خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مزیت‌های هندوستان را به عنوان مهد همزیستی ادیان مخدوش نکنید

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، حجت الاسلام «حمید شهریاری» در پیامی خطاب به «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان تاکید کرد: تاریخ نشان داده است که هر نوع افراطی‌گری مذهبی در نهایت محکوم به شکست است.

در ابتدای این پیام آمده است: اخبار اخیر این روزها در جمهوری هندوستان موجب نگرانی طیف وسیعی از مردم صلح طلب دنیا به ویژه حامیان حقوق بشر و مسلمانان جهان شده است.

هند، کشوری که مهد تمدن مدارا با ادیان است

شهریاری افزود: کشور هندوستان از دیر باز مهد تمدن مدارا با ادیان و مذاهب گوناگون بوده و به جهت ترکیب جمعیتی، بخشی از دنیا است که در آن تکثر فرهنگی با تنوع نژادی زبانی و مذهبی به منصه ظهور رسیده و سالیان متمادی این خصلت فرهنگی را حفظ کرده و به دلیل همزیستی مسالمت‌آمیز در این جامعه به این خصوصیت افتخار می‌کند.

مسلمانان بخشی از مسوولیت شما هستند

وی اضافه کرد: جنابعالی هرچند مسوولیت رهبر حزب ملی‌گرای هندویان را برعهده دارید ولی اینک مسوولیت سنگین‌تر نخست وزیری چنین کشور باعظمتی را برعهده دارید. ممکن است مسوولیت رهبری حزبتان شما را به شعارها و وعده‌های احتمالی در انتخابات فراخواند ولی مسوولیت دوم شما فراگیرتر و منافعش عمومی‌تر و با قانون اساسی هندوستان انطباق بیشتری دارد و شما را با صدایی رسا به حفظ کیان ملی با تمام خصوصیات فرهنگی از جمله حفظ تکثر فرهنگی فرامی‌خواند و بدیهی است که مسلمانان، اینک بخشی از مسوولیت جنابعالی در سمت نخست‌وزیری‌ هستند.

حقوق مسلمانان را نادیده نگیرید

دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: همچنین نباید از نظر دور داشت که هرچند بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشورتان را اهالی مذهب هندو تشکیل می‌دهد ولی این امر نباید موجب شود که حقوق قطعی ادیان دیگر و کثیرتر از همه، مسلمانان با حدود ۱۵ درصد جمعیت کشورتان، که سومین مهد دارای شهروندان مسلمان در جهان است، نادیده گرفته شود.

وی گفت: حق حیات، حق مسکن و حق اشتغال از حقوق مسلم بشر در سازمان ملل تعیین شده و بر حفظ آن تأکید شده است. طبیعی بدانید که با توجه به جمعیت مسلمان هندوستان که حدود دو و نیم برابر جمعیت کشور ما است نسبت به وقائع اخیر حساس باشیم. نباید شاهد اموری باشیم که مزیت های کشورتان را به عنوان مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مخدوش کند.

خشونت ها در دهلی نو از روز یکشنبه پس از آنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفر آباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند آغاز شد.

کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) از طرفداران این حزب خواست تا در حمایت از این اصلاحات قانون شهروندی در این منطقه حضور یابند، اما پس از اجتماع گروه زیادی از مردم که اکثر آنها چهره خود را پوشانده بودند، حامیان اصلاحات قانون شهروندی با چوب، سنگ، چاقو و اسلحه به سوی مخالفان اصلاحات قانون شهروندی هند هجوم بردند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این اعتراضات به سرعت به یک درگیری میان گروه های هندو و مسلمان تبدیل شده و در مواردی  پلیس دهلی نیز همراه با گروه های هندو، به جمع کردن سنگ جهت حمله به گروه های مسلمان کمک کرده اند؛ اگرچه پلیس دهلی اتهامات علیه خود را رد کرده است.

اصلاح قانون شهروندی هند در تاریخ ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسوولان هند درباره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.

اما گروه های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو است.

پایان پیام/ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.