خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبران دینی: ادیان می‌توانند بخشی از راه‌حل صلح باشند نه بخشی از معضل

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز) گروه مردم نهاد ادیان ابراهیمی (AFI)  در دانشگاه پاپی گرگورین رم  در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰ رهبر دینی را گردهم‌آورد، رهبرانی که نماینده میلیون‌ها مسلمان، مسیحی و یهودیِ معتقد به گفت‌وگو در خصوص راه‌های عملی ترویج صلح و برادری بودند.

در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۱۹ همایش بین الا‌دیانی در قطر برگزار شد. پاپ فرانسیس در این همایش شرکت کرد و در نخستین بازدید خود در مقام پاپ از شبه‌جزیره‌ عربستان اعلام کرده بود که رهبران ادیان وظیفه دارند همه‌ جنگ‌ها را نفی کنند و خود را به گفت‌و‌گو متعهد بدانند. این همایش سنگ بنایی شد برای گردهمایی رهبران دینی جهان که در مورد صلح و کاهش نزاع‌های دینی به گفت‌وگو بپردازند.

در میان شرکت کنندگان کاردینال میگل آیوسو، رئیس شورای پاپی در گفت و گوی ادیان، شیخ عبدالله بین بَیّه رئیس گروه پیشبرد صلح در جوامع مسلمان و ریکاردو دی سینی حاخام شهر رم حضور داشتند.

به‌عقیده‌ی سام براونبک، سفیر آمریکا در امر آزادی‌های دینی که خودش نیز در این همایش حضور داشت، کوشش‌های بسیاری از صلح‌خواهان به این سبب ناکام ماند که آنها پیامدهای دینی اقدامات خود را در نظر نمی گیرند.

براونبک در مصاحبه‌ای گفته است: «من گمان می‌کنم که جهان نیاز مبرمی به این جنبش دارد»، او افزوده‌ است که حتی اگر جهانیان مایل نباشند درباره‌ دین سخن بگویند، باز هم موضوع دین را نمی‌توان نادیده انگاشت.

او همچنین گفته‌است: «اگر ما کنشگران دینی را در مذاکرات و گفت‌و‌گوهای صلح خاورمیانه در طی ۳۰ سال گذشته دخالت‌داده‌‌بودیم، و به آنها می‌گفتیم «که این تصور ما از امور است، تصور شما چیست؟»، دراینصورت در جریان برقراری صلح به ما مساعدت می‌شد.»

اعضای AFI در بیانیه‌ نهایی روز پنج‌شنبه پیمان بستند که «در پی خدمت به اشخاص معتقد به ایمان‌های دیگر و نیز بی‌ایمانان باشند»  و آنانی را که «به نام خدا و آموزه‌های ابراهیم، محرک خونریزی و سرکوب دیگران می‌شوند» نکوهش کنند.

همایش AFI که توسط شبکه‌ی‌ همسایگان چند-مذهبی شکل‌گرفته‌بود بر مستنداتی مبتنی است که مروج اقدامات اتخاذ شده توسط ادیان مختلف است، بدین‌منظور که از خونریزی جلوگیری و صلح طرح­ریزی شود. آن اقدامات شامل اعلامیه ۲۰۱۶ مراکش در خصوص حقوق اقلیت‌ها در کشورهای دارای جمعیت اکثرا مسلمان می‌شد؛ علاوه بر آن، بیانیه‌ی واشنگتن و متعاقبش منشور پیمان نوین فضیلت که در سال ۲۰۱۹ توسط رهبران دینی جهان به امضا رسید نیز در زمره‌ همین اقدامات بود.

مترجم: عماد محصل یزدی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.