خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مبنای وحدت در اعتدال است/ اسلام از تفرقه و جدایی، مبراست

مولوی سید ابراهیم فاضل الحسینی گفت: وحدت امت اسلامی نیاز به این دارد که شخصیت های تقریبی و وحدتی در جهان اسلام شناسایی شوند و از موقعیت هایی که دارند، برای گسترش وحدت، استفاده کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مولوی سید ابراهیم فاضل الحسینی، از علمای برجسته ی اهل سنت خراسان و عضو شورای عالی مجمع تقریب، پیرامون بهره‌گیری مؤثر از فضای رسانه‌ای داخلی، گسترش و تعمیق اندیشه خدامحوری، معادباوری، نماد سازی برای اهداف و برنامه‌های تقریبی، گسترش روحیه اعتدال، ضرورت تشکیل اتاق اندیشه ‌ورز و … به گفتگو نشست؛ مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

بهره‌گیری مؤثر از فضای رسانه‌ای داخلی و برون مرزی برای مقابله با جنگ نرم، شگردهای استعمار نو، پاسخگویی به شبهات، مقابله با شایعات و ارائه نقاط ضعف دشمن چه کمکی در جهت راهبرد تقریب می تواند داشته باشد؟

هدف شفاف سازی  است و رسانه ها باید در خدمت علماء، اندیشمندان و فرهیختگان باشند که بتوانند شبهات مخالفین را پاسخ بدهند و مسائل را بیان فرمایند. در این جهت تلویزیون یا رسانه های جمعی باید در اختیار مجمع جهانی تقریب قرار بگیرد تا علمای اهل تشیع و تسنن بتوانند برنامه های وحدت و تقریبی را به جهانیان مخابره کنند و با بیان مطالب مرتبط با جهان اسلام به شبهات پاسخ بدهند.

بهره‌گیری از فضای مجازی برای حرکت به سمت اتحادیه اسلامی با تولید و توسعه اطلاعات و ایجاد ارتباطات چه تاثیری می تواند بر تعاملات بین امت و دول اسلامی داشته باشد؟

هدف کلی همان وحدت امت اسلامی است؛ وحدت امت اسلامی نیاز به این دارد که شخصیت های تقریبی و وحدتی در جهان اسلام شناسایی شوند و از موقعیت هایی که دارند برای گسترش اهداف مجمع تقریب و گسترش وحدت و تقویت امت اسلامی  استفاده کنند.

گسترش و تعمیق اندیشه خدامحوری، معادباوری، اخلاق و معنویت دینی، و سبک زندگی اسلامی در بین دولتمردان و آحاد ملل کشورهای اسلامی چه کمکی در جهت راهبرد تقریب می تواند داشته باشد؟

همه به اعتقاد و تقوای الهی باز می گردد، تقوی مهجور است و اگر تقوی، خدا ترسی و یقین کامل به مبدا و معاد وجود داشته باشد نتیجه مطلوبی حاصل خواهد داشت و در غیر اینصورت اگر مبنای ظاهری و تظاهر به حقیقت باشد، قطعا نتیجه بالعکس می دهد و هیچگونه وحدت و تقریبی، صورت نخواهد گرفت.

ایجاد دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های تقریبی و توسعه آموزش‌های چند مذهبی، و تعلیم معارف اسلامی با رویکرد تبیین مشترکات، رواداری اختلافات و تقریب بین مذاهب اسلامی چه دستاوردی دارد؟

کسانی که در این دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تربیت می شوند، داری فکر تقریبی می باشند و طلبه هایی که در این دانشگاه ها تحصیل می کنند، طبیعتا فکر تقریبی پیدا می کنند و پیشنهاد میکنم دانشگاه تقریبی مجمع تقریب در مشهد مقدس تاسیس گردد، زیرا مشهد مقدس محل زوار شیعه و سنی است، کانون و مرکز پایتخت معنوی جهان اسلام است و مانند دانشگاه های تقریبی دیگر که در زاهدان، کردستان و… نیز وجود دارد امری ضروری است.

