خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیام ۷۳ سال همنشینی مسجد و معبد در «مولوی بازار» بنگلادش

مسجد و معبدی که ۷۳ سال است در صلح و آرامش در مولوی‌بازار بنگلادش همنشین هم هستند، چگونگی احترام ادیان و افکار را به همه جوامع جهان آموزش می‌دهند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در حالی که در بسیاری از نقاط جهان از جمله هند تنش های مذهبی به وفور دیده می شود، مردم «مولوی بازار» در بنگلادش به همه مردم جهان چگونگی احترام گذاشتن به یکدیگر را آموزش می دهند.

در «مولوی بازار» که منطقه ای کوچک اما با روح و ظرفیتی بزرگ است یک مسجد و یک معبد هندو ۷۳ سال است که در کنار هم قرار دارند و همزیستی مسالمت آمیز و هارمونی حقیقی را به اثبات می رسانند.

افزایش بی ثباتی و ناشکیبایی میان جوامع مختلف در سراسر جهان و تا حدی خود بنگلادش هیچ تاثیری روی مردم «مولوی بازار» نگذاشته است.

هندوها و مسلمانان در این منطقه خود را وقف دین و مذهب کرده اند در حالی که با دلسوزی و مهربانی به اعتقادات یکدیگر هم احترام می گذارند.

معبد قدیمی «بحیراب» (Bhairab) که قدمت آن به چند قرن می رسد یک مکان مقدس برای هندوها در مولوی بازار است در حالی که کنار آن مسجد جامع «مجدیهی» (Majdihi) که ۷۳ سال پیش ساخته شده است ،قرار دارد و برنامه های دعا را برای نمازگزاران مسلمان در هماهنگی و هارمونی کامل با معبدی که در کنار آن است، برگزار می کند.

هر دو گروه مسلمانان و هندوها در این منطقه آئین های مربوط به خود را به جای می آورند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

معبد بحیراب حدود ۲۰۰ سال پیش به دست خانواده «پونیا دوتا» ساخته شد و بازار اطراف آن از آن به بعد «بازار بحیراب» نامیده شد.

مسجد مجدیهی هم حدود سال ۱۹۴۷ میلادی با بودجه افراد محلی و مقامات باغ چای مجدیهی ساخته شد.

«مولانا خطیب احمد» که خطیب این مسجد به مدت ۱۵ سال بوده است می گوید: شاهد هیچ گونه تلخی و تنشی میان هندوها و مسلمانان در این سال ها نبوده است.

«Janmajoy Bhattachary»، رئیس معبد بحیراب هم در این باره می گوید: ما مسلمانان و افراد از دیگر جوامع را به برنامه های خود دعوت می کنیم و این یک سنت ما در حداقل ۳۰ سال گذشته بوده است.

منبع خبرگزاری شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.