حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان مؤلفه های کمرنگ شدن معنویت های جدید در ایام کرونا، بر بروز معنویت اسلامی و تقویت آن تأکید کرد.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام مظاهری سیف در نشست مجازی «آینده معنویت های انحرافی در پساکرونا» با بیان این که کرونا توجهات مردم جهان را به امور معنوی افزایش داده است، گفت: البته جریانات نوظهور نیز فعالیت هایی داشته اند اما کمتر از حد انتظار بود.
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی ادامه داد: معنویت های جدید بر مسائل و فعالیت های اجتماعی بسیار تأکید دارند و همیشه در قالب کمک های خیرخواهانه وارد می شوند به عنوان مثال جریان عرفان حلقه که کمک به خلق را در اساسنامه خود مطرح کرده و در سیل کرمانشاه فعالیت های بسیاری داشتند اما در ماجرای کرونا چنین فعالیتی مشاهده نشده است.
وی با اشاره به مؤلفه های جریان های نوظهور در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: نخستین مؤلفه روانشناختی است که در این زمینه کلیپ های متعددی مبنی بر حفظ آرامش و عدم ترس برای تقویت سیستم ایمنی بدن تأکید می کنند؛ مؤلفه دیگر نیز روانشناختی است که در این زمینه بحث از انرژی های ماورایی به میدان می آید همانند این که در عصر جدید برای وارد شدن به عصر آخرالزمان بحران های زیادی برای بروز استعدادها ایجاد می شود.
حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان این که نیاز به معنویت گرایی در همه انسان ها وجود دارد، اظهار کرد: در اواخر قرن ۱۹ با وجود قرائت های مختلفی در زمینه دین، تفسیری مبنی بر معنویت منهای دین در حال پیشرفت بود اما با جریان کرونا این تفسیر توقف یا حرکت آن کند شد؛ در بحث ما که متمرکز بر جامعه ایرانی است فعالیتی از این گونه جریان ها در رویداد کرونا مشاهده نمی شود.
وی قدرت عرضه را از مؤلفه های کلیدی برای پیش بینی آینده معنویت های جدید خواند و گفت: معنویت های نوظهور برای عرضه خود از سه مؤلفه تکرار،تنوع و جذابیت استفاده کرده و به عرضه آموزه اکتفا نمی کنند بنابراین آموزه های خود را به شکل های متنوع و با جذابیت، تکرار می کنند در نتیجه عرضه به استراتژی قدرتمند تبدیل می شود که البته این ابزار در رویداد کرونا آسیب دیده است.
رییس مؤسسه بهداشت معنوی ادامه داد: معنویت های جدید از محتواهای غیر واقعی و غیر حقیقی استفاده می کنند که این نکته موجب شده است بسیاری از اعضای آنها پس از مدتی از گروه خارج شوند و این نکته در رویداد کرونا به نقطه ضعف بسیار برجسته ای تبدیل شده است.
وی در زمینه آینده معنویت های جدید در پساکرونا اظهار کرد: بنابرانچه گفته شد معنویت های جدید اگر بتوانند قدرت عرضه را بازیابی کنند در پساکرونا موفق تر عمل خواهند کرد اما اگر پیشرفت گذشته آنها ادامه پیدا نکند در پساکرونا موفق نخواهند بود.
حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان این که در ایام شیوع کرونا معنویت اسلامی، خود را به خوبی نشان داد، تبیین کرد: امروزه در جامعه اسلام منهای معنویت تبلیغ می شود یعنی بر تبلیغ اسلام با تأکید بر باورها و دستورالعمل های فقهی اکتفا می شد اما کرونا موجب شد معنویت دینی نیز خود را نشان دهد.
وی افزود: در ایام شیوع کرونا افرادی که گمان می کردیم کمتر تعلقات و گرایشات دینی دارند، نشان دادند بسیار اهل ایثار و معتقد به خداوند هستند؛ فعالیت های کادر پزشکی در زمان شیوع کرونا نتیجه معنویت دینی است که حضور طلاب در صحنه نیز این معنویت را برجسته تر کرد.
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی افزود: اگر معنویت اسلامی در جامعه جایگاه خود را پیدا کرده و از قدرت عرضه به درستی استفاده کند، مدل ایرانی مبارزه با کرونا می تواند روند گسترش معنویت های نوظهور را کنار زند.