خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازار داغ فالگیران در شرایط کرونایی/ فالگیر‌هایی که حاضر نیستند فال خود را بگیرند

در این روز‌های کرونایی، طعم تلخ قهوه فال‌های قهوه مجازی برای عده‌ای از فالگیران سودجو بسیار شیرین شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فال و فالگیری دو واژه‌ای است که با یک جستجوی ساده در اینترنت با مطالب زیادی در این خصوص روبرو شدم که از آن جمله می‌توان به تعریف ویکی پدیا اشاره کرد. در این تعریف، فال و فالگیری به معنای کوشش در پیشگویی آینده از طریق روش‌های نهانی یا فراطبیعی است که برخلاف باور عامه مردم که آن را با طالع بینی اشتباه می‌گیرند، اما در حقیقت این طور نیست.

طالع بینی نوعی پیشگویی است که از اختیار فرد خارج است و او هیچ گونه انتخاب و اختیاری در این خصوص ندارد. اما پیشگویی در فال برخلاف طالع بینی، با توجه به انتخاب فرد است و بدلیل این که انواع مختلفی، چون قهوه، تاروت، ورق و… دارد این خودِ فرد است که با توجه به نیت موردنظر خود نوع فال را انتخاب می‌کند. به همین بهانه جستجویم را در صفحه‌های مختلف فالگیری در فضای مجازی که تعداد آن‌ها کم هم نبود ادامه دادم.

فال گوی و تاروت با هم

انواع فال: فال کلی زندگی, فال احساسی و فال دو اسمه

فال کلی(تک اسمه):۱۰۰ هزار تومان

فال احساسی(دو اسمه):۵۰ هزار تومان

فال کاری:۵۰ هزار تومان

فال تک نیت بله و خیر:۱۵ هزار تومان

آموزش آنلاین فال تاروت و ورق: ۲ میلیون تومان

جزوه های آموزشی:۲۰۰ هزار تومان

هر جلسه رفع اشکال: ۵۰ هزار تومان

این یکی از چندین تبلیغات موجود در صفحه های مجازی است که این روزها بیش از پیش, دنبال کنندگان زیادی دارند و به صورت غیر حضوری به مشتریان خود خدمات ارائه می دهند.

با آمدن کرونا, از فضای حقیقی به فضای مجازی نقل مکان کرده اند و بیش از قبل در این فضا جولان می دهند.

با یکی از صدها شماره موجود در این فضا تماس گرفتم و باوجود این که فالگیران بدلیل شیوع ویروس کرونا از گرفتن فال حضوری ممانعت می کردند اما یکی از آن ها را متقاعد کردم تا در یک زمان مناسب به من وقت دهد.

آخرین تماس بهانه ای شد تا راهی آدرسی شویم که فالگیر جوان برای من پیامک کرده بود. ساختمانی قدیمی که شکستگی بخشی از شیشه های نمای بیرونی آن حکایت از عمر بیش از پنجاه ساله آن می داد.

از پلکان های قدیمی ساختمان بالا رفتم و وارد خانه ای شدم که اگرچه قدیمی بود اما به شیوه ای تقریبا مدرن چیده شده بود. کارت های چیده شده  روی میز ِگوشه خانه و صدای قهوه جوش روی گاز نشان می داد که فالگیر جوان منتظر مشتریان مجازی و تلفنی اش است چرا که او مدام جمله «من که بهتون گفته بودم به خاطر کرونا حضوری نمی بینم اما شما خیلی اصرار کردی» را تکرار و تاکید می کرد که بین تماس های مشتریانش, فال من را خواهد گرفت.

چند دقیقه از صحبت های او نگذشته بود که تلفن همراهش زنگ خورد. صدای بلند دختر جوانی از پشت گوشی به وضوح شنیده می شد که  تشکرهای مداوم او  از فالگیر جوان حکایت از این داشت که از مشتریان قدیمی اش است. فالگیر  به دختر جوان گفت: می خوای به جای فال بهت مشاوره بدم؟! تعجب کردم چراکه بین فال و مشاوره مردد شده بودم.

روانشناسی خوانده و به گفته خودش, از سنین پایین فالگیری را یاد گرفته بود. دلیل این کار را کنجکاوی و این که از زندگی دیگران بداند عنوان کرد.

در میان حرف هایش بارها به گرایش بیشتر عده ای از مردم به فالگیری در مقایسه با مشاوره گرفتن و روانشناسی اذعان و تاکید می کرد که کرونا باعث شد تا درآمد او و همکارانش بیشتر از قبل شود اما هستند عده ای از سودجویان هم صنفش که پول های هنگفتی را از مشتریان خود می گیرند اما یا پاسخ تلفن های آن ها را نمی دهند و  یا صفحه های خود را می بندند.

