خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هندوی خوب! هندوی بد!؛ واکاوی مسلمان‌کشی‌های اخیر هند

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ هند سرزمین باورهای مختلف است و بیش از یک میلیارد نفر در این کشور پهناور زندگی می‌کنند.

نظام طبقاتی و یا حداقل اختلاف فاحش طبقاتی در هند و به طور کلی جنوب آسیا دیده می‌شود به این معنا که ثروت در دست بخش کوچکی از جامعه توزیع شده و اکثر افراد را قشر ضعیف تشکیل می دهند. اما اتفاقات روزهای اخیر بخشی معرفی نشده از جامعه هند را معرفی کرده است که در بادی امر شاید سبب انحراف فکر مخاطبین فارسی زبان شود چرا که اکثر ما هند را به سینمای این کشور و هنر پیشه های مطرحی می‌شناسیم که همواره قهرمانان داستان های خیالی و حقیقی بوده‌اند.

در برخورد این قهرمانان هیچ گاه کشتار مردم بی گناه جایی نداشته است و اصولا فیلم‌های هندی سرشار از صحنه های احساسی است که اشک مخاطب را از چشمانش جاری می‌کند. از آنجا که کشتار بی رحمانه مسلمانان طی روزهای اخیر بی ارتباط به مذهب هندو نیست و نظامیان این کشور به همراه عده‌ای افراط‌گرا دست به این کار قبیح زده‌اند شایسته است نگاهی اجمالی به این مکتب و اندیشه داشته باشیم.

آیین هندو در قدیم دین برهمایی خوانده می شد که به برهما، خدای هندوان اشاره می کرد. هندوئیسم شکل تکامل یافته آنیمیسم است و به همین دلیل بنیانگذار آن شناخته شده نیست. این آیین گونه‌ای فرهنگ ، آداب و سنن اجتماعی است که با تهذیب نفس و ریاضت همراه شده و در تمدن و حیات فردی و جمعی مردم هندوستان نقش بزرگی داشته است.

مذهب هندو، هم مذهبی ساده و ابتدایی است و هم مذهبی پیچیده و فلسفی است. بر همین اساس هر فردی از هر طبقه جامعه می‌تواند به آن بگرود و از آن استفاده کند. به همین دلیل نیز در جامعه هندو، هم عارفانی هستند که به مقصد عالی رسیده اند و هم عامیانی هستند که هنوز قدمی‌در راه مذهب برنداشته‌اند.

اخلاق اساسی هندوئیسم، بر پایه طهارت، ضبط نفس، آزادی، راستی و بی‌آزاری است.

بسیاری تصور می‌کنند که هندوئیسم یعنی ریاضت، اما چنین نیست. هندوئیسم از زهد و ریاضت طرفداری نمی‌کند و اصرار هم ندارد که پیروانش امیال نفسانی را به کلی سرکوب کنند. این تفکر مورد تایید پیروان مذاهب جینJain و بودا Buddhaاست اما هندوئیسم برعکس،  پیروانش را به ازدواج و تشکیل خانواده ترغیب می‌کند و یکی از مراحل برهمنی نیز ازدواج می‌باشد.

در هر صورت هندوئیسم مذهبی است که اگر عمیقاً به آن نگاه کنیم،  دستورات خوب و اخلاقی در خود دارد و معتقد به افراط و تفریط در هیچ کاری نیست بلکه میانه روی را توصیه می‌کند. با این حال هر فرد هندو آزاد است که بر حسب توان و خواست خویش،  از این مذهب بهره برداری کند.

نگاهی اجمالی به باور هندو نشان می‌دهد که بی آزار بودن مهم ترین خواسته این مکتب از پیروانش است آنها حتی حیوانات را نیز نباید آزار دهند ولی چه اتفاقی رخ داده که هندوها حاضر به فجیع ترین قتل عام می‌شوند.

حقیقت این است که کشتار مسلمانان بیش از آن که به اعتقادات هندو ارتباط داشته باشد به سیاست حاکم در این کشور و حزبی ارتباط دارد که قدرت را به دست دارد، در اصل یک نگاه سیاسی باعث می شود که کشتار مسلمانان رنگی مذهبی به خود بگیرد.

برای مخاطبانی که اخبار این حوزه را دنبال می کند لازم است با بزرگترین سازمان مردم نهاد جهان که «راشتریه سویم سیوک سنگه» یا R.S.S نام دارد آشنا شوند این سازمان حدود ۶ میلیون نفر عضو در سراسر جهان است.

سازمانی شبه نظامی که بازوی عملیاتی حزب بی جی پی یا همان دولت هند را تشکیل می دهد، هندوهای میهن پرستی عضو این سازمان هستند که معتقدند ورود اسلام به هند عامل و سبب تمام اختلافات، درگیری‌ها و فرقه‌گرایی ها در این کشور شده است. آنها حتی معتقدند که عامل اصلی گرم شدن زمین و تغییرات جوی نیز ادیان سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) هستند. در سال ۲۰۱۸ این گروه به صراحت اعلام می‌کند: هندوها لایق احترام هستند زیرا سرزمین هند متعلق به آنان است ولی مسلمانان مهاجمانی هستند که باید پاسخ خود را دریافت کنند.

