خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نواب: کرونا عواطف و روابط اخلاقی بین ملت‌ها و نگاه به دین و معنویت را تقویت کرده است

در دوره کرونا نگاه به دین و معنویت به شدت در سراسر جهان تقویت شد و به تبع آن اسلام‌هراسی و نگاه منفی به مسلمانان در مسیر نزولی قرار گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره دلایل اخلاقی نشدن فضای روابط بین‌الملل در اثر شیوع جهانی ویروس کرونا گفت: از آنجا که قدرت‌های سلطه‌گر نقشی اساسی در نظام بین‌الملل ایفا می‌کنند، اگر بخواهند تغییراتی در نوع رفتار و نگرش خود ایجاد کنند و نوع روابط خود با مردم و سایر کشورها را تغییر دهند، با مشکل اقتدار و مشروعیت مواجه می‌شوند که می‌تواند حتی به قیمت سقوط آنها تمام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابوالحسن نواب» درباره امکان اخلاقی‌تر شدن روابط بین دولت‌ها در عصر پساکرونا و کاهش سلطه‌گری و توسعه‌طلبی ابرقدرت‌ها گفت: نمی‌توان متصور بود که ابرقدرت‌ها و حکومت‌های استبدادی در اثر این ویروس به سمت اخلاقی شدن پیش بروند، زیرا اساساً سازوکارها، چارچوب‌ها و ذهنیت‌های درستی بر این نوع حکومت‌ها حاکم نیست؛ این حکومت‌ها مادی و سلطه‌گر هستند و صرفاً به منافع خود می‌اندیشند یا مانند حکومت‌های بیشتر کشورهای اسلامی استبدادی، موروثی و پادشاهی هستند که بر پایه عدالت نیستند.

وی ادامه داد: این حکومت‌ها اگر بخواهند تغییراتی را در نوع رفتار و نگرش خود ایجاد کنند و نوع روابط خود با مردم و سایر کشورها را تغییر دهند، با مشکل اقتدار و مشروعیت مواجه می‌شوند که می‌تواند حتی به قیمت سقوط آنها تمام شود.

در کوتاه‌مدت امیدی به اصلاح رفتار سلطه‌گران نیست

حجت‌الاسلام نواب اظهار کرد: در وضعیت کرونا مطالبات و خواسته‌های مردم افزایش پیدا کرده و اگر ابرقدرت‌ها و حکومت‌های استبدادی بخواهند تغییری در روش‌های خود ایجاد کنند ضربه‌پذیر خواهند شد. لذا در کوتاه‌مدت نمی‌توان به اصلاح رفتارها و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های سلطه‌گر مانند آمریکا امیدی داشت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد:‌ البته کرونا عواطف و روابط اخلاقی بین ملت‌ها را تقویت کرده و احساس همبستگی جهانی ایجاد شده است و اگر حکومت‌ها بخواهند به مطالبات مردم خود در بحران کرونا توجه کنند به طور طبیعی باید نگاه خود را به سایر ملت‌ها نیز تغییر دهند که همین امر مانعی بر سر اصلاحات و تغییرات بنیادین در رفتارها و برنامه‌های حاکمان و سیاستمداران در نظام‌های مادی و استبدادی خواهد بود.

وی یادآور شد: در داخل کشور نیز با بررسی رفتار مردم می‌توان فهمید که براثر فشارها و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و ویروس کرونا، مطالبات جامعه از دولت و مجموعه حاکمیت بالا رفته و خواهان تغییراتی در روش‌ها و نگرش‌های کارگزاران و تصمیمات آنها برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی هستند که مشخص نیست به چه نتایجی منجر شود و باید دید مسئولان در مسیر خواست مردم گام برمی‌دارند یا خیر.

کرونا فرصت مناسبی برای نمایش چهره واقعی اسلام است

حجت‌الاسلام نواب درباره‌ افزایش همبستگی و همدلی ملت‌ها با یکدیگر بر اثر کرونا و تأثیر آن بر کاهش اسلام‌هراسی در غرب گفت: در دوره کرونا نگاه به دین و معنویت به شدت در سراسر جهان تقویت شد و به تبع آن اسلام‌هراسی و نگاه منفی به مسلمانان در مسیر نزولی قرار گرفت و این امر می‌تواند در دوران پساکرونا نیز تداوم پیدا کند.

وی بیان کرد:‌ اینکه بسیاری از افراد شاخص و نخبه در غرب در مقالات و یادداشت‌های مختلف بر وجود خدا و قدرت پروردگار تأکید می‌کنند یکی از شواهد این امر است که فرصتی را برای دنیای اسلام و اندیشمندان اسلامی فراهم کرده تا از آن برای نمایش چهره واقعی اسلام و کمرنگ کردن امواج اسلام‌هراسی استفاده کنند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: البته در دوره کرونا ممکن است اتفاقاتی از قبیل کاهش اسلام‌هراسی براثر تقویت احساسات و عواطف انسانی رخ دهد، اما برای تبدیل آن به یک امر نهادینه لازم است که اقدامات فکری و تبلیغی مؤثری شکل بگیرد تا آثار بلندمدتی از خود بر جای بگذارد.

حجت‌الاسلام نواب اظهار کرد: اینکه مردم در کشورهای مختلف و از ادیان گوناگون در کنار هم به دعا و نیایش می‌پردازند اتفاق مبارکی است که حکایت از همان فطرت پاک بشری دارد و نشان می‌دهد اگر حکومت‌ها اجازه دهند مردم دنیا با یکدیگر مشکلی ندارند و وحدت ادیان و مذاهب امری شدنی است، ولی دولت‌های سلطه‌گر و زیاده‌خواه به دلیل خوی استکباری همواره با ایجاد بدبینی میان ملت خود نسبت به ملت‌های دیگر از جمله مسلمانان سعی در پیشبرد سیاست‌های سلطه‌طلبانه خود دارند و با خطرناک جلوه دادن جوامع اسلامی و مخفی شدن در پشت مسئله امنیت ملی بر اسلام‌هراسی پا می‌فشارند.

گفت‌وگو از: مهدی مخبری‌

منبع ابنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.