خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «سیاست داخلی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای» منتشر شد

کتاب «سیاست داخلی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی» تألیف امیر سیاهپوش توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ردنا (ادیان نیوز)، کتاب «سیاست داخلی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی» به کوشش امیر سیاهپوش عضو هیأت علمی گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی تدوین شده و توسط انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی) در سال ۱۳۹۹ به زیور طبع آراسته شد.

رهبر معظم انقلاب همواره تلاش داشته اند مبانی، ارکان، اهداف، ارزشها و عناصر اساسی نظام اسلامی را تبیین و تشریح کنند و در تفسیر این مکتب سیاسی هماره محور و کانون مباحث را اندیشه و خط فکری و عملی امام خمینی رحمت الله علیه قرار داده اند. در منطق ایشان جمهوری اسلامی شجره طیبه ای است که ریشه آن امام است و بدون منطق و اندیشه امام معنا و مفهوم نمی‌یابد. در این کتاب تلاش شده است رئوس اصلی و بنیادین مباحث ایشان ارائه گردد.

به طور کلی کتاب در دو جلد کلی تعریف شده است که هر دفتر شامل بخش‌ها و فصول متعددی است:

جلد اول دربرگیرنده مباحث رهبر انقلاب در خصوص سیاست داخلی است. این دفتر شامل پنج بخش است:

بخش اول) کلیات و مبانی: در این بخش به مباحث زیر پرداخته شده است:

ضرورت حکومت در اسلام (رابطه دین و سیاست) و اهداف و ارزشها در نظام سیاسی اسلام.

بخش دوم) مردم‌سالاری دینی: در این بخش مباحث ذیل آمده است:

مفهوم و ماهیت مردم سالاری دینی، تفاوت‌های مردم سالاری دینی و غیردینی، رابطه امام و امت در مردم سالاری دینی و ولایت فقیه در مردم سالاری دینی.

بخش سوم) فرهنگ تحزب و رقابت سیاسی در مردم سالاری دینی:

در شرایطی، نوعی از جناح‌بندی در مقطعی از انقلاب اسلامی شکل گرفت و در سالیان اخیر این نوع جناح‌بندی حالتی متصلب و غیر منعطف پیدا کرد به گونه‌ای که اقشار و گروه‌های مختلف را تا مرز تقابل و تعارض خصمانه پیش برد. عده‌ای تحت عنوان راست و گروهی ذیل تیتر چپ، علم سیاست‌دانی و سیاست‌ورزی برپا داشتند. به مرور عناوین رنگ و بوی ارزشی و فرهنگی پیدا کرد: اصلاح طلب و اصولگرا. منش و ممشای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کشاکش همواره اصالت بخشیدن به ارزشها و اصول انقلابی و اسلامی همراه با تاکید بر وحدت سیاسی، حول قانون و منافع ملی و ارزشهای انقلابی بوده است. در این بخش، پس از بیان نگاه رهبر انقلاب به مسئله تحزب، شاخصهای اصول گرایی و اصلاح طلبی در فصولی جداگانه بیان گردیده و در ادامه مسئله اختلافات سیاسی، اهمیت وحدت سیاسی و معیارهای وحدت تشریح شده است. در پایان این بخش به مسئله مخالفان نظام و شیوه برخورد با آنان پرداخته شده است.

بخش چهارم) رفتار و سلوک سیاسی کارگزاران نظام اسلامی:

در این بخش سلوک سیاسی ائمه معصومین علیهم السلام به تفکیک آمده است. همین طور سلوک سیاسی امام خمینی رحمت الله علیه و نقش تاریخی برخی علما و روحانیت در جریان‌های سیاسی در بخشهایی مجزا گزارش شده است.

بخش پنجم) مؤلفه‌های ایجابی و سلبی فرهنگ سیاسی اسلام:

مباحث این بخش در برگیرنده شاخص‌های فرهنگ سیاسی مطلوب در اسلام و نیز مهمترین آسیب‌ها و عوامل انحراف در نظام سیاسی اسلام است.

لازم به ذکر است جلد دوم این کتاب هنوز از چاپ خارج نشده است و ان شاء الله به زودی منتشر خواهد شد.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.