خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «تبیین جغرافیایی ارمنستان بر اساس منابع اسلامی» اثر دکتر کارن خانلری رونمایی می‌شود

جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب «تبیین جغرافیایی ارمنستان بر اساس منابع اسلامی» نوشته «دکتر کارن خانلری» با حضور دکتر علی علی بابایی عضو شورای علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی، ساعت ۱۹:۰۰ سه شنبه ۲۶ آذر در سال اجتماعات موسسه ترجمه و تحقیق هور (آدرس: تهران، خیابان مطهری، خیابان فجر، کوچه نظری، پلاک ۴) برگزار می شود.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، کتاب «تبیین جغرافیایی ارمنستان بر اساس منابع اسلامی» اثر دکتر کارن خانلری، منابع جغرافیایی و تاریخ اسلامی را ‌(اعم از دانشمندان ایرانی، عرب و عثمانی) در مقولۀ ارمنستان بررسی می کند که در یک بازۀ زمانی ۱۱۰۰ ساله از قرن نهم تا بیستم میلادی را در بر می‌گیرد.‌

این موضوع با توجه به ‌این‌که تاریخ‌نگاری رسمی‌‌ ترکیه و آذربایجان موجودیت ارمنستان در سرحدات کنونی جمهوری ‌ترکیه و نیز قراباغ را شدیداً نقض کرده است و نظریه‌های کاملاً نادرستی از جمله «اصرار بر ریشه‌های ‌ترکی ‌امپراتوری اورارتو»، «غیربومی ‌بودن ملت ارمنی در ارمنستان غربی»، «مهاجرت ارمنیان از اروپا به آناتولی در هزاره اخیر» را به پیش می‌کشد، کاوش در باره مقولۀ ارمنستان در منابع جغرافیا و تاریخ اسلامی می‌تواند غیرعلمی ‌بودن‌ این نظریه‌های ساختگی تاریخ‌نگاری رسمی‌‌ ترکیه و آذربایجان در راستای توجیه ‌اشغال سرزمین ارمنستان را نشان دهد.

«تبیین جغرافیایی ارمنستان – بر اساس منابع اسلامی» اثر «کارن خانلری» را انتشارات «ثالث» چاپ کرده است.

دکتر کارن خانلری کیست؟

دکتر کارن خانلری در سال ۱۳۴۳ در تهران دیده به جهان گشود. دوره متوسطه را در سال ۱۳۶۱ در دبیرستان ارامنه ماریامیان به پایان رسانده و در سال ۱۳۶۲ در رشته مهندسی عمران در دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته و در سال ۱۳۶۶ با در جه کارشناسی فارغ التحصیل شده است.

طی سالهای ۶۹-۱۳۶۷ در تیپ تفنگداران نیروی دریایی خدمت مقدس سربازی را انجام داده است. پس از آن به مدت بیش از ده سال در زمینه محاسبه و طراحی انواع سازه های ساختمانی و سایر سیستم های مکانیکی، در بخش خصوصی مشغول به فعالیت بوده است. عضو انجمن های ارامنه چهارمحال و سیپان و نیز انجمن مهندسین و معماران ارمنی می باشد.

دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی زلزله در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی (۷۹-۷۷) با موفقیت گذرانده و در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت درجه دکترای مهندسی سازه از همان دانشگاه گردیده است.

در سال ۱۳۹۲ دکترای دوم خود را در رشته تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان اخذ نموده است. طی سال های تحصیل و اشتغال حرفه ای خود، در انجمن فارغ التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران، انجمن علمی مهندسین عمران، انجمن ایرانی مهندسین زلزله و کمیسیون تدوین استاندارد عایق های حرارتی ساختمان عضویت داشته است.

از سال ۱۳۷۹ به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده فنی و دانشکده زبان های خارجی واحد تهران مرکزی دانشکده آزاد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی عمران و کارشناسی زبان و ادبیات ارمنی و تدریس دروس دینامیک، مقاومت مصالح، ارتعاشات تصادفی،‌ طراحی غیر خطی، تئوری پایداری، تاریخ ارامنه ایران و تاریخ ارمنستان پرداخته است. طی سالهای ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۱ به عنوان رئیس بخش طراحی ضد لرزه ای سیستم های ویژه و سازه های نامتعارف، با موسسه ملی زلزله جمهوری ارمنستان همکاری داشته اشت.

نویسنده مقالات سیاسی و اجتماعی بسیاری به زبان ارمنی و فارسی و روزنامه ها، فصل نامه و گاهنامه هایی از قبیل دروشاک، آلیک، پیمان و غیره بوده و بیش از بیست مقاله علمی در مجلات علمی بین المللی به رشته تحریر در آورده است. مولف پنج کتاب و مونوگراف علمی به زبان های فارسی، ارمنی و انگلیسی می باشد.
در نشست ها و سمینارهای بین المللی در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، روسیه، فرانسه، اتریش، لبنان، واتیکان و بریتانیا با ارائه مقاله و گزارش حضور داشته است.
وی از سال ۱۳۹۱ سمت نمایندگی مسیحیان ارمنی شمال کشور در مجلس نهم شورای اسلامی و عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را عهده دار است.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.