خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شیوع کرونا و افزایش اسلام‌هراسی

در هند، طرفداران حزب حاکم اعتقاد دارند شیوع کرونا توطئه مسلمانان برای از بین بردن هندوهاست. مسلمانان هند در برخی مناطق «تروریست‌های کرونایی» خوانده می‌شوند که با آلوده کردن غذا و آب هندی‌ها قصد دارند نسل هندوها را از میان بردارند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)؛ شیوع ویروسی که هر جامعه و کشوری روی کره زمین را تحت تأثیر قرار داده، توسط راست‌گرایان افراطی به اسلحه‌ای برای حمله به اسلام و مسلمانان تبدیل شده است. در هند، طرفداران حزب حاکم اعتقاد دارند شیوع کرونا توطئه مسلمانان برای از بین بردن هندوهاست.

بر اساس گزارش گاردین، مسلمانان هند در برخی مناطق «تروریست‌های کرونایی» خوانده می‌شوند که با آلوده کردن غذا و آب هندی‌ها قصد دارند نسل هندوها را از میان بردارند. برخی رسانه‌های هندی مانند روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی که به صورت غیرمستقیم کرونا را با پوشش و آداب مسلمانی ارتباط می‌دهند، مقصر نخست ضرب و شتم مسلمانان هندی در هفته‌های اخیر هستند. از جمله کاریکاتوری که کرونا را با پوشش مسلمانان هند و با اسلحه تصویر کرده بود که جهان را گروگان گرفته است.

اما این اسلام‌هراسی مختص هند نیست. پلیس ضدتروریسم بریتانیا به دنبال کشف گروه‌های راست افراطی است که در تلاش‌اند از بحران کرونا برای افزایش نفرت جامعه علیه مسلمانان استفاده کنند. این گروه‌ها به‌ویژه از شخصیت‌های رسانه‌ای مانند «کیتی هاپکینز» مجری رادیویی و «تامی رابینسون» بنیان‌گذار سازمان افراطی «لیگ دفاع انگلیس» که حمله به مسلمانان را ترویج و تقویت می‌کنند، تأثیر می‌پذیرند.

سازمان «تل ماما» که جنایات و نفرت‌انگیزی علیه مسلمانان بریتانیا را پیگیری می‌کند، ده‌ها نمونه از آزار مسلمانان در هفته‌های اخیر را مستند کرده است. برخی روزنامه‌نگاران مشهور و رسانه‌های باسابقه در فرانسه و آمریکا سعی دارند چنین القاء کنند که مسلمانان در ماه رمضان پیش رو با نقض مقررات قرنطینه سبب انتشار ویروس کرونا خواهند شد. در حالی که هیچ نشانه و شاهدی مبنی بر اینکه مسلمانان چنین قصدی دارند، وجود ندارد.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که در حالی که مخالفان اسلام سعی کرده‌اند از کرونا علیه مسلمانان استفاده کنند، انتشار این ویروس نشان داده است که اسلام‌ستیزی و نفرت‌پراکنی تا چه اندازه مسخره و بی‌مبناست. برای نمونه دولت‌های اتریش و فرانسه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ با هدف جرم‌انگاری پوشیدن حجاب، پوشیدن هرگونه ماسک را غیرقانونی اعلام کردند؛ اما این روزها آکادمی ملّی پزشکی فرانسه خواستار اجباری شدن استفاده از ماسک برای هر کسی که از خانه خارج می‌شود، شده و دولت اتریش، استفاده از ماسک را برای هر کسی که وارد سوپرمارکت و فروشگاه‌های غذایی می‌شود، اجباری کرده است.

در سال ۲۰۱۸ دولت دانمارک با هدف از میان بردن هنجارهای اسلام در رابطه با جنس مخالف، در مراسم‌های کسب تابعیت دست دادن افراد با یکدیگر را اجباری کرد. اکنون و در این روزها، دولت به جای اینکه دست دادن در این مراسم را لغو کند، برگزاری خود مراسم را به حالت تعلیق درآورده است. ممکن است کرونا در ماه‌های آینده از بین برود، اما برای از بین بردن اسلام‌هراسی راه زیادی در پیش داریم.

منبع theintercept
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.