خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست علمی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز از دیدگاه ادیان برگزار شد

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ اولین نشست علمی بین المللی از سلسله نشست های علمی همایش بین المللی ایثار اجتماعی، نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز از دیدگاه ادیان به همت مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر کشور و انجمن شاهد و ایثارگر منادیان فرهنگ و عقلانیت با همکاری موسسه بین المللی صلح و ادیان، موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی در دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر حسین عندلیب دبیر علمی همایش هدف از برگزاری این نشست های علمی و همایش بین المللی را نزدیک کردن گفتمان رهبران و پیروان ادیان در مقوله نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز دانست و گفت: مفهوم ایثار اجتماعی در دو قالب نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز نمود بیشتری دارد.

وی با بیان این که به یاری خداوند این دوره های علمی به همایش بین المللی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز از دیدگاه ادیان ختم خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به دیدگاه مشهور فقهای شیعه، در دوران غیبت کبری نمی توان جهاد ابتدایی داشت و این یعنی در این دوران اصالت با صلح است و امام خمینی هچنین رهبر معظم انقلاب بر این نکته تأکید کرده اند و از اصول دکترین سیاسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

حجت الاسلام دکتر عندلیب اضافه کرد: آیات قرآن و روایات اسلامی و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت مؤید اصالت صلح با پیروان و ادیان و دولت های غیر جنگ طلب است؛ اینکه امام علی(ع) می فرماید اگر صلح باعث وهن اسلام نباشد بر جنگ ترجیح دارد جزء سخنان محکم به شمار می رود که بارها تکرار شده است.

وی با تصریح بر این که موضوع نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز یک موضوع انسانی است که مورد تاکید ادیان قرار گرفته است، بیان کرد: از نظر فقه سیاسی ارتباطات با دولت ها متوقف بر شرایط زمان و مکان و مصالح ملی و بین المللی است و جزء احکام متغیر است نه ثابت؛ سیره تمسک به سیره پیامبراکرم(ص) و اهل بیت در امور سیاسی نیازمند شبیه سازی کلیه شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی است و امری بسیار مشکل است و سهل اندیشانه است که عده ای به طور خام برای نظر خود تمسک می کنند.

در ادامه دکتر توفیق اسداف از جمهوری آذربایجان به بیان نظرات خود پرداخت که از مهم ترین سخنان وی می توان به موضوع احکام بودن انسان در همه ادیان، ضرر نرساندن به جانداران، راه نجات دانستن اعتدال از سوی بودیسم، تأکید تورات بر دوست داشتن دیگران و نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز بیشترین گذاره های قرآن، اشاره کرد.

حجت الاسلام دکتر رحمتی عضو هیأت علمی دانشگاه و دبیر بخش فرانسه گروه مطالعات اسلامی نیز سخنران دیگر نشست علمی بین المللی از سلسله نشست های علمی همایش بین المللی ایثار اجتماعی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز از دیدگاه ادیان بود که قابل دفاع بودن طهارت ذاتی انسان از منظر فقه، آمدن فرمان تورات به صورت مترقی در قرآن از مهمترین سخنان وی بود.

سخنران دیگر این نشست دکتر استفان شفر از آلمان است که تأکید ادیان بر نوع دوستی، به دنبال محقق کردن همزیستی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان و تلاش نخبگان برای رفع خشونت نسبت به اقلیت ها در برخی کشورها از محورهای سخنان وی بود.

در ادامه دکتر طاهر امینی گلستانی استاد دانشگاه و رییس موسسه بین المللی صلح و ادیان به بیان نظرات خود پرداخت که از محورهای سخنان وی می توان به بهسازی سیاست میان فرهنگی بین دولت ها و رهبران ادیان، مشاهده شدن خشونت علیه کلیسا، مسجد و صومعه و مطرح شدن بهترین الگوی نوع دوستی و هم زیستی در قرآن کریم اشاره کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.