خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتقال رهبر شیعیان نیجریه به زندان مرکزی

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ از شیخ ابراهیم زکزاکی به عنوان رهبر شیعیان نیجریه نام برده می شود، شخصیتی که متاثر از انقلاب اسلامی توانست میلیون تن از جامعه نیجریه را به شیعه دوازده امامی متمایل نماید. وی دانش آموخته رشتهٔ اقتصاد است، او چندین بار در دههٔ ۸۰ و ۹۰ میلادی به زندان افتاد. سه پسر وی در راهپیمایی روز قدس ۲۰۱۴ در شهر زاریا به دست پلیس نیجریه کشته شدند. فعالیت‌های وی، منجر به گرویدن شماری از بومیان نیجریه به مذهب اهل بیت شده است.

وی از حدود ۳۰ سال پیش یعنی زمانی که انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹به پیروزی رسید این مسئولیت را برعهده دارد. زکزاکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شیفته امام خمینی(ره) شد و سال‌ها بعد به ایران آمد. و وقتی با لباس روحانیت به نیجریه بازگشت در منطقه‌ زاریا و کانو به تبلیغ تشیّع پرداخت.

در سال ۱۳۹۴ بود که در یورش ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰۰ تن از شیعیان به شهادت رسیدند. نیروهای ارتش نیجریه در تلاش برای بازداشت شیخ ابراهیم الزکزاکی به خانه وی در منطقه گیلسو شهر «زاریا» یورش بردند.

این اقدام علیه شیعیان و شخص «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان به بهانه تلاش برای ترور رئیس فرمانده ارتش این کشور از سوی نظامیان این کشور صورت گرفت؛‌ ادعایی که به شدت از سوی جنبش اسلامی نیجریه و شیعیان رد شد.

از آن زمان تا به امروز شیخ زکزاکی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد تا آنجا که علی رغم بیماری های متعدد وی، مقامات نیجریه ای مانع از مداوای وی شده اند.

دفتر رهبر جنبش اسلامی نیجریه ساعاتی پیش در حساب توئیتری خود از انتقال «شیخ ابراهیم زکراکی» رهبر این جنبش و همسر وی به زندان مرکزی «کادونا» خبر داد.

درخواست برای انتقال شیخ زاکزاکی به زندان مرکزی در شرایطی صورت گرفته که رهبر شیعیان نیجریه در حال حاضر ار نظر وضعیت سلامتی در شرایطی ناگوار و نامساعد به سر می‌برد، اما دادگاه عالی هیچ اشاره‌ای به وضعیت سلامتی شیخ زاکزاکی نکرده است.

ادامه زندان و حبس شیخ زاکزاکی در شرایطی است که پیش از این در دسامبر سال ۲۰۱۶ یک دادگاه عالی فدرال حکم به آزادی شیخ و همسرش داد و ادامه اسارت آنان را غیرقانونی اعلام کرده بود.

شیح زکزاکی بعد از دستگیری در دسامبر ۲۰۱۵ به مدت دو سال بدون محاکمه بازداشت بود تا اینکه دادگاهی در نیجریه سال ۲۰۱۸ اتهاماتی ساختگی علیه او مطرح کرد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی در بیانیه روز پنجشنبه نوشته طرح این اتهامات علیه شیخ زکزاکی با هدف سلب مسئولیت از دولت بابت حمله سیاسی به زکزاکی و طرفداران او صورت گرفته است.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در جریان حمله سال ۲۰۱۵ بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داد. او در زندان چندین بار سکته کرده و به بیماری فشار خون بالا مبتلا است.

قاضی پرونده شیخ زکزاکی مدعی شده تصمیم برای انتقال او و همسرش از منزل به زندان برای سهولت دسترسی پزشکان و وکلا به ایشان صورت گرفته است.

«مسعود شجره»، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: «انتقال فردی با این وضعیت سلامت به زندان عملاً به معنای امضای حکم اعدام او است.»

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.