خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازدید گردشگران از آرامگاه زرتشتیان به یاد ارباب کیخسرو شاهرخ

گردشگران «سفرنویس» به مناسبت زادروز ارباب کیخسرو شاهرخ پس از بازدید از آرامگاه زرتشتیان با حضور در دبیرستان ماندگار فیروزبهرام یاد چهره‌ی تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران را گرامی داشتند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، گروه گردشگری سفرنویس که در حوزه‌ی ادیان‌گردی فعالیت می‌کند به مناسبت زادروز ارباب کیخسرو شاهرخ بزرگ‌مرد تاثیرگذار تاریخ ایران، با حضور در آرامگاه قصرفیروزه زرتشتیان تهران مزار این رادمرد و بزرگان نامی هازمان زرتشتی را گلباران کردند و با زندگی‌نامه‌‌ی کنشگران نامدار هازمان زرتشتی آشنا شدند.

شهرام شهریار، راهنمای گشت درباره‌ی این برنامه‌ی گردشگری گفت: به یاد زادروز ارباب کیخسرو شاهرخ بر آن شدیم در قالب بازدیدی از آرامستان قصرفیروزه زرتشتیان تهران، یادی کنیم از خفتگان و نام‌آوران این آرامستان. پایان‌بخش گشت، بازدید از دبیرستان فیروز بهرام، یکی از آثار ماندگار ارباب کیخسرو شاهرخ بود. در این برنامه به فراخور دهم تیرماه جشن تیرگان، از جشن‌های باستانی و این جشن بزرگ سخن گفته شد.

وی افزود: گشت با بازدید از آرامگاه زرتشتیان آغاز شد. در این بخش از برنامه مزار یکایک نام‌آوران زرتشتی، بزرگانی مانند موبد رستم شهزادی، اسفندیار یگانگی، جانسپار پزشکیار فریدون رشید نژادکی، گشتاسب فیروزگر، واقف بیمارستان فیروزگر، شاه‌بهرام شاهرخ و یادمان شهدای ادیان ۸ سال دفاع مقدس گل‌افشانی شد. آیین پیش‌کش گل بر مزار ارباب کیخسرو شاهرخ انجام شد. گردشگران از زندگی‌نامه‌ی بزرگانی که جدا از دین و آیین برای آبادانی میهن کوشیدند و تاثیرگذاری آنان در جامعه‌ی زرتشتی و ایران آگاه شدند. همچنین بر مزار نخستین درگذشته‌ای که در آرامگاه به خاک سپرده شد، حاضر شدیم. گردشگران با بسته‌های خوراکی سنتی زرتشتیان مانند نان سیروگ و لرک پذیرایی شدند.

در ادامه‌ی گشت با حضور در دبیرستان ماندگار فیروزبهرام، موبد پدرام سروش‌پور از تاثیرات اجتماعی ارباب کیخسرو شاهرخ بر جامعه زرتشتی و جامعه‌ی ایران همچنین نقش سازنده‌ی او در تاریخ معاصر و کارهای وی سخن گفت.

راهنمای گردشگری با اشاره به این که دانشجویان و پژوهشگران رشته‌ی معماری، مردم‌شناسی و جامعه‌شناس این گشت را همراهی کردند، در ادامه گفت: با تاخیر در صدور مجوز وزارت ارشاد، تغییر در زمان‌بندی برگزاری برنامه‌ها پیش آمد. از آنجا که ارباب شاهرخ در راه‌اندازی راه‌آهن، چاپخانه و بنیاد کتابخانه مجلس نقش بسزایی داشت، بازدید از موزه‌ی مجلس، دیدار با مهندس محسنیان باستان‌شناس پژوهشگر تاریخ راه‌آهن از برنامه‌هایی بود که با تغییر زمانبندی انجام نشد. همچنین سخنرانی بوذرجمهر پرخیده، بابک سلامتی و سخنرانی نوه‌ی ارباب شاهرخ از برنامه‌هایی بود که پیش‌بینی شده بود ولی اتفاق نیفتاد. هنگام حضور بر مزار ارباب کیخسرو شاهرخ، ارتباط برخط (لایو) با نوه‌ی ارباب شاهرخ برنامه‌ریزی شده بود که ارتباط امکان‌پذیر نشد.

وی در ادامه از ویژگی‌های اینگونه گردشگری گفت: گشت‌ها با محوریت رویداد با توجه به مناسبت‌هایی مانند جشن‌ها و آیین‌های خاص ادیان، زادروز و یا سالگردها برنامه‌ریزی می‌شود. تولید محتوا در این برنامه‌ها وجود دارد و داده محور هستند. به این معنا که کوشیده می‌شود با حضور در مکان‌هایی که یادمانی از مناسبت است با آگاهی‌رسانی و روشنگری گامی به نور برداشته شود.

مجموعه‌ی گردشگری سفرنویس گشت‌های خاص با رویکرد تجربه‌گرا و رویدادنگر و محوریت ادیان برگزار می‌کند. برنامه‌های آرامستان‌گردی و ادیان‌گردی از این دست گشت‌های خاص به شمار می‌‌آید. گشت در قالب بسته‌ی آشناسازی با جامعه زرتشتی ویژه‌ی زرتشتیان از برنامه‌های آینده‌ی مجموعه گردشگری سفرنویس است.

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.