قطعا کسانی که در این دانشگاه ها تعلیم و تربیت پیدا می کنند، چه شیعه وسنی روحیه تقریبی دارند و می توانند در جهت امت واحده کمک شایانی داشته باشند. طلابی که از این دانشگاه ها فارغ شده اند چه در ایران و چه در خارج از ایران بسیار موثر بوده اند و ظرفیت خوب و موثری داشته اند.

چه استفاده ای می توان از ظرفیت نخبگان و علمای جهان اسلام در جهت تولید فکر و نوآوری برای تحقق الزامات وحدت جهان اسلام و  تمدن نوین اسلامی انجام داد؟

نخبگان در واقع منشاء علم و افکار جدید هستند و زمانی که نخبگان در مسئله تقریب گامی مطابق با عصر حاضر و مدرن بر می دارند فکر های جدیدی تولید می شود و مورد استفاده امت اسلامی خواهد بود. اگر نخبگان تعلیم و تصنیفاتی داشته باشند و پیشنهادات جدیدی را به امت اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ارائه دهند، قطعا باعث رشد و ترقی برای تمدن اسلامی می شود.

نماد سازی برای اهداف و برنامه‌های تقریبی در راستای تعامل و هم‌افزایی با کشورهای اسلامی چگونه است؟

دانشگاه های تقریبی یکی از نمادهای وحدت می باشد؛ بازار های مشترک، کنفرانس ها و تمام موضوعات این چنینی می تواند نماد فکر مشترک وحدتی و تقریبی باشند و پول مشترک ایجاد کند و امور مشترکی بین دانشگاه ها و حوزه های مشترک دیگر را تقویت و به نماد تبدیل کند.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نهاد های همسوی داخلی و سازمان‌های بین‌المللی چه تاثیری در جهت تحقق اهداف مجمع جهانی تقریب می تواند داشته باشد؟

تمام نهادها می توانند موثر و مرتبط با مسئله تقریب باشند؛ باید همگان بتوانند به مراحل پیشرفت و ترقی کمک کنند و نهادهای تقریبی را تنها نگذارند، همکاری و همراهی می تواند رسیدن به اهداف تقریب در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بسیار نزدیک کند.

حمایت از تشکل‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تقریبی چه نتایجی را در برخواهد داشت؟

باید کسانی که در این مسئله گام برمی دارند، امکانات را در اختیار آنان قرار دهیم و با تجلیل از اقداماتشان آنان را تشویق کنیم تا دلگرمی برای رسیدن به اهداف بیشتر شود و به کسانی که دارای ظرفیت در جهت اهداف عالیه اسلام هستند کمک کنیم در راستای اهداف عالیه تقریب گامهای موثری بردارند.

ترویج فرهنگ احترام به مقدسات ادیان و مذاهب اسلامی از طریق رسانه ملی، مطبوعات، نظام آموزشی و سایر رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی تا چه حد نیاز است؟

همه مسائل مربوط به تقریب می تواند موثرعمل کند؛ اگر خدای ناکرده اهانتی به مقدسات صورت گیرد همه زحمات و تلاش های علماء و اندیشمندان از بین می رود؛ اگر در رسانه های مخالفین و موافقین، توهین به مقدسات یک مذهب یا فرقه ای صورت بگیرد باعث دوری، جدایی و پراکندگی می شود و زحمات تقریبی دیگران را از بین می برد.

شبکه سازی و گسترش ظرفیت‌های آحاد مسلمانان جهان اسلام برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی چقدر ضروری است؟

امکانات و ظرفیتی که در اختیار آحاد مسلمانان جهان اسلام است اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و …  باید هدفمند و مورد استفاده امت اسلامی قرار بگیرد و در اموری که باعث شکوفایی اهداف اسلام و انقلاب می شود، صورت بگیرد.

برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وحدت چه تاثیری بر جریان وحدت امت اسلامی می تواند داشته باشد؟

کنفرانس های جهانی باعث می شود اشخاص حقیقی و حقوقی همدیگر را بشناسند و نسبت به هم معرفت حاصل کنند و اگر امکان مسافرت برای همه میسر نیست، این کنفرانس ها باعث می شود معرفت به شخصیت ها بیشتر شود، اظهار نظر کنند و از فکر، روشها و توجیهات یکدیگر مطلع شوند، کنفرانس وحدت فرصتی است در جهت ایجاد وحدت بیشتر و می تواند کمک بزرگی به این مقوله داشته باشد.

بهره‌گیری از عقلانیت اسلامی و گسترش روحیه اعتدال با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های فکری جوانان مسلمان در عصر حاضر چگونه باید باشد؟

مبنای وحدت در اعتدال است، خدواند متعال در قرآن کریم می فرماید: “وَکَذلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ “؛ افراط و تفریط در هر شکلی که باشد باعث تمام اختلافات، جنگ و جدال است، اسلام مبرا از تفرقه وجدایی است و حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه فرمودند: اگر اعتدال نباشد افراط و تفریط و اختلاف ظهور می کند.

ضرورت تشکیل اتاق اندیشه ‌ورز متشکل از نخبگان تقریبی را بیان بفرمائید؟

تشکیل اتاق های اندیشه ورز خیلی می تواند کمک کند و از ضروریات است؛ تفکر و مباحثه باید با یکدیگر باشد تا حق شناخته شود و در آن جهتی قرار گیرد که”الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ” آن چیزی که بهتر است، همان را انتخاب می کنند و همه در مسیر واحدی قرار می گیرند.

تقویت جریان مقاومت در جهان اسلام با تأکید بر محوریت قدس و مسجد الاقصی در راستای تحقق امت واحده را تبیین بفرمائید؟

امروز مسئله مهم امت اسلامی در جهان اسلام قبله اول مسملین یعنی معراج گاه حضرت رسول اکرم(ص) است که مورد تجاوز یهودیان  قرار گرفته است،  مسئله مهم امت اسلامی مسئله قدس می باشد و تمام امت اسلامی در این مسئله یقین دارند که قدس مسئله اول جهان اسلام است و همه امت اسلامی چه شیعه و سنی باید به این مسئله چنگ بزنند و حول آن متحد شوند، قبله اول مسلمانان یعنی معراجگاه رسول الله (ص) را از شر صهیونیست ها آزاد کنند.

رویارویی علمی با جریان‌های تکفیری و افراطی سنی و شیعی و تبیین خاستگاه استکباری آنها از منظر شما چگونه است؟

یکی از روش های استکبار، استفاده از شبکه های ماهواره ای است؛ این شبکه ها اختلاف ایجاد می کنند و به مسائل تفرقه برانگیز دامن می زنند؛اهداف آنها در جهت استکبار جهانی حرکت می کند.

شبکه های عامل استکبار چه شیعه وسنی، تلاش می کنند میان امت های اسلامی تفرقه بیاندازند. مسلمانان باید آگاه و هوشیار باشند و فریب آنان را نخورند، این شبکه ها بنای اختلاف و جدال بین مسلمین را دارند و مسائلی که برای اتحاد مسلمانان مضر می باشد را بزرگنمایی می کنند، که اگر امت اسلامی به آنان توجهنکنند، دلسرد می شوند.

اسوه و الگو قرار دادن قرآن و حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) چه مقدار می تواند برای دستیابی به اهداف تقریبی تاثیر گذار باشد؟

منبع آیات و روایات اسلام قرآن و سنت رسول الله(ص) بوده و همین قرآن و سنت است که وسیله وحدت و اتحاد امت اسلام است.

لذا دو اصل مهم برای هدایت بشریت را باید در نظر گرفت؛ قرآن و سنت رسول الله صلوات الله علیه؛ در روایت است که سنت از عترت بیرون نیست و عترت نیز از سنت بیرون نیست، زیرا هر دو منشاء اسلام است و این دو امر در همه مسائل اسلام باید در نظر گرفته شود.

منبع تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.