خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش اردوغان پس از به رسمیت شناخته شدن «نسل‌کشی ارامنه» توسط مجلس سنا چه بود؟

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، پس از آنکه سنای آمریکا قطعنامه‌ای را که مجلس نمایندگان این کشور برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه ازسوی عثمانی تصویب کرده بود، تایید کرد، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه تهدید کرد اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این مصوبه مجلس سنا را امضا کند، آنکارا نیز متقابلا قتل‌عام سرخپوستان و مردم کشورهای غرب آسیا از سوی امریکا و به بردگی کشیده شدن مردمان آفریقا توسط آمریکایی‌ها را به رسمیت خواهد شناخت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می کرد، با اشاره به اینکه «این تصمیم فاقد ارزش و اعتبار است. چرا که تماما با انگیزه‌های سیاسی اتخاذ شده است»، گفت: «ایالات متحده آمریکا در روابط دوجانبه باید از برداشتن گام‌هایی که ترمیم آن غیرممکن است، خودداری کند».

 بیشتر بدانید: هولوکاست ارامنه؛ ارامنه، اولین قربانیان نسل کشی فجیع در قرن بیستم

اردوغان افزود: ترکیه در صورت لزوم می‌تواند اعمال تحریم کند، وی گفت: به وقتش، با کلیه هیات‌هایمان مذاکره کرده و در صورت لزوم پایگاه هوایی اینجیرلیک را تعطیل می‌کنیم. در صورت لزوم پایگاه کورجیک در مالاتیا را نیز تعطیل می‌کنیم. آنها این گونه اقدامات را انجام می‌دهند، ما هم بیکار ننشسته‌ایم. خیلی واضح و روشن بگویم در مورد سرخپوستان آمریکایی مگر می‌شود صحبت نکرد؟ تاریخ سرخپوستها لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است”.

ترکیه همواره اتهام کشتار جمعی ارامنه را رد کرده و گفته است که در فاجعه سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت واقع شده‌اند.

در رسانه ها آمده است که «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هنگام تصویب این قطعنامه با بیان اینکه واشنگتن هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبوده، اظهارداشت: ۱۹ سال جنگیدیم تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.