خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب «حضرت ابوالفضل العباس(ع)» / ناگفته‌هایی درباره فرزندان و نوادگان حضرت عباس(ع)

کتاب «حضرت ابوالفضل العباس(ع)» به بیان فضایل حضرت عباس(ع) می‌پردازد که مشعل آزادی و کرامت را با هدف حاکمیت «کلمه‌الله» در زمین برافراشت و کاروان‌های شهیدان را به عرصه‌های شرف میدان‌های عزت، راهبری کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ درباره عباس‌بن امیرالمؤمنین(ع) کتاب‌های زیادی نوشته شده، ولی اکنون یک محقق مدقق دست به قلم برده و کتابی مورد اعتماد بر اساس متون و منابع متقدم و بدون حشو و زوائد و خالی از مطالب سست نوشته است. بدون تردید می‌توان کتاب «حضرت ابوالفضل العباس(ع)» را یکی از بهترین کتاب‌ها درباره شخصیت حضرت عباس(ع) دانست.

کتاب حاضر، مطالب و نکات تازه‌ای دارد. مهم‌ترین بخش کتاب درباره فرزندان و نوادگان حضرت عباس(ع) است. همچنین موشکافی‌های مؤلف در بخش مربوط به خاندان مادری ایشان نیز قابل مشاهده است. این کتاب توسط انتشارات میعاد اندیشه منتشر شده است.

عناوین اصلی کتاب شامل: مقدّمه، تولد و سن شریف حضرت اباالفضل العباس(ع)، دوران کودکی، ایام نوجوانی و جوانی آن حضرت، ازدواج حضرت امیرالمؤمنین(ع) بعد از شهادت فاطمه زهرا(س)، دیدار حضرت امیرالمؤمنین(ع) از فرزند دلبندشان حضرت اباالفضل العباس(ع)، همراهی با امام حسن(ع)، همراز با امام حسین(ع)، سپیده نهضت حسینی، حرم امن الهی، طلوعی غرورآفرین، مشاور امین، پاسدار حرم حسینی، علقمه عشق، شهادتگاه، تاریخ مرقد، کف العباس، حضرت ابوالفضل(ع) در نگاه معصومین، فضایل و کمالات حضرت ابوالفضل(ع)، سیمای سپهسالار، القاب و کنیه ها، همسر و فرزندان، نمونه ای از کرامات و زیارتنامه حضرت ابوالفضل(ع) است.

مقدمه کتاب چنین آغاز می‌شود: «حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان بزرگترین سردار یگانه‌ای که فضایل و کمالات برجسته‌اش زبانزد خاص و عام است و همانندی نظیر ایشان نمی‌توان یافت، در عرصه تاریخ اسلامی ظاهر شد و در فاجعه عاشورا ایستادگی فوق‌العاده و اراده استوار و وصف‌ناپذیری از خود نشان داد و با قلبی مطمئن و آرام و عزمی قوی و نیرومند، لشکری شکست‌ناپذیر بود.

حضرت عباس(ع) مشعل آزادی و کرامت را برافراشت و کاروان‌های شهیدان را به عرصه‌های شرف میدان‌های عزت، راهبری کرد و پیروزی را برای ملت‌های مسلمان که در زیر چکمه‌های ظلم و ستم، دست و پا می‌زدند به ارمغان آورد و برای حاکمیت «کلمه‌الله» در زمین، به میدان جهاد شتافت.»

فصل اول کتاب به پیوند فرخنده حضرت علی(ع) و ام‌البنین(س) پرداخته است که ۱۰ سال پس از شهادت حضرت زهرا(س) این پیوند مبارک صورت می‌پذیرد. در این بخش به ارادت قلبی ام‌البنین(س) به خاندان پیامبر(ص) اشاره شده و در فصل دوم تا چهارم این کتاب با زمان ولادت حضرت عباس(ع) تا نوجوانی ایشان آشنا می‌شویم. فصل پنجم و ششم این کتاب به سومین فصل و سرنوشت‌سازترین حادثه زندگی حضرت ابوالفضل(ع) اشاره می‌کند و تأثیر کیمیایی سخن امیرالمؤمنین(ع) و عبارات عشق‌افروز ام البنین(س) به همراه واژه‌های شهامت‌آفرین برادرش امام حسین(ع)، در این بخش از حیات حضرت عباس(ع) خود را نشان داد.

در بخشی از کتاب به مقام حضرت عباس(ع) نزد معصومین پرداخته که اگر بخواهیم مقام و منزلت حضرت عباس (ع) را از دیدگاه امامان معصوم (ع) دریابیم، کافی است به سخنان امام حسین(ع) درباره حضرت عباس(ع) توجه کنیم. در شب عاشورا، وقتی دشمن در مقابل کاروان امام حسین (ع) حاضر شد و دررأس آنها عمربن سعد شروع به داد و فریاد کرد، امام حسین(ع) به حضرت عباس(ع) فرمود: برادر جان، جانم به فدایت، سوار مرکب شو و نزد این قوم برو و از ایشان سؤال کن که به چه منظور آمده‌اند و چه می‌خواهند.

در این ماجرا دو نکته مهم وجود دارد، یکی آنکه امام به حضرت عباس می‌فرماید: من فدایت شوم. این عبارت دلالت بر عظمت شخصیت عباس(ع) دارد، زیرا امام معصوم العیاذ بالله سخنی بی‌مورد و گزاف نمی‌گوید و نکته دوم آنکه، حضرت به عنوان نماینده خود عباس(ع) را به اردوی دشمن می‌فرستد.

همچنین در این کتاب با القاب و کنیه‌های حضرت ابوالفضل العباس(ع) آشنا می‌شویم برخی از القاب که در این کتاب به آنها اشاره شده شامل موارد ذیل است: قمر بنى‏‌هاشم (بهره‏‌مندى بسیار عباس از جمال و جلال و سیماى سپید و زیبا و سیرت سبز و نورانى، زمینه‌‏ساز این لقب است) باب‌الحوائج (کریمى از دودمان کریمان که چون حاجتمندى سوى او روى کند، خواسته‏‌هایش را برآورده می‌کند)، طیار (بیانگر مقام و عظمت‏ حضرت عباس(ع) در فضاى عالم قدس و بهشت جاودان است)، الشهید (شهادت، که نشان نمایان ابوالفضل(ع) است و در چهره حیات او درخشندگى بسیار دارد، زمینه‌‏ساز این لقب است) و سقا (دلاورى عباس در صحنه‌هاى حیرت‏‌آور آب‏رسانى به تشنگان، سبب این لقب شد). در فصل پایانی این کتاب نیز زیارت‌نامه حضرت عباس(ع) همراه با ترجمه آورده شده است.

کتاب «حضرت ابوالفضل العباس(ع)»، تألیف سیدمحمدصادق مهدوی در ۶۶ صفحه، شمارگان ۲۰۰۰ نسخه با قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات میعاد اندیشه منتشر شده است.

منبع کتاب ایران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.