خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مراسم آیینی پانصدوپنجاهمین سالگرد تولد بنیانگذار آیین سیکهـ در تهران + تصویر

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ مراسم آیینی گرامیداشت پانصدو پنجاهمین سالگرد تولد  «گورو نانک» بنیانگذار آیین”سیکهـ” در هند، دیروز (سه‌شنبه) در تنها معبد سیک‌ها در ایران در شهر تهران برگزار شد.

وب سایت ” ایندیا تودی” گزارشی از این مراسم را منتشر کرده است. طبق این گزارش:

پیروان آیین سیک در تهران، از صبح روز سه‌شنبه در تنها معبدشان در شهر تهران، برای پانصدو پنجاهمین سالگرد تولد “گورو نانک” بنیانگذار آیین “سیک” گرد هم آمدند.

حدود ۶۰ خانواده سیک در پایتخت ایران زندگی می کنند.

“هاروانت سینگ” روحانی سیک که برای هدایت این مراسم از یک هفته پیش به همراه دو تن دیگر به تهران آمده، هیجان‌زده  در حالی که کت و شلوار هلویی رنگ خود را  برای شرکت در این مراسم می‌پوشید، گفت:” من در سالگرد ۵۰۰مین جشن تولد گورو نانک هم در این معبد در تهران بودم و حالا پس از ۵۰ سال بار دیگر برای چنین مراسمی در اینجا هستم.

مراسم آیینی پانصدوپنجاهمین سالگرد تولد بنیانگذار آیین سیکهـ در تهران + تصویر
مراسم آیینی پانصدوپنجاهمین سالگرد تولد بنیانگذار آیین سیکهـ در تهران + تصویر

“گورنام سینگ” خواننده مذهبی نیز که همراه هاروانت سینگ به تهران آمده درباره مراسم معبد سیک‌ها در تهران گفت: در این مراسم سرودهای مذهبی، نیایش و تهیه غذا به صورتی که می‌بایست انجام شد.

“گاددام دارمندرا” سفیر هند در تهران درباره این مراسم گفت:” جامعه سیک‌ها از قدیم درایران هستندو آنها همه‌ساله این مناسبت را با شور و شوق فراوان جشن می‌گیرند”.

گفتنی است تنها معبد سیک‌ها در تهران در سال ۱۹۶۶ و با سفر رهبر سیک‌ها به تهران افتتاح شد. این معبد در خیابان “صفی‌علی شاه” در نزدیکی میدان “بهارستان” تهران قرار دارد.

“سیک” در زبان “پنجابی” هند به معنای “شاگرد” است. این مذهب در سده پانزدهم میلادی از سوی  “گورو نانک” در منطقه پنجاب هند بنیان نهاده شد و اینک بیش از ۳۰ میلیون پیرو در هندوستان و سراسر جهان دارد. سیک‌ها یکتاپرستند.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.