خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زمینه‌های مشترک ادیان، مبنای گسترش صلح جهانی

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ شورای پاپی گفت‌وگوی بین ادیان در واتیکان با هدف ارتقای درک متقابل رهبران و پیروان ادیان از یکدیگر در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. این شورا با نخبگان مختلف دینی نشست‌هایی را به قصد یافتن زمینه‌های مشترک تعامل در جهت ارتقای صلح جهانی و ارزش‌های انسانی برگزار می‌کند.

«موسینیور خالد عکاشه»، رئیس بخش اسلام شورای پاپی گفت‌وگوی بین ادیان در واتیکان درباره فعالیت‌های این شورا گفت: ما در بخش اسلام این شورا با سازمان‌های مختلف اسلامی در سراسر جهان از جمله با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت‌وگو می‌کنیم. همچنین در مناسبت‌‌های مختلف مانند آغاز ماه رمضان به مسلمانان جهان پیام تبریک می‌فرستیم. ما این کار را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده‌ایم و همچنان ادامه می‌دهیم؛ این نهاد پلی بین دنیای اسلام و مسیحیت است.

فواید گفت‌وگوی ادیان
وی درباره منافع گفت‌وگو برای شناخت بهتر اسلام و مقابله با پدیده‌هایی همچون اسلام‌هراسی گفت: ما از طریق گفت‌وگو می‌توانیم بهتر یکدیگر را بشناسیم و به هم احترام بگذاریم و نسبت به هم مهربان‌تر باشیم و درست‌تر قضاوت کنیم.
وی افزود: ما باید در اظهارنظرهای خود حقیقت را بگوییم. درباره اسلام‌هراسی باید سخن پاپ فرانسیس را تکرار کنم که مربوط کردن اسلام با تروریسم عادلانه نیست و حقیقت ندارد. ما مسلمانان را خواهران و برادران خود می‌دانیم. وقتی فردی به نام اسلام یک عمل خشونت‌آمیز انجام می‌دهد مسلمانان باید صدای خود را بلند کنند و به چنین اقدامی نه بگویند و آن را محکوم کنند. مثلا چندی پیش یک فرد کاتولیک به دست داعش در سوریه کشته شد.
وی در مورد پیام مشترک قرآن و انجیل در گسترش صلح در جهان معاصر گفت: روشن است که پیام اصلی ادیان عشق و صلح است. در قرآن و کتاب مقدس آیاتی در حمایت از صلح و بشریت وجود دارد که از این نظر شبیه به هم هستند و می توان با استفاده از آن برادری و صلح و همکاری را در جهان گسترش داد.

وظیفه نخبگان
عکاشه در مورد اینکه چگونه می‌توان نتایج نشست‌های نخبگان مسلمان و مسیحی درباره گسترش صلح بشری را به درون جوامع برد و در میان عامه مردم ترویج کرد، گفت: انتقال نتایج این گونه نشست‌ها به درون جامعه و عمومی کردن آن یک چالش دیرینه است و باید نخبگان برای رساندن پیام صلح و دوستی بین ادیان به توده مردم تلاش کنند.
همچنین کاردینال «میگل آنجل آیوسو گیسو» رئیس شورای پاپی برای گفت‌وگوی ادیان واتیکان در گفت‌وگو با ایکنا درباره زمینه‌های مشترک ادیان برای گسترش صلح جهانی گفت: ما انسان‌ها همه مخلوق خداوند هستیم و این باعث به وجود آمدن مسئولیت مشترک نسبت به انسان‌ها می‌شود تا اخلاق، مسئولیت عمومی و دین را در جامعه گسترش بدهیم.

اهداف شورای پاپی
وی افزود: ما در شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در واتیکان گفت‌وگو و روابط حسنه با ادیان مختلف در سراسر جهان را هدف خود می‌دانیم. قصد داریم از این طریق درک متقابل میان سنت‌های دینی مختلف را گسترش دهیم. در مورد اسلام و مسلمانان ما زمینه‌های همکاری مشترک زیادی داریم و خوشحالیم از طریق مراکز گفت‌وگوی ادیان سازمان‌های اسلامی در کشورهای مختلف به تعامل با مسلمانان می‌پردازیم.

گیسو در ادامه گفت: علاوه بر اسلام ما با پیروان ادیان دیگر مانند پیروان آیین‌های هندو، بودیزم، تائو، جین، سیک ها و دیگر ادیان نشست‌هایی برای آشنایی با عقاید آنها داریم. ما می‌خواهیم با استفاده از تعالیم ادیان مختلف زمینه‌های مشترکی برای ارتقای صلح، عدالت و دعوت انسان‌ها به کار خیر پیدا کنیم.

بیانیه ابوظبی، پیامی برای بشریت

این کشیش کاتولیک افزود: بیانیه ابوظبی که در جریان دیدار پاپ از امارات منتشر شد یک دعوت جهانی است که پاپ با همکاری مفتی الازهر به طور مشترک آن را منتشر کردند و در ابوظبی اتفاق افتاد. این یک دعوت جهانی برای همگان و در همه زمان‌هاست. هدف این بیانیه این است که همه سنت‌های دینی در جهان بتوانند از طریق دریافت پیام آن در کنار یکدیگر جهانی بهتر بسازند. برادری و به وجود آوردن صلح در درون قلب‌ها و در درون جامعه و خانواده و صلح جهانی پیام اصلی این بیانیه است.

یادآوری می‌شود، سند راهبردی «برادری انسانی» موسوم به بیانیه ابوظبی، به عنوان سنگ‌بنایی برای برنامه جامع اقدام مشترک در تقویت صلح جهانی است که اسفندماه سال گذشته با سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به ابوظبی میان الازهر و واتیکان امضا شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.