خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غسل تعمید فرشتگان کوچک مندایی در رودخانه کارون / سکونت ۲۰ هزار مندایی در ایران

اولین غسل تعمید برای هفت کودک مندایی توسط علمای این دیانت پنجشنبه در رودخانه کارون اهواز انجام گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، عضو هیأت شهدا و ایثارگران صابئین مندایی ایران در حاشیه این آیین در اهواز در گفت و گویی اظهار کرد: در آیین مندایی وقتی نوزاد به دنیا می‌آید بعد از گذشته یکماه از تولد باید غسل تعمید داده شود امروز ما شاهد غسل تعمید هفت کودک ( زیر یکسال) بودیم که به دلیل شرایط کرونا تا پیش از این موفق به انجام این غسل نشده بودند.

بهرام عباده اهوازی افزود: با توجه به اینکه آیین های ۲۶ تیرماه روز عید خلقت حضرت آدم را در پیش رو داریم که به همراه ۳۶ ساعت اعتکاف برای پیروان این دیانت است ، این کودکان باید اولین غسل تعمید خود را انجام داده باشند تا بتوانند در کنار خانواده این مناسبت را برگزار کنند.

وی گفت: مراسم غسل تعمید در این شرایط کرونایی توسط علمای دیانت مندایی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تعداد کم و با فاصله مناسب انجام گرفت.

اهوازی ادامه داد: از هفت کودکی که امروز در غسل تعمید شرکت کردند سه پسر و چهار دختر بودند و غسل تعمید آنها زیر نظر ۲ نفر از علمای مندایی انجام شد.

عضو هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی ایران ادامه داد: ۲۶ تیر روز عید بزرگ مندایی‌ها به عنوان روز ( دهوا ربا) یا عید خلقت حضرت آدم است و امروزبه عنوان روز تعمید نوزادان با عنوان( فرشتگان کوچک) نامگذاری شده است.

درخواست جایگاهی برای برگزاری مراسم‌ها در پارک جزیره

عضو هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی ایران خاطرنشان کرد: بارها از شورای شهر ، فرمانداری وشهرداری اهواز خواستیم که جایگاهی کنار رودخانه برای انجام غسل تعمید ومراسم پیروان آیین مندایی دراختیار ما بگذارند چون پمپ فضای سبز نزدیک جایگاه فعلی ما است و به دلیل لایروبی، تمام جایگاه پر از گل و لای شده ، مجبور هستیم در مکانی نامناسب و دور از جایگاه ، مراسم خود را انجام دهیم.

وی افزود: شورای شهر و فرمانداری قول دادند که در پارک جزیره محوطه ای وسعی‌تر و مطمین‌تر را برای انجام مراسم دراختیار ماقرار دهند که از لحاظ جریان آب و کم بودن آلودگی فاضلاب شرایط بهتری داشته باشد.

اهوازی بیان کرد: نقشه‌های جایگاه جدید را به شهرداری و شورای شهر اهواز دادیم که منتظر صدورمجوز و تامین بودجه هستیم.

سکونت ۲۰ هزار مندایی در ایران

وی افزود: در ایران ۲۰ هزار نفر پیرو دیانت مندایی وجود دارد که در خوزستان به دلیل استقرار انجمن و روحانیت جمعیت بیشتری( حدود ۱۰ هزار نفر)متمرکز است.

عضو هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی ایران ادامه داد: جمعیت مندایی در خوزستان در شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، سوسنگرد، شادگان، ماهشهر و خرمشهر سکونت دارند و در کشور در اصفهان، کرج و فارس نیز زندگی می کنند.

پیشوای بزرگ صابئین “گنزورا” نامیده می شود و دیگر روحانیون را “ترمیده” می‌نامند که همان معنای واژه تلمیذ در زبان عربی است، صابئین به خط و زبان آرامی که از زبانهای باستانی جهان است می نگارند و کتابهای دینی شان نیز به همین خط است.

صابئین، خداوند را “حی ربی قدمایی” یعنی خدای عظیم ازلی می‌دانند ومعتقدند “گن زا ربا” (گنج بزرگ) از آن حضرت آدم است. کتاب “ادراشی اد یحیی” درسهایی از یحیی ۲ از جمله کتاب معروف آنان به شمار می رود و علاوه بر این کتابهایی شامل “قلستا”، “دساتیر”و “پغره” و”ادراشی اد مصوتا” نیز دارند که پیرامون آداب و رسوم آنان در آیین های مختلف نگاشته شده است.

منداییان به خدای یگانه، انبیای الهی، معاد، روز رستاخیز و منجی موعود اعتقاد دارند و منتظر ظهور منجی موعود خود که به نوعی پایان دهنده پلیدی ها است به نام “ملکا ان وش اوثرا” هستند، صابئین روزی سه بار وضو می گیرند که این آیین “رشامه” نام دارد و به طرف قبله گاه خود نماز می خوانند.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.