خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رفتار مشابه دینداران در سراسر دنیا در مواجهه با کووید ۱۹

ترس و وحشت از ویروس کرونا باعث شده است این روزها متدیّنان جهان نیز بیشتر به دین و انجام اعمال عبادی بپردازند. امروز دین اولین پناه‌گاه و مایۀ تسلّی و دلخوشی میلیاردها انسانی است که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ در حالی که دانشمندان و سیاستمداران در تلاشند تا علاجی برای بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ پیدا کنند، بسیاری از مردم به سمت دین روی آورده‌اند. ترس و وحشت از ویروس کرونا باعث شده است این روزها متدیّنان جهان نیز بیشتر به دین و انجام اعمال عبادی بپردازند. امروز دین اولین پناه‌گاه و مایۀ تسلّی و دلخوشی میلیاردها انسانی است که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بیماری‌ای که دانشمندان، رؤسای جمهور و جهان سکولاری فعلاً نتوانسته درمانی برای آن پیدا کند.

در حالی که در شرایط فعلی مبادرت به بعضی از اعمال عبادی خود می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد توجه مردم دنیا به دین دوچندان شده است. در واقع لازم است از تجمّعات مذهبی که پایه و اساس بسیاری از اعمال عبادی را تشکیل می‌دهد پرهیز شود تا از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا جلوگیری به عمل آید. در بعضی موارد نیز تب‌وتاب مذهبی باعث شده مردم به سمت درمان‌هایی خرافی روی بیاورند که هیچ‌گونه پایۀ علمی‌ای ندارند و بالعکس موجب وارد آمدن آسیب به خود شخص و دیگران می‌شوند.

از طرف دیگر، ممکن است تا الان اشخاصی نادانسته ویروس را به خاطر دین‌ورزی خود منتشر کرده باشند. گفته می‌شود در کرۀ جنوبی تجمّع مسیحیان در یک کلیسا، در مالزی گردهمایی شانزده هزار تن از مسلمانان در یک مسجد و در نیویورک تجمّع یهودیان ارتدوکس به شیوع هرچه‌ بیشترِ بیماری دامن زده است.

در نیویورک هم علی‌رغم ممنوعیت گردهمایی‌های بزرگ، جوامع یهودیان حصیدی همچنان مراسم‌های ازدواج خود را ادامه می‌دادند که موجب ابتلای شمار بیشتری از مردم شد.

در ایران هم تا چند هفته پس از مشاهدۀ اولین موارد ابتلا، زیارتگاه‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند. با این حال بعد از اعلام بسته شدن حرم‌های مشهد و قم، جماعتی از متدیّنان شعار «رئیس‌جمهور غلط کرد» سردادند!

در هند نیز مسئولان همچنان مصرّند جشنوارۀ مذهبی سالانۀ «راما» را برگزار کنند. در بسیاری از ادیان متدیّنان دارند خود را با این واقعیت جدید وفق می‌دهند، اما در همۀ ادیان اقلیتی وجود دارند که هنوز می‌خواهند به روال سابق خود ادامه دهند.

البته در مسائل دینی فاصلۀ اجتماعی می‌تواند باعث شود احساس دوری از خداوند به مؤمنان دست دهد. لذا مقامات مذهبی تلاش دارند انرژی مؤمنان را به سمت درون آنها جهت‌دهی کنند.

حاخام دیوید لائو از یهودیان خواسته است روزی صد بار ذکر خاصی بگویند (مانند حضرت داوود که در مواجهه با یک بیماری مسری از مردم چنین درخواستی کرد و وقتی مردم به آن عمل کردند بیماری رفع شد).

حاخام دیگری مصرّانه از یهودیان درخواست کرده که از خداوند «استدعا کنند این بیماری را ریشه‌کن کند، و از کرسی مجازات برخاسته و بر کرسی رحمت خویش جلوس کند».

سرمطران قبطیان مصر، پاپ تاواردوس دوم گفته است این بیماری فراخوان و بیدارباشی برای توبه کردن است.

در گیرودار نگرانی‌های زاییده از ویروس کرونا، یک عده نیز این بیماری همه‌گیر را به منزلۀ پیام الهی تعبیر کرده‌اند. اما به‌وضوح نگفته‌اند که محتوای این پیام چیست. برای مثال بعضی از مسلمانان مصر در رسانه‌های اجتماعی گفتند خداوند با نزول بلای ویروس کرونا بر سر کشورهای غیرمسلمان می‌خواهد آنها را عذاب کند، اما نمی‌دانستند که در کشور خودشان ۲۰۰ مورد مبتلا وجود دارد.

ترجمه: زهرا رحیمی

منبع نیویورک تایمز
خبرنگار دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.