خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ممنوعیت برگزاری محافل قرآنی و دینی رمضانیه در نیجریه

شورای عالی امور مسلمانان نیجریه برگزاری جلسات تفسیر قرآن، اعتکاف و نمازهای جماعت از جمله نماز جماعت مستحبی تراویح (ویژه اهل تسنن) را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ طبق اعلام شیخ سعد ابوبکر، رئیس شورای عالی امور مسلمانان نیجریه، ۵ اردیبهشت‌، اول ماه رمضان، در نیجریه بود و اکنون مردم مؤمن این کشور به روزه‌داری مشغول‌اند. هر چند بنا بر اخبار رسیده، عمده شیعیان این کشور به‌ ویژه اعضای جنبش اسلامی پنجشنبه، ۴ اردیبهشت،‌ را اول ماه مبارک رمضان اعلام و روزه‌داری را از بیست و سوم آوریل (۳ اردیبهشت) آغاز کردند.

همچنین، شیخ سعد ابوبکر هرگونه فعالیت خارج از خانه و تجمعات مذهبی در خلال ماه مبارک رمضان را ممنوع اعلام کرد و گفت: مسلمانان در سراسر جهان اسلام به دلیل شیوع ویروس کرونا این گونه عمل خواهند کرد و به یقین پیامبر اسلام(ص) هم راضی نیست که مؤمنان برای انجام عبادات دسته‌جمعی جان خود را به خطر اندازند. بنابراین برقراری جلسات تفسیر، اعتکاف و نمازهای جماعت از جمله نماز جماعت مستحبی به نام تراویح هم امسال ممنوع اعلام شد.

دولت فدرال نیجریه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های زیادی را در این کشور از جمله ممنوعیت تجمعات در مراکز مذهبی را اجباری و قرنطینه خانگی در ایالت‌های درگیر از جمله لاگوس و ابوجا را از ماه گذشته اعلام کرده بود، ولی از جمعه هفته قبل مقررات سخت‌تری از جمله قرنطینه خانگی در تمام ایالت‌ها به مدت دو هفته اعلام شد.

مسلمانان ایالت‌های شمالی و مسلمان‌نشین این کشور از جمله ایالت‌های کانو، کادونا، بائوچی، سوکوتو و … نیز امکان خروج از خانه و شرکت در تجمعات مذهبی و ماه مبارک رمضان را نیز نخواهند داشت.

طبق روال دولت فدرال نیجریه، اعمال مقررات و دستورالعمل‌ها به فرمانداران ایالت‌ها سپرده شده است، بنابراین درباره نحوه تعامل مسلمانان با دولت، فرمانداران دستورالعمل‌های لازم را صادر و اعمال می‌کنند.

امسال فرمانداران ایالت‌های مسلمان‌نشین نیز هماهنگ با دولت مرکزی هرگونه تجمع برای عبادات دسته‌جمعی در ماه مبارک رمضان را ممنوع کرده و حتی به گفته شاهدان از آغاز ماه مبارک رمضان پخش اذان از بلندگوی مساجد نیز متوقف شده است.

در یک سیاست عجیب برخی از فرمانداران ایالت‌های مسلمان‌نشین از جمله ایالت بزرگ کانو، پنجشنبه، ۴ اردیبهشت(۲۳ آوریل)، روز آخر ماه شعبان، را به خروج مردم از خانه و خرید ماه مبارک رمضان اختصاص داده‌اند که در همین راستا مردم با هجوم به فروشگاه‌ها برای خرید اقلام مورد نیاز ماه رمضان، زمینه شیوع بیشتر این بیماری مهلک را فراهم کرده‌اند.

بنا بر گفته مقامات مسلمان، امسال مراسم ذکر صلوات، که در لیالی قدر به صورت گروهی توسط مؤمنان به ویژه پیروان فرقه تیجانیه در مساجد برگزار می‌شد، برگزار نخواهد شد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.