خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قلمرو آزادی زن پس از ازدواج

یافته ­ها نشان داد که از یک­سو، در بسیاری از موارد در وضعیت و میزان آزادی‌ و محدودیت‌ها‌ی زن پیش و پس از ازدواج تفاوتی ندارد و از سوی دیگر در شرایطی خاص، برای کاهش یا حذف محدودیت‌های احتمالی و تضمین آزادی عمل و اختیار زن پس از ازدواج راهکارهای شرعی و قانونی پیش‌بینی شده است.

ردنا (ادیان‌نیوز)؛ این پژوهش تلاش می­ کند، ضمن بیان مبانی و دلایل‌ آزادی و محدودیت، وضعیت و میزان محدودیت­ ها و آزادی­ های زن در عرصه­ های مختلف عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پیش و پس از ازدواج مقایسه و بررسی کند. یافته­ ها نشان داد که از یک­سو، در بسیاری از موارد در وضعیت و میزان آزادی‌ و محدودیت‌ها‌ی زن پیش و پس از ازدواج تفاوتی ندارد و از سوی دیگر در شرایطی خاص، برای کاهش یا حذف محدودیت‌های احتمالی و تضمین آزادی عمل و اختیار زن پس از ازدواج راهکارهای شرعی و قانونی پیش‌بینی شده است.

چکیده

خانواده قدیمی­ترین و مهم­ترین گروه اجتماعی، واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است. زن و مرد براساس قواعد حقوقی و با رعایت احکام اخلاقی این نهاد را تشکیل می­دهند. یکی از ارکان اصلی خانواده را زن تشکیل می­دهد. حقوق فردی زن در وسیع­ترین تعبیر به آزادی­ها، توانایی­ها، مصونیت­ها و مطالباتی گفته می­شود که جامعه آن را برای رشد و اعتلای فرد ضروری می­داند. در نظام حقوقی اسلام به شخصیت و جایگاه زن و نقش­های وی در زندگی فردی و اجتماعی توجه خاصی شده است. این پژوهش تلاش می­کند، ضمن بیان مبانی و دلایل‌ آزادی و محدودیت، وضعیت و میزان محدودیت­ها و آزادی­های زن در عرصه­های مختلف عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پیش و پس از ازدواج مقایسه و بررسی کند. یافته­ها نشان داد که از یک­سو، در بسیاری از موارد در وضعیت و میزان آزادی‌ و محدودیت‌ها‌ی زن پیش و پس از ازدواج تفاوتی ندارد و از سوی دیگر در شرایطی خاص، برای کاهش یا حذف محدودیت‌های احتمالی و تضمین آزادی عمل و اختیار زن پس از ازدواج راهکارهای شرعی و قانونی پیش‌بینی شده است.

کلیدواژه‌ها

آزادی , ازدواج زن, عقد , قلمرو , محدودیت

نویسندگان:

محمد اسحاقی و مهدیه شعبانی ؛ استادیار دانشگاه تهران

اصل مقاله قلمرو آزادی زن پس از ازدواج

منبع مطالعات راهبردی زنان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.