خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حذف پول نوشته «بزرگمهر پرخیده» چاپ شد

حذف پول؛ آغاز انقلاب چهارم در جهان و تمدن معنویت، نوشته‌ی بزرگمهر پرخیده به چاپ رسید. کتاب پیش رو دربردارنده‌ی تحلیل‌های نگارنده پیرامون جایگزینی اقتصاد ارزش محور به جای اقتصاد پول محور و حذف پول است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بزرگمهر پرخیده، وابستگی به پول را اجباری و تحمیلی می‌داند. وی بر این باور است که پول به عنوان نقطه‌ی ضعف زنجیره‌ی ارزش در اقتصاد باید از سیستم اقتصاد حذف شود. نگارنده‌، با ارایه‌ی دیدگاه‌های گوناگون به این موضوع می‌پردازد که با وجود نفوذ پول در زندگی بشری آیا می‌توان پول را حذف کرد؟
بزرگمهر پرخیده، نگارنده‌ی کتاب، دانش آموخته‌ی کارشناس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه تهران و دکترای DBA از دانشگاه تهران است. وی در آغاز چکیده‌ای از درون‌مایه‌ی کتاب را معرفی کرده است. در چکیده‌ی کتاب می‌خوانید:

به تاریخچه‌ی پیدایش پول و روند نفوذ آن در زندگی بشریت و گرفتار شدن اقتصاد در چنگال پول بیاندیشید، آیا همواره این وابستگی اجباری و تحمیلی نبوده است؟ تا زمانی که تبادل ارزش کار، خدمات وکالا با کالا انجام می‌شده، نیازی به ذخیره‌سازی این ارزش با پول نبوده و در نتیجه نیازی به این عامل کمکی وجود نداشته است. زمانی که زندگی انسان‌ها در تعادل مطمئن بوده و همگی به یکدیگر از متوقف نشدن در آینده‌ی دور یا نزدیک اطمینان داشته‌ باشند، نیازی به ذخیره‌سازی پول نبوده، و یک اقتصاد در حال گردش با هر حجمی نیاز به واسطه‌ای به نام پول نداشته، با هر جمعیتی یا هر تکنولوژی و حجمی از دادوستد اقتصادی.

در اینجا از دیدگاه‌های مختلفی به این موضوع نگریسته می‌شود که آیا می‌توان پول را حذف کرد؟ و اگر بتوان برای مدتی از اقتصاد ارزش محور که با بانک‌های اطلاعاتی امتیازدهی کنترل می‌شود، استفاده کرد و بعد از این دوران گذار می‌توان به جز مواردی محدود آن امتیازها را نیز حذف کرد و پول را که نقطه‌ی ضعف زنجیره‌ی ارزش در اقتصاد است را رها کرد و فقط در برخی از موارد که با امتیاز ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد، اقتصاد را به صورت پایاپای و بدون نگرانی و با وظیفه‌شناسی انسان‌ها در هر کشوری و نهایتاً کل جهان پیش برد و به بن‌بست‌های اقتصادی خاتمه داد.

معماری جدید جهان در اقتصاد ارزش محور، جابجایی این قطار عظیم آسیب‌دیده و بازگشت آن به ریل‌های واقعی‌اش (از اقتصاد پول محور به اقتصاد ارزش محور) و هزاران اتفاق مثبت دیگر که باید در جهان در اثر این تغییر و تحول به نام انقلاب چهارم، بعد از انقلاب‌های کشاورزی، صنعتی و فناوری اطلاعات، بیفتد و تحلیل‌های نگارنده را که فقط یک شروع است و باید توسط دانشمندان و متخصصین به ده‌ها هزار صفحه برسد در اینجا شاهد خواهید بود.

هیچ ارزشی در جهان از بین نمی‌رود و با امتیاز‌دهی به اقتصاد ارزش محور منتقل خواهد شد، بازار بورس، کلیه ارزش‌های اقتصادی و فعالیت مربوطه به طور کلی و هر آنچه بر پایه پول تعریف شده است به صورت ارزشی با امتیاز ارزیابی می شود و فقط پول حذف می‌شود. بحث‌های شگفت‌انگیز دیگری در این نگارش از نظر خوانندگان خواهد گذشت. لازم به توضیح است که در اینجا منظور از حذف پول شامل تمام انواع آن از جمله پول‌های مجازی نیز می‌باشد.

با استقرار اقتصاد ارزش محور به جای اقتصاد پول محور و حذف پول، این پرسش‌ها پیش می‌آید:
– آیا بیکاری در کشورها به صفر نزدیک می‌شود؟
– آیا فقر در جهان از میان می‌رود؟
– آیا چرخ اقتصاد بدون موتور اصلی‌اش یعنی پول می‌تواند به گردش خود ادامه دهد؟
– آیا انگیزه‌ها در جامعه از میان می‌رود؟
– آیا فساد و انگیزه‌های فساد در جهان ریشه‌کن می‌شود؟
– آیا کاملا پول حذف خواهد شد؟
– آیا در برابر کروناهای بعدی همین اندازه دست و پا بسته خواهیم بود؟
چاپ اول کتاب حذف پول با شمارگان ۱۰ نسخه شنبه ۲۴ خوردادماه ۱۳۹۹ از سوی انتشارات جامی منتشر شد.

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.