این تمام ماجرا نبود چرا که با یکی دیگر از شماره تلفن های فالگیران فعال در فضای مجازی در خصوص آموزش های آنلاین فال تماس گرفتم و او هم در پاسخ گفت: ” آموزش فال تاروته که از طریق واتس آپ انجام میشه. هزینه دوره دو میلیونه و جزوه ها هم دویست تومنه که بعد از پرداخت, برنامه کلاسی براتون ارسال میشه و شروع کلاسا بهتون اطلاع داده میشه.”

پس از قطع کردن تماس به یاد جمله پایانی فالگیر جوان افتادم که در پاسخ به این سوالم که ” آیا کاسبانی که آینده عده ای را از ته فنجان های قهوه یا تصاویر ساده روی کارت ها می بینند حاضر می شوند خود را جای مشتریانشان بگذارند؟!” گفت: “سوالتون خیلی سخته اما ترجیح میدم به مشاوره مراجعه کنم تا فالگیر.”

علی محمّد رجبی, رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت و گو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان , در رابطه با افزایش فعالیت فالگیران در فضای مجازی اظهار کرد: در سال ۹۸, ۱۳۴۶ مورد از صفحه های اینستاگرامی و کانال های تلگرامی فعال در حوزه فالگیری را رصد کردیم که این آمار پس از شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافت.

وی علت این روند افزایشی را قرنطینه بودن خانواده ها در منزل به منظور رعایت فاصله اجتماعی، گرایش بیشتر به فضای مجازی، تعطیلی برخی از مشاغل و اختلافات خانوادگی ناشی از کرونا عنوان کرد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بیان کرد: تمامی موارد اشاره شده باعث شدند که بازار کلاهبرداری عده ای از فالگیران در فضای مجازی داغ تر شود و آن ها به شکل های متفاوتی از مشتریان خود سودجویی کنند.

رجبی با اشاره به افزایش آمار مالباختگان ناشی از سودجویی های فالگیری مجازی در روزهای کرونایی تصریح کرد: یکی از وظایف پلیس فتا, رصد و پایش فضای مجازی است که این کار با حفظ حریم خصوصی افراد در فضای اجتماعی صورت گرفته است و شیوع کرونا  هم باعث شده که رصد پلیس به صورت ویژه افزایش پیدا کند چرا که سکه شدن بازار فالگیران به قیمت مالباختگی اغلب افراد تمام شده است.

وی به مردم به ویژه کاربران فضای مجازی هشدار داد: از تمامی مردم به ویژه کاربران فضای مجازی درخواست می کنیم که فریب افراد کلاهبردار در تمامی حوزه ها به ویژه فالگیری را نخورند چرا که آن ها در همین مدت کرونایی مبالغ زیادی تحت عنوان فالگیری را  از افراد کلاهبرداری کرده اند که  این موضوع نشان می دهد هدف آن ها صرفا سودجویی بوده است.

محمّد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: اصولا در شرایط ابهام و ترس, مردم برای حفظ سلامت خود تلاش می کنند که ترس را با استفاده از شیوه های مختلف کاهش دهند که این موضوع بهانه ای برای سودجویی های برخی از افراد کلاهبردار از جمله فالگیران شده است.

وی با اشاره به علت اصلی گرایش برخی از افراد به فالگیران در روزهای کرونایی تصریح کرد: کرونا شرایط رمزآلودی دارد و همین موضوع باعث می شود که افراد برای کاهش فشار و استرس های خود از ابزارهای مختلفی از جمله فال گرفتن استفاده کنند چرا که در این شرایط, مردم بدنبال دریافت پاسخ سریع هستند و به جای استفاده از روانشناس و مشاوره گرفتن ترجیح می دهند که فال بگیرند تا به سرعت به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به افزایش فعالیت فالگیران در فضای مجازی گفت: با وجود این که در شرایط کرونایی, سامانه ۴۰۳۰ به منظور مشاوره به مردم راه اندازی شد تا استرس های افراد تا حدی کاهش یابد امّا طبق گزارش های دریافتی، فعالیت فالگیران در این مدت در فضای مجازی افزایش پیدا کرده است که عمده دلیل آن چیزی جز بدست آوردن نتیجه مطلوب و سریع برای رهایی از شرایط رمز آلود کرونا و مشکلات ناشی از آن ها  نیست.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.