خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

القاعده به دنبال چیست/ چه کسی جایگزین بن‌لادن می‌شود؟

به گزارش ادیان‌نیوز، اما با کشته شدن اسامه بن‌لادن و ظهور داعش این گروه تضعیف شد. حال سؤال این است که اثرات این گروه در حال حاضر چیست؟ و چه خطراتی برای امنیت جهان دارد؟

بازگشت خاموش

در حالی که تمامی رسانه‌ها در سالیان گذشته به داعش مشغول بودند، استراتژی القاعده بازیابی و قدرت دوباره و هم‌پیمان شدن با دیگر گروه‌ها در نقاط مختلف بوده است.

طبق آخرین گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که اوایل سال جاری منتشر شد، رهبران بزرگ القاعده در حال تقویت زیربناهای جهانی این شبکه و تحریک طرفداران خود برای حمله علیه غرب و آمریکا هستند. در این گزارش از فعالیت‌های بزرگ القاعده در مناطق مختلف خبر داده شده است. همچنین ألکس یونگ رئیس اطلاعات انگلستان نسبت به بازگشت القاعده هشدار داد.

منسوبان به شبکه القاعده

حملات هواپیماهای بدون سرنشین و به قتل رسیدن اسامه بن‌لادن و چالش پیدایش داعش؛ همه و همه القاعده را مجبور به اتخاذ تاکتیک جدیدی کرد. القاعده اقدام به پشتیبانی از شاخه‌های منسوب به خود در آفریقا و خاورمیانه و جنوب آسیا کرد. این شاخه‌ها عبارت‌اند از شبه‌نظامیان محلی که در جوامع محلی وجود دارند و پیروی از رهبری القاعده را پذیرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۳ القاعده به تبیین توجیهاتی پیرامون جهاد پرداخت که این توجیهات دربردارنده اصلاحات درون‌سازمانی بود.

شاخه‌های القاعده

۱. القاعده در مغرب اسلامی: این شاخه توسط شبه‌نظامیان الجزائری در سال ۲۰۰۶ هنگام تأسیس شد. آنها با طرفداری از القاعده حملاتی علیه نیروهای نظامی الجزائر انجام دادند و به مناطق ساحلی و غرب آفریقا منتقل شدند.

۲. القاعده در شبه‌جزیره عربستان: در سال ۲۰۰۹ در خلال به هم پیوستن نیروهای جهادی محلی به شبکه جهاد در یمن و عربستان سعودی این شاخه تشکیل شد.

۳. القاعده در شبه‌قاره هند: فعالیت این شاخه در پاکستان، هند، میانمار و بنگلادش است و در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است.

۴. گروه «نصره الإسلام و المسلمین» : این گروه از اتحاد میان گروه‌های افراطی منتسب به القاعده در مالی و غرب آفریقا به وجود آمده است.

۵. الشباب: در کشور سومالی و شرق آفریقا فعالیت دارد و در سال ۲۰۱۲ با القاعده بیعت کرده است.

۶. هیئه تحریرالشام:از به هم پیوستن چندین گروه جهادی به وجود آمده است و طبق گزارش سازمان ملل با القاعده در ارتباط است.

۷. القاعده در مصر : از چند مجموعه طرفدار القاعده در شبه جزیره سینا در مصر تشکیل شده است.

فرماندهی آینده القاعده

در اظهارات سال ۲۰۱۵ أیمن الظواهری رهبر فعلی القاعده از جوانی با عنوان «شیر بیشه» یاد شده است.این جوان حمزه بن‌لادن فرزند اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده است که در چهارچوب گسترده‌ای به‌عنوان رهبر آینده القاعده شناخته شده است.

ایالات متحده آمریکا او را در لیست تروریسم جهانی قرار داده و یک‌میلیون دلار آمریکایی برای کسی که اطلاعاتی از محل اختفای وی بدهد جایزه تعیین کرده است.

پایگاه‌های اینترنتی همسو با القاعده از حمزه بن‌لادن به‌عنوان ستاره درخشان القاعده که الهام‌دهنده نسل آینده جهادی‌ها و شخصی که جاری‌کننده خون نشاط و سرزندگی در رگ‌های القاعده است، یاد می‌کند.

حمزه بن‌لادن در سال‌های گذشته پیام‌های صوتی و یک پیام تصویری با موضوع دعوت از طرفداران القاعده برای حمله به نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانانش به‌عنوان انتقام کشته شدن پدرش منتشر کرده است.

لینا الخطیب رئیس برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا موسسه سلطنتی ارتباطات بین‌المللی (چتم هاوس) معتقد است: پایان خلافت داعش القاعده را وادار به تأمل بیشتر برای اتخاذ استراتژی در انجام عملیات‌ها کرده است. القاعده در حال حاضر احتیاج بسیاری به یک رهبر استراتژیست دارد. این مسئله به حمزه بن‌لادن کمک می‌کند تا از حکومت پدرش پشتیبانی کند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.