خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خداباوری و دانشمندان معاصر غربی؛ چالش‌ها و تبیین‌ها

کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» تأکید بر این مطلب دارد که در خود غرب نیز برخی فیلسوفان و عالمان خداباور برجسته وجود داشته که همیشه با خرافات و شبهات و بدآموزی ها به مقابله پرداخته و سست بنیان بودن آنها را نشان داده اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با ظهور ماخ در نیمه دوم قرن نوزدهم و به دنبال آن ظهور پوزیتیویسم منطقی، در دهه ۱۹۲۰ جدایی علم و دین تشدید شد و عده‌ای بر آن شدند که به زودی دین به افول خواهد گرایید و علم پاسخ‌گو و حلّال همه مشکلات بشر خواهد شد.

اما در چند دهه اخیر تحولات مهمی روی داده از جمله اینکه تعداد قابل تأملی فیلسوف خداباور در غرب ظهور کرده‌اند و گروهی از عالمان برجسته غربی دین‌داری خود را به صراحت اعلام کردند و به عبارت دیگر، امروزه تعداد اندکی از عالمان، پرچم مبارزه با خداباوری را برافراشته‌اند. کتاب حاضر به شرح نظرات فیزیکدانان معاصر درباره وجود خدا و خلق جهان می‌پردازد.

فصل نخست این کتاب، دیدگاه‌های مختلف درباره رابطه علم و دین در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری را بررسی کرده است. در فصل دوم، شبهات مطرح شده از طرف ملحدان و عالمان دین‌ستیز مانند خلقت جهان، زمان اولیه خلقت، مسئله حیات و روح و نیز مسئله معجزه مورد مطالعه و نقد قرار گرفته است.

در فصل سوم و پایانی کتاب، اسلوب جدیدی از برهان نظم بر وجود خداوند طرح شده و شبهات مخالفان ادیان الهی در این خصوص پاسخ داده شده است. اصل آنتروپیک و قرائت‌های متعدد آن، نقد و بررسی نظریه چند جهانی و تعریف تنظیم نظیف از موضوعات مطرح شده در فصل سوم هستند.

این کتاب به قلم مهدی گلشنی و به همت کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

منبع رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.