خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب “شیعه‌ شناسی اهل سنت و چالش‌های فراروی آن”

کتاب شیعه‌شناسی اهل سنت و چالش‌های فراروی آن توسط کامیار صداقت ثمرحسینی عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نوشته ‌شده و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ این کتاب در زمره پرفروش‌ترین کتاب‌های پژوهشگاه علوم انسانی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بود.

شیعه‌شناسی معاصر اهل سنت، در اصل مجموعه‌ای هفت جلدی است و اینک جلد دوم آن با عنوان «رسانه‌های اینترنتی مخالفان تقریب» آماده انتشار است و جلد سوم آن نیز با عنوان «مطالعات دانشگاهی مخالفان تقریب مذاهب اسلامی» در مراحل پایانی نگارش و تنظیم قرار دارد.

نویسنده این کتاب هدف از تدوین این اثر را در یک عبارت چنین می‌گوید: در خصوص دغدغه ایجاد فرهنگ وحدت و همکاری در جهان اسلام ما باید بدانیم در جهان اسلام چه کسانی دوست ما و چه کسانی دشمن ما هستند؟ و فراتر از آن بدانیم چه کسانی دوست هم و چه کسانی دشمن هم هستند؟ او درک بخشی از تحولات جاری در جهان اسلام را منوط به شناخت تحولاتی و اقداماتی می‌داند که از چندی قبل در طی برنامه ‌ای هدفمند از سوی عربستان سعودی و قطر آغاز شده است و در این راستا به تحلیل بسامد پدیده ‌هایی چون شکل‌ گیری وب ‌گاههای مخالف تقریب مذاهب اسلامی، ظهور شیوخ رسانه ‌ای، تأسیس مراکز دانشگاهی و … می ‌پردازد و تأکید دارد که ما باید بکوشیم تا مجموعه‌ ای از شبکه ‌های فعال سیاسی و فرهنگی موجود در جهان اسلام را بشناسیم.

این کتاب حاوی نُه فصل می باشد، عناوین این فصول عبارتند از:

۱-مدخل اصول و قواعد مطالعه درباره شیعه، توجه به تعارضات داخلی جهت یافتن موانع تقریب؛

۲-باورها و عقائد رائج مخالفان تقریب درباره شیعه؛

۳-آشنایی با بعضی از علمای تقریب مذاهب اسلامی؛

۴- نقش آثار شیعی در شکل گیری شیعه شناسی اهل سنت؛

۵- آشنایی با مکتب سلفیه مثال موردی مصر؛

۶-امام خمینی در آثار شیعه شناسان مخالف تقریب؛

۷-جنجال بر سر صحت بعضی از روایات صحیح بخاری؛

۸-آشنایی با بعضی از مخالفان تقریب مذاهب اسلامی؛

۹-در رابطه با آینده شیعه شناسی؛

مؤلف بعد از بررسی مسئله شیعه شناسی اهل سنت به این نتیجه رسیده که متأسفانه بسیاری از مراکز تحقیقاتی دانشگاهی کشور، درباره جهان اسلام، به رصدکردن منظم وقایع نمی ‌پردازند و حتی انگیزه‌ ای برای آن ندارند.

مسئولان اگر می‌ خواهند در جهان اسلام مؤثر باشند باید نوع سؤالات خود را تغییر دهند و صورتی کاربردی به مطالعات خود بدهند.

منبع تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.