه، رییس بخش اسلام این شورا هم در این مراسم، گفت: ما با گفت‌وگو به مودت، دوستی و برادری دست می‌یابیم. این نیاز احساس می‌شود که بشر در کنار هم قرار بگیرند و بر مبنای احترام و دوستی گفت‌وگو کنند.

بنابر اعلام این خبر، سابقه گفت‌وگوهای دینی بین جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به اولین گفت‌وگوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد که اولین نشست در تهران برگزار و تاکنون ۱۰ دور از گفت‌وگوها به صورت دو سالانه یک نوبت در رُم و یک نوبت در تهران برگزار شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.