دِ وایر اردو می نویسد: قدرت پنهانی آر اس اس چنان زیاد است که «موهن باگوت» یکی از سران این سازمان مدعی می شود اگر ضرورت داشته باشد تنها ظرف ۳ روز می توانیم ۲ میلیون نفر را برای پیکار به میدان بیاوریم!

ای جی نورانی مولف کتاب The RSS: A Menace to India نیز می‌گوید: اگر چه حزب بی جی پی را در هند حزب حاکم می‌دانیم ولی حقیقت این است که تمام تصمیمات مهم توسط آر اس اس اتخاذ می شود.

ولی پرسش اصلی این است چنین سازمان مخوفی با چنین افکار مخربی از کجا به وجود آمده و چگونه اینقدر پیش رفته که حکومت را در هند به دست گرفته است؟ اعتقادات کهن هندوها که بی آزار بودن و آرامش را به پیروان خود می آموختند در کجای این افکار جای دارند؟

دست پلید انگلیس در آستین آر اس اس

اگر نگاهی به تاریخ تاسیس این سازمان داشته باشیم می بینیم که آنها از ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۲۵ فعالیت خود را آغاز می کنند دقیقا زمانی که مسلمانان به رهبری «محمد علی جناح» مبارزه می‌کردند تا کشور پاکستان را تشکیل داده و خود را از ستم انگلیس و همراهان منطقه ای روباه پیر استعمار رها کنند. در اصل در تمامی فعالیت های این سازمان افراط گرا باید به دنبال رد پای انگلیس باشیم که اجازه فعالیت این گروه را صادر کرده و حداقل تا زمان استقلال پاکستان به صورت مستقیم از اقدامات آنها حمایت کرد.

در آن زمان آر اس اس قدرت کنونی را نداشت و شاید موسسان این سازمان هیچ گاه گمان نمی‌کردند روزی افکارشان در تمام هند گسترده شود. آنها معتقد بودند که مسلمانان حقی ندارند تا برای احقاق آن بکوشند. از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ فعالیت های این سازمان نیز به شدت افزایش یافت و رفته رفته وارد دنیای سیاست شد تا قدرت را در هند به دست بگیرد.

آنها معتقدند فرهنگ هندو اصالت هندوستان است و هر فرهنگی با این فرهنگ در تضاد باشد محکوم به از بین رفتن است. از همین رو مدت هاست اسلام را که دینی مخالف سکولاریسم است و خود قوانینی اجرایی در جامعه دارد، مخالف عقاید خود می دانند.

آر اس اس حتی معتقد است با هندوهایی که در قبال مسلمانان تسامح به خرج می دهند نیز باید برخورد سخت صورت گیرد. یکی از قربانیان این تفکر شخص « گاندی» است! بینانگذار هند که تلاش داشت صلح و آرامش را به سراسر هند برگرداند در سال ۱۹۴۸ ( یک سال پس از استقلال پاکستان) توسط یکی از اعضای سازمان آر اس اس ترور شد!!

در تمام سال های بعد این گروه دست به حملاتی علیه مسلمانان زدند که برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:  « حمله به مسلمانان در احمد آباد سال ۱۹۶۹، حمله به مسلمانان در بیوندی ۱۹۷۰، حمله به مسلمانان در تشیری سال ۱۹۷۱، حمله به مسلمانان در جمشید پور سال ۱۹۷۹، حمله به مسلمانان  در کنیاکماری سال ۱۹۸۲ و حمله به مسلمانان در باگلپور سال ۱۹۸۹٫»

حتی بی بی سی نیز  ارتباط «نارندرا مودی» نخست‌وزیر کنونی هند و سازمان مخوف آر اس اس را تائید کرده و در مقاله ویژه‌ای ضمن انتشار تصویری از مودی که احترام ویژه آر اس اس را به جا آورده می نویسد: مودی در تمام عمر خود از اعضای اصلی و مهم آر اس اس بوده است.

بی بی سی فاش می‌کند: تنها باری که رئیس آر اس اس «موهن بگوت» به صورت رسمی در یک شبکه تلویزیون ملی ظاهر شده و سخنرانی کرد در زمان حکومت مودی( ۲۰۱۴) بوده است.

آر اس اس تا کنون ۳ بار ممنوع الفعالیت شده ولی هر بار با فشار بسیار زیاد دست های پشت پرده موفق شده بازهم به میدان فعالیت بازگردد.

طرفداران این گروه که معمولا لباس سفید به تن می کنند با به دست گرفتن شمشیر در دهه ۹۰ میلادی مسجد مهم بابری را به تصرف خود در آوردند که البته اخیرا و در زمان حکومت حزب مودی زمین این مسجد رسما به هندوها بخشیده شد!

کشتار اخیر مسلمانان هندی نیز توسط نظامیان هندی و طرفداران افراطی آر اس اس  انجام شده است که اینک قدرت را نیز در هند به دست دارند و یکی از عقاید اولیه آنها باور به ضرورت عدم وجود مسلمانان است!

رفتار طرفداران آر اس اس به گونه ای است که حتی هندو مذهب ها نیز نمی توانند آن را به درستی درک کنند و گاه خود از وجود این افراط گرایان آسیب می بینند با این حال کشورهای اسلامی باید بدانند که قربانی اصلی تفکرات این گروه راست گرا مسلمانان هندی هستند و اگر اقدامی جدی صورت نگیرد آینده برای آنها تاریک تر از حال است.

انتهای پیام/ ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.