خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به چرایی اجباری بودن رعایت برخی شئونات اسلامی در دانشگاه ها

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت که در بنیاد بین المللی اسرا برگزار شد، بیان داشتند: اگر بتوانیم مشکل درونی خود را حل کنیم، مشکل نظام، جامعه و بخش های مختلف کشور حل خواهد شد؛ و آن این است که بین انسان و حیوان فرق بگذاریم و انسان را تنها یک حیوان ناطق ندانیم! آنکه ما را آفرید فرمود شما یک موجود ابدی هستید، شما با یک دسته سبزی که زیر خاک می رود و می پوسد فرق دارید، شما با مرگ، به ابدیت می رسید و از پوست به در می آیید نه آنکه بپوسید.

ایشان ادامه دادند: ما یک ثابت داریم و یک ساکن؛ برخی از موجودات ساکن هستند اما انسان ثابت است، انسان وقتی مسیر حیات دنیوی خود را طی کرد به ثبات می رسد و موجود ثابت فراتر از زمان و زمین است برای همین است که در بهشت، خستگی معنا ندارد اگر ما چنین موجودی هستیم پس انسان را باید با فرشته ها مقایسه کرد.

معظم له تصریح داشتند:چرا وقتی می توانیم حیات ابدی داشته باشیم و نمیریم، نیستی و مرگ را انتخاب کنیم؟! چرا وقتی می توانیم فرشته شویم دست به کاری بزنیم که این اتفاق برای ما نیفتد؟! راه رسیدن به حیات ابدی و فرشته شدن برای همه باز است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به چرایی اجباری بودن رعایت برخی شئونات اسلامی در دانشگاه ها بیان داشتند: گرچه دین حریم شخصی انسان است و انسان باید خود از حریم شخصی خود محافظت نماید اما دانشجویان باید بدانند وجود برخی از الزامات به مثابه فشار نیست، بلکه مانند آن است که کودکی در حال رفتن به سمت خیابان و تصادف با ماشین است و مادر او به هر قیمتی مانع او می شود، لذا این اجبار، اجبار ممدوح و محمودی است.

ایشان ادامه دادند: تنها با حرف و سخنرانی مشکلات اخلاقی جامعه حل نمی شود، اگر مردم عمل صالح و صداقت ببینند آن فطرت خداجوی در آنها بیدار می شود در نتیجه آنچه اثر دارد و کار را پیش می برد عمل صالح است و نه سخنرانی. برخی تنها با دیدن ائمه علیهم السلام عوض می شدند و راه خود را پیدا می کردند لذا اگر جناب سهروردی گفت «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ عالمی که دیدن او انسان را عوض نکند و به حال انسان نافع نباشد، لفظ و سخن او هم اثرگذار نیست؛ در همین راستاست.

معظم له تاکید داشتند: دانشجویان، امانت های الهی در دستان شما هستند که اگر امانت دار خوبی باشید و آنها را به خوبی تربیت کنید، هر یک به تنهایی می توانند معلم و الگویی برای جامعه باشند.

در ابتدای این دیدار معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گزارشی از فعالیت های فرهنگی، قرآنی، پژوهشی و رفاهی این معاونت در دانشگاه های علوم پزشکی در راستای ارتقاء معنویت، پویایی و نشاط هر چه بیشتر دانشگاه ها خدمت معظم له ارائه نمود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.