خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شیوع کرونا ویروس، رهبران ادیان را به نواندیشی واداشته است

رهبران و دست‌اندرکاران طیف‌های مختلف مجبور شدند روش‌های جدیدی را برای زنده نگه‌داشتن اعتقاداتشان در دوره‌ای که عبادتگاه‌ها خالی از عبادت است، پیدا کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از ؛theday همه‌گیری تعطیلات مناسک مذهبی در جهان موجب نواندیشی رهبران و دست‌اندرکاران طیف‌های مختلف شد. آن‌ها مجبور شدند روش‌های جدیدی را برای زنده نگه‌داشتن اعتقاداتشان در دوره‌ای که عبادتگاه‌ها خالی از عبادت است، پیدا کنند.

رابرت فرانکلین، استاد الهیات دانشگاه و رئیس سابق کالج مورهاوس می‌گوید: صد سال پیش آنفولانزا در اسپانیا، اجتماع‌های مذهبی را لغو و قرنطینه کرد. اکنون نیز کووید-۱۹ ضرورت فاصله اجتماعی را تحمیل می‌کند که یک انزوای ضروری (فردگرا) و ضد تجمعات مذهبی است. با این حال، تمام هدف ما ایجاد رابطه صحیح با با وجود مقدس خداوند است.

فرانکلین افزود: این هدف به‌تنهایی می‌تواند ادیان مختلفی را به هم اتحاد و پیوند دهد: آیین‌ها ممکن است تقسیم شوند، اما نیت خیر، همه ما را متحد و بالا می‌برد.

از تعطیلات مقدس‌ترین هفته در تقویم مسیحیان گرفته تا عید فصح که سمبل سفر بنی‌اسرائیل از اسارت در مصر است، جشن هندوها و سیک‌ها و یک ماه درون‌گرایی و ایثار را که مسلمانان در ماه رمضان آغاز می‌کنند، طی یک ماه آینده است.

پیشوایان مسیحی موعظه می‌کنند صندلی‌های کلیسا را خالی کنند، اما مراسم خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند و خانواده‌های زیادی به‌جای اینکه در شام‌های جشن عید پاک حضور پیدا کنند، به‌صورت دیجیتال گردهم می‌آیند.

در جوامع یهودی که تعطیلات مهم عید پاک با یک غذای سنتی مشهور برگزار می‌شود، در حال حاضر برخی از آن‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند.

اکنون در هند و جاهای دیگر، معابد خالی است در حالی که جشن‌ها در خانه برگزار می‌شود و عبادتگاه‌ها به‌صورت مستقیم پخش می‌شوند.

در سراسر جهان، بسیاری از مسلمانان در حال دعا برای برطرف شدن ابر کروناویروس تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان هستند. ماه رمضان زمانی برای روزه گرفتن، عبادت، نیکوکاری و همدلی است و به‌طورمعمول، زمان فرا رسیدن اجتماعات مذهبی است زیرا خانواده‌ها و دوستان روزه خود را با هم افطار می کنند و نمازگزاران مساجد را پر می‌کنند. در حال حاضر شیوع کروناویروس سبب تعطیلی مساجد و تبدیل شدن بسیاری از مراسمات یا سخنرانی‌های به برنامه‌های آنلاین شده است.

۱۴ آوریل نیز موسم تعطیلات و زمان برگزاری جشن و مراسم ویژه‌ پیروان آیین سیک ویساکی است که همانند برنامه‌های دینی بقیه ادیان، در معابد و به صورت پخش زنده اجرا می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.